26.2.2018 klo 13:33
Uutinen

Uhkaako kriisi? Kolme keinoa yrityksen onnistuneeseen suunnanmuutokseen

Tuore raportti löytää yrityksen onnistuneeseen suunnanmuutokseen kolme yhteistä nimittäjää.

Tuoreen tutkimuksen mukaan yli 75 prosenttia suunnanmuutosta yrittävistä yrityksistä epäonnistuu.

Tänään julkaistu Boston Consulting Groupin tuore selvitys analysoi pohjoismaisten yritysten onnistuneita suunnanmuutoksia vuosina 2011-2016.

Raportti löytää onnistuneeseen suunnanmuutokseen kolme yhteistä nimittäjää.

Ensimmäinen askel oli muutoksen pidemmän aikavälin rahoittaminen ja kilpailukyvyn palauttaminen. Kun johto oli tehnyt päätöksen suunnan muuttamisesta, prosessiin irrotettiin varoja esimerkiksi myymällä kannattamatonta liiketoimintaa ja tehostamalla jäljelle jäävää.

Toinen yhteinen askel yrityksille oli liiketoimien suuntaaminen uudelleen ja voiton varmistaminen keskipitkällä aikavälillä. Päästäkseen voiton syrjään kiinni yrityksen oli suunnattava liiketoimintojaan uusille toimialoille tai markkinoille sekä suunniteltava liiketoimintamallinsa uusiksi.

– Onnistuneissa tapauksissa yritykset ovat keskittyneet rohkeasti vahvimpiin liiketoimintoihin, kokonaan uusiin tuotteisiin sekä tuotantotapojen tai asiakaspalvelun modernisointiin, sanoo The Boston Consulting Groupin osakas Mikko Nieminen, yksi raportin kirjoittajista.

Kolmas yhdistävä tekijä kaikille onnistujille oli organisaation ja kulttuurin uudistaminen.

– Olennaisin osa muutosta ovat olleet uuden organisaatiokulttuurin luominen sekä oikeat ihmiset oikeilla paikoilla johtamassa muutosta ja toteuttamassa strategiaa, Nieminen toteaa.

toimitus (at) yrittajat.fi

Kuva: Pixhill