YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

11.4.2017 klo 10:09
Uutinen

Tiedätkö mitä eroa on yritys- ja kuluttajaperinnällä?

Tuoreen perintätutkimuksen mukaan yllättävän harva pienyritys tietää miten yritysperintä eroaa yksityishenkilön perinnästä.

Perintäyhtiö Visma Duetto Oy:n teettämän tutkimuksen mukaan joka neljäs pienyritys on ollut perinnän kohteena viimeisen vuoden aikana. Saataviaan perii tavalla tai toisella jopa neljä viidestä yrityksestä. Tavallisin syy perinnän kohteeksi joutumiselle on se, että lasku ei ole tullut perille.

Yritysperinnän käytännöt eivät ole tuttuja suurelle osalle pienyrittäjistä. 42 % pienyrityksistä tuntee huonosti tai melko huonosti kuluttaja- ja yritysperinnän eroja.

Käytännössä keskeisin ero on perinnän etenemisnopeus. Yritysperintä etenee nopeammin tilanteeseen, jossa yritykselle voi aiheutua maksuhäiriömerkintä ja tämän takia yrittäjän kannattaa ottaa yhteyttä velkojaan tai perintätoimistoon heti muistutus- tai perintäkirjeen saatuaan.

Tiedonpuute perinnän vaiheista ja prosessin etenemisestä voi aiheuttaa turhia jälkiseuraamuksia, kuten merkinnän yrityksen luottotietoihin.

Suuri osa yrittäjistä oli valmis suosittelemaan tapaa, jolla maksamattomasta laskusta muistutettiin. Suositteluhalukkuus oli korkea, jos erääntyneestä laskusta muistutettiin ja asia oli mahdollista jutella läpi. Sen sijaan ärhäkkäät perintäkeinot ja asiakkaan ostohistorian huomioimatta jättäminen heikensivät merkittävästi suositteluhalukkuutta. Sekä perintää harjoittavat yritykset että perinnän kohteeksi joutuneet arvostavat perinnässä ystävällisyyttä ja selkeäkielisyyttä.

Visma Duetto Oy:n teettämässä perintätutkimuksessa tutkittiin perinnän käyttötapoja sekä perintää käyttävän yrityksen että yritysvelallisen näkökulmista. Perintätutkimuksen tulokset auttavat yrityksiä kehittämään perinnän hoitamista sekä tehokkuus- että asiakaspalvelunäkökulmat huomioiden.

toimitus@yrittajat.fi