YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

20.12.2023 klo 12:00
Uutinen

Vantaan kaupungin palvelulupaus yrityksille etenee

Vantaan kaupunki julkisti vuoden 2022 lopulla palvelulupauksen yrityksille. Kaupunki lupaa ottaa yritysten asiat käsittelyyn 48 tunnin sisällä ja informoida tästä yrityksiä. Palvelulupaus auttaa kaupunkia keskittymään asiakkaan tarpeisiin. Se on lupaus siitä, mitä yritykset voivat odottaa kaupungilta ja miten kaupunki voi auttaa heitä. Palvelulupauksen avulla kaupunki voi myös nykyistä paremmin määrittää yritysten tarpeita ja varmistaa, että sen palvelut vastaavat niitä.

Palvelulupaus kohdistuu erityisesti siihen, että asiat otetaan mahdollisimman nopeasti käsittelyyn. Yrityksille kerrotaan, mitä kautta asian etenemisestä on mahdollista saada tietoa. Itse asioiden käsittelyyn kuuluva aika voi vaihdella. Osa asioista selviää yhden puhelinsoiton aikana, kun taas esimerkiksi kaavoitukseen liittyvät työt voivat kestää jopa vuosia. Pitkissäkin prosesseissa on kuitenkin oleellista, että asiaa edistetään mahdollisimman ripeästi resurssien ja lainsäädännön puitteissa. Yrityksillä on oltava tieto siitä, miten asia etenee.

Osassa palveluita palvelulupaus otettiin käyttöön heti vuoden 2023 alusta, mutta monien palveluiden osalta työ on vielä kesken. Kaupungin sisällä on lukuisia palveluita, joilla on omanlaisensa reunaehdot. Esimerkiksi monissa lupa-asioissa on omat lainsäädäntöön pohjautuvat viranomaiskäytäntönsä, jotka täytyy ottaa huomioon palveluita kehitettäessä. Olemme vuoden 2023 aikana käyneet läpi näitä kymmeniä eri palveluita. Tavoitteena on saada kuva palveluiden nykytilanteesta palvelulupauksen näkökulmasta sekä siitä, miten niitä voidaan jatkossa kehittää.

Oleellista työssä on toimintakulttuurin kehittäminen. Kaupungin eri tehtävät perustuvat asiantuntijuuteen, missä tavoitteena on korkealaatuinen ja tasapuolinen asioiden hoito. Haastavien asioiden ratkaiseminen voi viedä paljonkin aikaa. Tällöin esimerkiksi eri asioiden ja asiakkaiden priorisointi ei ole yksiselitteistä. Samaan aikaan yritykset usein odottavat tiettyä päätöstä päästäkseen omissa asioissaan eteenpäin. Aktiivinen vuoropuhelu helpottaa asioiden priorisointia ja monesti myös nopeuttaa tiedon saantia. Tämän rakentuminen luontaiseksi osaksi asiantuntijatyötä vaatii aktiivista kehittämistä.  

Kaiken kaikkiaan palvelulupauksen kehittäminen Vantaan kaupungissa on monivaiheinen prosessi, joka vaatii yhteistyötä kaupungin eri yksiköiden välillä. Vaikka prosessi vie aikaa, sen lopputulos on tärkeä ja ponnistelemme siksi jatkossakin palvelulupauksen lunastamiseksi.

Kimmo Viljamaa
Elinkeinopäällikkö
Vantaan kaupunki
kimmo.viljamaa@vantaa.fi