YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

25.4.2019 klo 18:41
Uutinen

”Toivon, ettei jatkossa tarvitsisi erotella kivijalka- ja verkkokauppaa” – Tanja Sipilän yritys vie pohjoismaista elämäntapaa maailmalle

Suomalaisessa ja pohjoismaisessa elintavassa on vetovoimaa. Tämän tietää Tanja Sipilä, joka rakentaa sen pohjalta kasvavaa ja kansainvälistyvää startupia yhdistämällä kivijalkakaupan elämyksellisyyttä ja verkko-ostamisen helppoutta.

Tietokoneen ruudulle avautuu suurkaupungin yönäkymä. Yrittäjä Tanja Sipilä hymyilee tietokoneen kameraan Korean pääkaupungista Soulista ja kertaa kuluneen viikon työmatkan reittiä Japanista Koreaan. Sipilän luotsaama World of TRE -yritys on avannut muutaman vuoden sisällä kummassakin maassa kivijalkaliikkeen. Koreaan päädyttiin ”vähän vahingossa” ja Japani tuli kuvioihin Korean vanavedessä. Eteen tarjoutui kiinnostavia tilaisuuksia ja Sipilä kumppaneineen tarttui niihin.

Aasian kohteet ovat yritykselle vielä pilottihankkeita. Niiden avulla tutkitaan maiden markkinarakennetta, tutustutaan asiakkaisiin ja pohditaan miten pohjoismainen elintapa kiinnostaisi paikallisia. Suomalaiset ja pohjoismaiset arvot, erityisesti hyvinvointi ja onnellisuus, ovat Sipilän yrityksen kantava ajatus.

TRE oli ehtinyt toimia Suomessa vasta vuoden, kun tiimi otti riskin ja suuntasi Koreaan rakentamaan joulumarkettia ja myymään pohjoismaista muotoilua. Helsingissä konseptia oli testattu onnistuneesta, mutta Koreassa kaikki piti käynnistää täysin alusta henkilökunnan rekrytoinnista alkaen.

Kansainvälistyminen on opettanut ensimmäisestä päivästä lähtien ja ennakkoluulot ovat karisseet yksi kerrallaan. Enää Sipilä ei oleta, että korealaiset tai japanilaiset tietäisivät Suomesta tai suomalaisesta designista. Ja hän tiedostaa myös sen, että Ikea mielletään vahvasti pohjoismaiseksi designiksi, eli sekin osaltaan vaikuttaa alan hintatasoon.

Sipilä on panostanut Koreassa ja Japanissa tärkeiden verkostojen rakentamiseen ja kontaktien luomiseen. Kielimuuri on iso, mutta yllättäen suurkaupungeissakin design-piirit ovat osoittautuneet melko pieniksi.

Yrityksen on pitänyt löytää myös sopivat asiakkaat.

– Koreassa asiakas tekee valintoja hyvin eri lailla verrattuna suomalaisiin. Suomessa asiakas on kiinnostunut kestävästä kehityksestä, Koreassa taas kuluttaminen on aivan valtavaa. Luksusmarkkina on suuri, samoin halpatuotteet kiinnostavat. Myymämme hieman keskihinnan yläpuolella sijoittuvat tuotteet ovat hankala kategoria. Siksi tuotteillemme pitää luoda vahva brändi-identiteetti.

20 vuoden kokemus design-alalta on antanut Sipilälle vahvat eväät yrittäjyyteen. Aasiassa bisnestä rakentava suomalainen nainen on kuitenkin herättänyt kummastusta.

(juttu jatkuu kuvan jälkeen)

Muotoaan muuttava kasvuyritys

Suomessa World of TRE toimii vahvasti kivijalassa sekä pysyvien liikkeiden että pop-uppien voimalla. Kahdessa ja puolessa vuodessa yritys on tehnyt suurimman myyntinsä juuri kivijalassa, mutta se on vain yksi toiminnan muodoista. Monikanavaisen vähittäiskaupan teknologia kehittyy kovaa vauhtia ja luo Sipilän mukaan TRE:lle kiinnostavia mahdollisuuksia. Jatkossa yritys panostaa yhä vahvemmin monikanavaisuuden kasvattamiseen.

Sipilä varoo maalaamasta kasvuyrittäjyydestä liian ruusuista kuvaa. Vaikka kasvu on ollut yrityksen tavoite alusta lähtien, tie ei ole ollut helpoin mahdollinen.

– Yritystä rakentaessa virheet ovat ok, ne vievät eteenpäin. Mutta totta kai 400 neliön liiketilan vuokraus Helsingin keskustasta ja nopea kansainvälistyminen ovat aiheuttaneet hetkellistä epävarmuutta.

Hän haluaa myös korostaa, että TRE on vasta tarinansa alkutaipaleella. Nyt tutkitaan ja testataan – ja erityisesti kuunnellaan asiakkaita. Siihen hän kannustaa myös perinteisten kivijalkakauppojen yrittäjiä.

Tunnettujen kotimaisten muotiliikkeiden katoaminen Helsingin ydinkeskustan katukuvasta ei ole jäänyt Sipilältä huomaamatta. Helsingin kova vuokrataso ja työvoimakustannukset ovat joillekin liian ylivoimainen yhdistelmä. Se on myös yksi syy, miksi TRE rakentaa konseptiaan monikanavaisuuden varaan, hyödyntäen kivijalka- ja verkkokaupan vahvuuksia. Lisäksi yritys kasvattaa omaa sisällöntuotantoa ja kokeilee erilaisia yhteistyömalleja lukuisten kumppaneiden kanssa.

– Toivon, että jatkossa ei tarvitsisi edes erotella kivijalka- ja verkkokauppaa.

Kuluttajakaupan lisäksi TRE tarjoaa palveluita myös yrityksille. Sipilä tiimeineen järjestää tapahtumia, tekee yhteistyömallistoja, avaa markkinoita kumppaneilleen ja myy asiantuntemustaan. Aleksanterinkadulla sijaitsevaa galleriatilaa vuokrataan erilaisiin tilaisuuksiin ja samalla kaikki siellä esillä olevat design-tuotteet ovat myynnissä kiinnostuneille. Ja uusia toimintamuotoja kehitellään koko ajan.

(juttu jatkuu kuvan jälkeen)

Sisäinen yrittäjyys haastaa ja innostaa

Liiketoiminta on kiinnostanut Sipilää aina, mutta yrittäjyys ei ole ollut itsestäänselvyys. Jos hänelle on ollut näkemys tai idea, yrittäjyys on antanut parhaat keinot sen toteuttamiseen. Sipilän äiti oli kampaajayrittäjä, ja hän uskoo saaneensa sitä kautta hyvän tekemisen ja toimeen tarttumisen mallin.

Myöhemmin muotoilu-ura tutustutti toiminimiyrittäjyyteen ja freelancer-työn arkeen. Kansainvälistyvän ja nopeasti kasvavan startupin kehittäminen oli kuitenkin jotain täysin uutta.

TRE sai alkusysäyksen, kun suomalaiseen muotoiluun keskittynyt Design Forum Shop sulki ovensa Helsingin Erottajalla vuonna 2014. Design Forum Shopin taustalla vaikuttaneet Sipilä ja Teemu Suviala kokivat, että suomalaisessa elämäntavassa ja muotoilussa on valtava potentiaali. Yhdessä muotoilija Lasse Laineen kanssa tiimi perusti uuden yrityksen, jonka toiminnan keskiössä on järkevä kuluttaminen, laadukkaat ja pitkäikäiset tuotteet sekä tuotannon läpinäkyvyys.

Yrityksen juuret näkyvät yhä nimessä: TRE viittaa Helsingin Kolmikulmaan (Trekanten), jossa Design Forum Shop aikoinaan sijaitsi. Nimi viittaa myös toimintamalliin, jossa asiakas, kauppa ja tuottaja ovat tasavertaisia toimijoita.

Tänä vuonna Sipilä haluaa panostaa prosessien hallintaa. Kasvuyrittäjyyden haasteena on pitää kovassa vauhdissa kokonaisuus kasassa kovassa ja toimia esimiehenä varmistaen, että kaikki pysyvät hyvinvoivina. Onneksi Sipilällä on tukenaan peloton joukko tekijöitä.

– Esimiehenä toimiminen on yksi haastavimmista tehtävistä, mutta onneksi olen saanut kasvaa siihen rooliin. Yritystä ei rakenneta ilman ihmisiä, ja työyhteisömme ja verkostomme ovatkin suurimmat voimavaramme.

Sipilä muistelee hetkeä, kun TRE:n Mikonkadun liike avattiin vuonna 2016. Hän tajusi tuolloin, että nyt kun liike on saatu auki, suurin työ oli vasta aluillaan. Samanlaisia ajatuksia hänellä on nyt Koreassa ja Japanissa toimimisesta.

– Kaksi ja puoli vuotta sitten luulin tietäväni, miten kansainvälinen kasvuyritys rakennetaan. Nyt tiedän paljon vähemmän. Onneksi minulla ei ole tapana katsoa taaksepäin.

(juttu jatkuu kuvan jälkeen)

World of TRE

  • Perustettu vuonna 2016
  • Perustajat: Tanja Sipilä, Lasse Laine ja Teemu Suviala
  • Toimiala: Monikanavainen vähittäiskauppa, jonka perustana on pohjoismainen elämäntapa
  • Kansainvälistyvä startup-yritys, jolla on kivijalkaliikkeet Suomen lisäksi Japanissa ja Koreassa
  • Helsingin flagship-myymälä sijaitsee Mikonkadulla
  • Valikoimassa on muotia, taidetta, sisustustuotteita, kosmetiikkaa, kalusteita ja kirjoja
  • Lisätietoja: worldoftre.com

Kasvuyrittäjä Tanja Sipilän luotsaama World of TRE päätyi Aasian markkinoille vahingossa. Nyt yritys pilotoi konsepteja, tutkii markkinoita ja oppii kokemusten kautta sekä Koreassa että Japanissa. Sipilä julkaisee toukokuussa Live Like a Finn -kirjan yhdessä Liisa Jokisen, Agency Leroyn ja Wsoyn kanssa. World of TRE on pilottiyritys myös Helsingin kaupungin hankkeessa, jossa luodaan kriteeristöä, jonka pohjalta yritykset voivat päästä mukaan My Helsinki -sivuston vastuullisten yritysten joukkoon.

Teksti ja kuvat: Jaana Tihtonen