7.3.2017 klo 10:12
Uutinen

Uusi ilmainen palvelu jäsenyrittäjille: Pienhankinnat hankinta-asiamies.fi-palvelussa

Julkisia hankintoja sääntelevä hankintalaki uudistui vuoden 2017 alussa. Lakimuutokset ovat pk-yritysten kannalta pääosin hyviä ja edistävät yritysten mahdollisuuksia toimia yhä useammin tarjoajana julkisen sektorin hankkeissa.

Uudistuksen myötä kuitenkin suuri joukko julkisia hankintoja muuttui pienhankinnoiksi, kun kansallisten tavara- ja palveluhankintojen kynnysarvot nousivat 30 000 eurosta 60 000 euroon.

– Tämä tarkoittaa sitä, että alle 60 000 euron tavara- ja palveluhankintoja ei enää julkaista ns. HILMA-palvelussa, joten tiedonsaanti niistä vaikeutuu merkittävästi, kertoo Helsingin Yrittäjien hankinta-asiamies Jari Lydén.

Hankinta-asiamies on kuitenkin valmistautunut muutokseen hyvissä ajoin ja sopinut yhteistyöstä keskeisten sähköisiä hankintapalveluja toimittavien tahojen kanssa. Pienhankinnat julkaistaankin nyt sähköisessä hankinta-asiamies.fi-palvelussa.

Helsingin Yrittäjien jäsenyritykset voivat ottaa uuden pienhankintojen julkaisu- ja vahtipalvelun käyttöönsä maksutta. Palvelun avulla jäsenyrittäjät voivat seurata tarjousvaiheessa olevia tarjouspyyntöjä aiempaa paremmin ja helpommin.

Tutustu alla esiteltyyn olevaan ohjeeseen, jonka avulla voit helposti luoda oman käyttäjäprofiilin hankinta-asiamies.fi-palveluun ja saada käyttöösi ilmaisen pienhankintojen julkaisu- ja vahtipalvelun.

Kun olet rekisteröitynyt palvelun käyttäjäksi ja luonut käyttäjäprofiilin, saat kaikki Pääkaupunkiseudun alueen pienhankinnat käyttöösi veloituksetta sekä automaattiset ilmoitukset viimeisen vuorokauden aikana tulleista uusista pienhankinnoista suoraan sähköpostiisi klo 10 jokaisena arkiaamuna.

Näin otat käyttöön ilmaisen pienhankintavahdin:

  • Etsi yrityksesi y-tunnus ja varmista, että Helsingin Yrittäjien jäsenmaksu on maksettu.
  • Valitse itsellesi käyttäjätunnus ja salasana, joka on ainakin 8 merkkiä pitkä ja sisältää numeron.
  • Mene osoitteeseen www.hankinta-asiamies.fi/hki/
  • Etusivulla voit päättää kaksi asiaa: Haluatko vain kokeilla palvelua kolmen kuukauden ajan vai rekisteröityä saman tien. Molemmille on oma valikkonsa sivun alareunassa.
  • Valitsetpa kumman tahansa, on jatko samankaltainen. Täytä ohjeiden mukaan pyydetyt tiedot ja valitse mitä palvelua haluat käyttää. Valikossa on yhtenä vaihtoehtona: Alueellinen pienhankintapalvelu (ilmainen).
  • Ilmainen pienhankintavahti seuraa puolestasi hankintayksiköiden julkaisemia pienhankintoja. Tähän ei sisälly mitään oheispalveluja.
  • Hankintavahti alueellinen maksaa 10 € kuukaudessa ja vahtii puolestasi valitsemasi alueen julkisia hankintoja (antamiesi kahdeksan hakusanan puitteissa). Tähän sisältyy maksuton puhelinneuvonta (kohtuullinen määrä) hankinta-asioissa.
  • Hankintavahti valtakunnallinen maksaa 16,50 € ja vahtii koko Suomen julkisia hankintoja. Tähänkin sisältyy maksuton puhelinneuvonta.

Neuvontaa

Jos sinulla on kysyttävää asian tiimoilta tai ylipäätään hankinnoista, soita yrittäjäjärjestön hankinta-asiamies Jari Lydénille p. 045 110 4596 klo 9.00–17.00 välillä.

Voit myös laittaa sähköpostia: hankinta @ elisanet.fi tai helsinki @ hankinta-asiamies.fi.

Lisätiedot:
hankinta-asiamies Jari Lydén
p. 045 110 4596
helsinki @ hankinta-asiamies.fi
www.hankinta-asiamies.fi/hki