3.10.2018 klo 10:59
Uutinen

Tutkimus: Cleantech-yritykset kasvavat kansainvälisesti

Tutkimuksen mukaan cleantech-yritykset ovat huomattavasti kasvuhakuisempia ja kansainvälisempiä kuin suomalaiset pk-yritykset keskimäärin.

– Yritykset pyrkivät kansainvälistymään, sillä alan innovaatioilla on yleensä myös merkittävää globaalia potentiaalia, kertoo BICS-tutkimushankkeen vastaava johtaja, professori Sami Saarenketo LUT-yliopistosta.

Tutkimuksen mukaan eniten kasvua ja kansainvälistymistä hidastaa sääntely.

– Eräs merkittävimmistä kasvuhaasteista on sääntelyn suuri merkitys niiden markkinoilla. Perinteisillä yritysten kasvutekijöillä, kuten kohdemarkkinoiden tuntemuksella, on puolestaan pieni rooli cleantech-yritysten päätöksenteossa.

LUTin kauppakorkeakoulu on julkaissut BICS-tutkimushankkeen pohjalta Cleantech-pk-yritysten kansainvälisen kasvun käsikirjan, joka avaa käytäntöjä alan yritysten onnistuneelle kasvulle. Rahoittajana toimi Business Finland.

Ei yhteistä käsitystä alasta

Käsikirjan mukaan Cleantech-sektori koostuu suuresta määrästä eri toimialoilla toimivia yrityksiä. Edes alan yritysten joukossa ei usein ole yhteistä käsitystä siitä, mikä kuuluu tai ei kuulu alaan.

– Esimerkiksi puhtaan energian, liikenteen, ilmanlaadun, vedenkäsittelyn ja maatalouden toimialoilla vallitsevat eri lainalaisuudet. Mikä tahansa yritysten välinen yhteistyö ei toimi, vaan tulevaisuuden potentiaalin saavuttamiseksi on rakennettava juuri oikean tyyppisiä konsortioita, kertoo BICS-hankkeen projektipäällikkö Lasse Torkkeli.

Tutkimustulosten mukaan alan yrityksiä johdetaan samoin periaattein ja arvoin kuin muitakin pieniä ja keskisuuria suomalaisyrityksiä. Kustannussäästöt painavat siis niissäkin yleensä enemmän kuin vihreät arvot.

– Tämä on laskettava puutteeksi. Hankkeen tulosten mukaan juuri kestävän kehityksen juurruttaminen cleantech-yrityksen toimintaan kasvattaa sen kansainvälistä liiketoimintaa, sanoo Torkkeli.

BICS-hankkeessa seurattiin pieniä ja keskisuuria suomalaisia cleantech-yrityksiä vuosien 2015–18 ajan ja toteutettiin Cleantech Finlandin jäsenyrityksille verkkokysely, Cleantech-barometri, jonka tuloksiin käsikirja perustuu.

toimitus (at) yrittajat.fi

Kuva: Getty Images