23.3.2023 klo 13:44
Uutinen

Televisio Lifestyle Storelle viime vuodet ovat olleet vaikeita – yrittäjä Marjaana Paldanius luottaa silti huomiseen

Marjaana Paldaniuksen yritystä Televisio Lifestyle Storea on verottanut niin pandemia kuin inflaatio vähenevine kulutuksineen. Yrittäjä ei ole kuitenkaan lannistunut, vaan panostaa vahvasti omaan kotimaiseen vaatemallistoon.

Kirkkaita värejä, pirteitä kuoseja ja persoonallisia korvakoruja. Ensi vilkaisulla Televisio Lifestyle Storen liikettä voisi luulla karkkikaupaksi, sillä miljöö on varsin herkullinen. Kyseessä on kuitenkin turkulainen, suomalaiseen ja pohjoismaiseen muotiin erikoistunut vaateliike, jonka valikoimaan kuuluvat tunnetut brändit kuten mm. Katri Niskanen, Gauhar, Papu Design ja Coster Copenhagen. Kaikkein näyttävimmät printit löytyvät kuitenkin yrityksen omalta TELEVISIO FASHION -vaatemerkiltä.

Tavattuaan yrityksen omistajan Marjaana Paldaniuksen on selvää, mistä kaikki pirteät värit ja kuosit ovat löytäneet Television omaan vaatemallistoon. Huolimatta siitä, että tällä kertaa haastattelun teemana on yrittäjälle arka teema – yrityksen hankala taloustilanne, on tunnelma liikkeessä varsin aurinkoinen.

– Viime aikoina yrittäjien välisen vertaistuen merkitys on korostunut. Vaikka tottakai harmittaa muiden puolesta, on ollut huojentavaa huomata, että monella muullakin yrityksellä on hankalat ajat meneillään, Paldanius toteaa.

Televisio Lifestyle Store on yksi niistä monista suomalaisista yrityksistä, jotka kärsivät nyt inflaation, sodan ja energiahintojen nousun aiheuttamasta kulutuksen vähyydestä. Myös koronapandemia jätti jälkensä Television toimintaan.

Yrityksen hankalasta tilanteesta avoimesti mm. sosiaalisessa mediassa kertomalla, Paldanius toivoo rohkaisevansa nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita tukemaan kotimaisia pienyrityksiä.

– Olemme tällä hetkellä sellaisessa negatiivisessa kuplassa, jossa kaikki ovat huolissaan tulevaisuudestaan. Valitettavasti se on varmasti monen kohdalla tarkoittanut sitä, että ostoksia on päädytty tekemään aikaisempaa enemmän ulkomaisten ketjuliikkeiden verkkokauppoista.

Vaikka yritykset kertovat aikaisempaa avoimemmin vaikeista ajoistaan, on silti avun pyytäminen asiakkailta yrittäjän kannalta usein viimeinen vaihtoehto.

– Se tuntuu niin nöyryyttävältä omalla tavallaan, kun vaikeista ajoista on puhuttu koronan alkamisesta asti. Kun avaa sydäntään ja kertoo tilanteesta, tulee helposti sellainen olo, ettei enää kehtaisi myöntää asiaa ääneen.

Näinä aikoina yrittäjän usko omaan tekemiseen on usein kortilla. Stressistä ja huolista huolimatta Paldanius on kuitenkin toiveikas.

– Uskon ihan hirveän vahvasti, että jos ajat hieman helpottavat, on meillä upeat mahdollisuudet. Meillä on ihana tiimi, töissä on kivaa ja vaatemallisto sekä korvikset todella pidettyjä. Nämä ajat vaan eivät ole meitä varten.

Televisio Lifestyle Storen valikoimaan kuuluu vaatteiden lisäksi merkittävä määrä näyttäviä korvakoruja.

Yhteiset arvot asiakkaiden kanssa

Arvot, ne ovat myös Televisio Lifestylen toiminnan ytimessä, sillä yritys panostaa kotimaisuuteen teettämällä vaatemallistonsa kokonaisuudessaan Turussa. Näin ollen Televisio työllistää Paldaniuksen ja Television henkilökunnan lisäksi monia suomalaisia suunnittelijoita, yhteistyökumppaneita ja turkulaisen ompelimon osaavia

ompelijoita. Kotimaisesta tuotannosta yritetään pitää Paldaniuksen mukaan ”kynsin ja hampain kiinni”, vaikka esimerkiksi Virossa vaatteiden teettäminen olisi huomattavasti edullisempaa.

Kotimaisuuden ja paikallisuuden lisäksi yritys panostaa laatuun sekä kestävyyteen. Myös vaatteiden kokohaarukka halutaan pitää laajana ja näin palvella asiakkaita mahdollisimman inklusiivisesti.

– Meillä on maailman parhaat asiakkaat. Uskon, että tunne siitä liittyy varmasti yhteisiin arvoihin, eli siihen että arvostetaan kotimaisuutta, ajattomuutta ja kestävyyttä. Vaatteistamme ollaan valmiita maksamaan hieman enemmän, kun ne kestävät aikaa ja käyttöä.

Paldanius kiittelee erityisesti yrityksen kanta-asiakkaita.

– Meidän ihanat kanta-asiakkaamme ovat kannatelleet yritystämme näiden vaikeiden vuosien läpi ja haluan sydämestäni kiittää heitä. Tiedän että Televisio on myös asiakkaillemme sydämen asia ja heille on tärkeää tukea pientä paikallista yritystä.

Päätös yrittäjyydestä syntyi Firenzen kaduilla

Yhteisellä matkalla Paldanius ja Televisio Lifestyle ovat olleet jo vuodesta 2012 asti, jolloin hän osti liiketoiminnan silloiselta omistajalta. Ennen kauppoja yrittäjyys oli ollut Paldaniuksen tavoite ja unelma jo pidempään, mutta sopivaa yritystä tai liikeideaa ei ollut tullut aikaisemmin vastaan, kunnes sisko vinkkasi Television olevan myynnissä.

Aivan siltä istumalta Paldanius ei lämmennyt ajatukselle, sillä aikaisempaa kokemusta alalta ei ollut.

– Minulla on selkeä muistikuva siitä, miten kävelin Firenzen katuja ilta-auringossa ja pohdin asiaa. Minulle tuli todella vahva tunne, että kyllä tämä voisi kuitenkin olla hyvä juttu. Erityisesti minua puhutteli yrityksen arvot, mutta lisäksi uskoin, että minulla olisi paljon annettavaa aikaisemman myynti- ja markkinointiosaamiseni pohjalta.

Jälkikäteen Paldanius on täydentänyt osaamistaan alalta opiskelemalla muun muassa pukeutumisneuvojaksi. Yritystoiminta vaatiikin tekijältään monipuolista osaamista, sillä Paldanius myös suunnittelee vaatemalliston tuotteet yhdessä myyjän ja suunnittelijan Elena Ahjosaaren kanssa.

– Meillä on niin ihania juttuja tulossa kesäksi. Olemme tehneet paljon töitä uuden malliston kanssa, joka pitää sisällään upeita kuoseja ja vaatemalleja.

Kun yrittäjältä tiedustellaan tulevaisuuden suunnitelmia ja unelmia, ovat vastaukset varovaisen maltillisia.

– Olen mennyt sellaiseen tilaan, jossa pelottaa unelmoida isoja juttuja. Olen toki fiiliksissä meidän vaatemallistosta ja uudesta tilasta Yliopistonkadulla. Minulla on ihana tiimi, jonka kanssa haaveilen siitä, että pääsisimme keskittymään siihen, missä olemme hyviä ja mistä nautimme, Paldanius sanoo.



Inkeri Sundberg