3.8.2020 klo 11:46
Uutinen

Varoittava esimerkki: Lue yrityksen sähkösopimus tarkasti, riskinä tuhansien eurojen sopimussakko

Savolaisyrittäjä haluaa olla varoittava esimerkki turhan huolimattomasti tehdystä sähkösopimuksesta.

Savossa toimiva, julkisuudessa nimettömänä esiintyvä yrittäjä on herättänyt huomiota mediassa kertomalla harvinaisesta sähkösopimukseen liittyvästä sopimussakosta.

Yrittäjä kertoo kokemuksistaan Taloussanomien haastattelussa. Hän oli tehnyt sähkösopimuksen noin vuosi sitten. Sopimuksen välittäjänä toimi Greene, jonka liiketoimintaa on nimenomaan yritysten sähkönhankinta.

Yrittäjä päätyi omien sanojensa mukaan sopimuksen allekirjoittamiseen välittäjän lupailtua, että hänen maksamansa sähkönhinta laskisi uuden sopimuksen myötä.

– Sopimus tuskin oli ollut voimassa kuin muutaman kuukauden, kun sain jo sähköpostia, että sopimuksen kuukausimaksu nousee, savolaisyrittäjä kertoo Taloussanomien haastattelussa. Sittemmin hänen onnitua sopia suoraan sähköyhtiön kanssa, ettei kuukausimaksua koroteta.

Sähkön hinta jatkoi kuitenkin nousuaan. Yrittäjä päätyi irtisanomaan sopimuksen. Se oli virhe, sillä kyseessä oli kolmen vuoden määräaikainen sopimus, jonka irtisanomisesta seurasi lähes 2000 euron suuruinen sopimussakko. Se perustui uuteen yrittäjän tekemään uuteen sähkösopimukseen, josta aiheutuneita kustannuksia sähköyhtiö velotti asiakkaalta.

Yrittäjä myöntää, ettei lukenut sopimusehtoja riittävän tarkasti.

– Haluan nyt varoittaa muita, että kannattaisi aina lukea ehdot kunnolla, hän sanoo haastattelussa. Samaan hengenvetoon yrittäjä toteaa, ettei hän ymmärrä, millä perusteella sopimussakko on näin iso.

– Muutaman satasen olisin ymmärtänyt.

Greene Finlandista kerrotaan, että yrityksen sähkönmyyntisopimuksen voi yleensä päättää kesken sopimuskauden vain erityisen painavista syistä. Näitä ovat esimerkiksi liiketoiminnan päättyminen tai muutto uuteen toimipaikkaan, jossa sähköt kuuluvat vuokraan. Sen sijaan jos yrittäjä vaihtaa yrityksen nimissä olevan sopimuksen ilman painavaa perustetta omiin nimiin, voidaan tämä katsoa sähköyhtiön näkökulmasta sopimuksen kiertämiseksi ja sitä kautta sopimusrikkomukseksi.

– Sähköyhtiö on hankkinut asiakkaalle hintasuojauksia tulevaisuuteen ja asiakas toiminnallaan estää sähkön toimittamisen. Toisin sanoen sähköyhtiö on sopimuksen perusteella hankkinut sähköä, jota se ei asiakkaan toiminnan seurauksena pääse toimittamaan. Tämä luonnollisesti aiheuttaa sähköyhtiölle kustannuksia. Kustannuksiaan paikaten, sähköyhtiöt ovat lähettäneet tällaista toimintaa harjoittaneille yrittäjille sopimussakkoja, Greene Finlandin talousjohtaja Veli-Matti Kurkela selvittää.

Hänen mukaansa sopimussakkojen lähettämisestä vastaavat sähköyhtiöt.

– Meillä ole juridisia keinoja puuttua asiaan. Greene ei ole koskaan historiansa aikana sakottanut asiakasta eikä Greenen ja asiakkaan välisessä palvelusopimuksessa ole sellaisesta sovittu.

”Viime kädessä tuomioistuimen asia”

Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen painottaa sopimusehtoihin tutustumisen merkitystä.

– Yritysten määräaikaiset sähkösopimukset päättyvät vasta sovitun määräajan umpeuduttua. Jos sopimus kuitenkin irtisanotaan päättymään ennen määräajan umpeutumista, voi sopimuksessa olla sitä varten ehto sopimussakon maksamisesta. On erittäin tärkeää, että yrittäjä tutustuu aina huolellisesti kaikkiin sopimusehtoihin ennen kuin päättää, haluaako sitoutua sopimukseen.

Toivonen huomauttaa, että sopimussakon tulee olla tilanteeseen nähden kohtuullinen.

– Viime kädessä tuomioistuin voi sovitella sakon määrää alaspäin. On kuitenkin suositeltavaa yrittää ratkoa tilanne sopimuskumppanin kanssa siten, ettei asiaa tarvitse lähteä ratkomaan käräjillä.

Yrittäjä kertoo Taloussanomissa, että Greenen myyjä esitteli hänelle sähkösopimusta siten, että hinnat oli ilmoitettu sopimuksessa verottomina. Yrittäjän mukaan hinnat tuntuivat tästä johtuen edullisilta.

Toivonen ei ota yksityiskohtaisesti kanta savolaisyrittäjän tapaukseen mutta muistuttaa, että yrittäjän on yleisesti ottaen voitava luottaa siihen tietoon, mitä tuotetta tai palvelua markkinoiva myyjä tälle lupaa.

– Jos markkinointipuheen aikana sovittu etuus tai esimerkiksi hinnan alennus ei lopulta toteudukaan luvatun mukaisesti, on palvelussa virhe. Tällaisissa tapauksissa yrittäjä voi vaatia, että myyjä pitää kiinni siitä, mitä on sovittu. Puhelimessa tehtyjen sopimusten osalta on erityisen tärkeää, että jälkikäteen lähetetty tilausvahvistukset tai sopimusehdot luetaan tarkasti. Jos ne poikkeavat myyntitilanteessa luvatusta, siitä on syytä heti reklamoida myyjää.

Artikkelia päivitetty 20.1.2021: Lisätty Greene Finlandin kommentit asiaan ja korjattu syy sopimussakkoon.

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Muita kiinnostavia aiheita