Tutkimus Kanta-Hämeestä: Julkisissa hankinnoissa pienikin on yrittäjälle suurta

Pienet yritykset kokevat julkiset pienhankinnat merkittävänä mahdollisuutena omalle liiketoiminnalleen. Tämä käy ilmi toukokuussa julkaistusta Linda Anderssonin opinnäytetyöstä. Andersson pureutui Hämeen Yrittäjien toimeksiannosta hankintojen merkityksen lisäksi niiden löydettävyyteen.

– Tutkimus vahvisti arkihavainnon; yrittäjille merkittävistä pienhankinnoista ilmoitetaan hyvin vähän, vaikka siihen olisi käytettävissä yhteisiä työkaluja ja alustoja, toteaa Hämeen Yrittäjien hankinta-asiantuntija Sanna Meronen-Vilenius.

Hyviä mahdollisuuksia ja järjettömiä vaatimuksia

Tutkimuksen mukaan pienemmät riskit sekä kevyemmät sopimukset nostivat yrittäjien mielenkiintoa pienhankintoja kohtaan. Nämä vastaukset nostivat päätään erityisesti suhdanneherkillä aloilla, joissa kansainväliset tapahtumat ja tilanteet voivat nostaa merkittävästi kustannuksia. Pienhankinnat koettiin myös merkittävänä mahdollisuutena erityisesti silloin, kun yritys haluaa kehittää uusia tuotteita tai suunnitella tarjonnan laajentamista myös julkiselle sektorille.

Tutkimus nosti esiin myös pienhankinnoissa koviksi ja paikoitellen järjettömiksi koetut kriteerit. Yrityksien mukaan vaatimukset ovat usein kohtuuttomia suhteessa hankinnan kokoon.

– Tämä asia nostaa päätään myös yrittäjille suunnatussa hankintaneuvonnassa. Vaatimuksille ei aina löydy järkeviä selityksiä. Jo muutaman tonnin hankinnoissa vaatimukset voivat edellyttää asioita, jotka eivät ole mahdollisia esimerkiksi uudelle aloittaneelle yrittäjälle tai toiminimiyrittäjälle, Sanna Meronen-Vilenius valottaa.

Haastattelussa annettu teema käsitteli alueellista kehittämistä. Lähes kaikki haastatellut mainitsivat tärkeimmäksi kehityskohteeksi alueellisen alustan pienhankintojen julkaisemiselle. Toisaalta kaksi haastateltavista piti tärkeänä, että pienhankinta-alusta käsittäisi useamman alueen tai olisi jopa valtakunnallinen.

–  Haastateltavat kertoivat, että esimerkiksi Hilmaa (valtakunnallinen verkkopalvelu) voisi hyödyntää, mikäli siellä tosiasiassa ilmoitettaisiin kaikkien alojen pienhankinnat. Pienhankintojen näkyvyyden ja löydettävyyden parantamiseksi myös somenäkyvyys ja yleinen pöhinä hankintojen ympärillä katsottiin tarpeellisiksi, Meronen-Vilenius summaa.

Opinnäytetyön toimeksiantajana oli ”Kestävää kasvua julkisista hankinnoista” -kehittämisohjelma, jota hallinnoi Hämeen Yrittäjät yhdessä MTK Hämeen kanssa. Kehittämisohjelman puitteissa oli tarve selvittää Kanta-Hämeen alueen pk-yrittäjien näkökulmia alueen julkisten pienhankintojen löydettävyyden nykytilasta.

Tutustu opinnäytetyöhön Julkisten pienhankintojen merkittävyys ja löydettävyys >>