16.5.2019 klo 16:00

Tiedote: Yrittäjät pöyristyivät SAK:n vaatimista veronkorotuksista

Palkansaajajärjestö SAK:n vaatimus lähes miljardin euron suuruisista veronkiristyksistä hämmästyttää yrittäjiä. Etelä-Pohjanmaan Yrittäjien puheenjohtaja Anne Niemi ja toimitusjohtaja Heikki Risikko sanovat suoraan, että SAK:n vaatimusten toteutuminen vahingoittaisi tuntuvasti suomalaisia pk-yrityksiä.

Tällä vuosituhannella juuri pk-yritykset ovat synnyttäneet Suomeen 135 000 uutta työpaikkaa. Jostain kumman syystä SAK haluaa nyt romuttaa pk-yritysten työllistämiskyvyn, Niemi ja Risikko ihmettelevät.

Heidän mukaansa useat SAK:n julkaisemat veroteesit ovat myrkkyä yrittäjyydelle ja Suomen myönteiselle taloudelliselle kehitykselle.

Esimerkiksi esitys sukupolvenvaihdoshuojennuksen leikkaamisesta on omituinen. Yritystoiminnan jatkajia ei kasva joka oksalla. Sen vuoksi kaikki tulevien yrittäjien jatkomahdollisuuksia heikentävät hankkeet tulee estää.

Suomessa on 73 000 yli 55-vuotiasta yrittäjää. He työllistävät noin 200 000 työntekijää. Yrittäjistä 46 % aikoo myydä yrityksensä ulkopuoliselle ja 24 % toivoo voivansa tehdä sukupolvenvaihdoksen ja saavansa näin yritykselle sekä yrittäjyydelle jatkon.

Yhtä kummallinen on esitys listaamattomien yritysten veronkiristyksistä. Yrittäjäriski on aivan eri asia kuin sijoittajariski ja yrittäjäriskin ottajalla on oltava etu onnistuessaan. Yritysten omistajien kasvuhalujen ja työllistämismahdollisuuksien heikentäminen on vastuutonta maamme tulevaisuuden kannalta.

Myös vaatimus yrittäjävähennyksen poistamisesta pöyristyttää Niemeä ja Risikkoa.

Yrittäjätulovähennyksestä ovat eniten hyötyneet pienet yritykset ja yksinyrittäjät. Heidän panoksensa itsensä työllistämisessä tuntuu olevan SAK:n jättimäisen organisaation silmissä arvoton, Niemi ja Risikko ihmettelevät.

Lisätiedot:

Puheenjohtaja Anne Niemi 0400 661 635