15.8.2018 klo 18:11
Uutinen

Verkkokauppiaan bisnes kaventunut rajulla kädellä – ”Digimarkkinointi tällä alalla vaatii isoja summia”

Pelkkä tyytyväinen asiakas ei riitä verkkokaupassa, kun tarjontaa on valtavasti ympäri maailman. Silmälasien verkkokaupan yrittäjä kokee olevansa kansainvälisen verkkokaupan puristuksissa.

Silmalasikauppa.fin yrittäjä Matti Hietanen harmittelee, ettei mikroyritys yrityksistä huolimatta saa verkkokaupalleen riittävästi näkyvyyttä, kun alan isot toimijat ”ovat miinoittaneet google adwordsit ja facebookit”.

Hioy Oy:n Matti Hietanen perusti silmälasien verkkokaupan vuonna 2004 jäätyään työttömäksi Salcompilta Kemijärvellä.

– Verkkokaupan markkinoinnissa on semmoinen ongelma, että vaikka ketjut eivät suoranaisesti myy netissä, mutta he ovat miinoittaneet Google Adwordsit ja Facebookit. Heillä on erilaiset resurssit, se hinta, jolla yrityksesi tulisi esille, on nostettu korkeaksi.

Yrityksen alkuvuosina asia oli toisin. Hietanen myi vielä kymmenen vuotta sitten enemmän silmälaseja verkossa, myös yritys oli silloin paremmin näkyvillä hakukoneiden tuloksissa.

– Olemme käyttäneet noin 50 000 euroa sivustoomme sekä Adwordsiin, Facebookiin, ja radiomainontaan jne, eikä tunnettavuutta ole saavutettu oikein mitenkään.

Siihen aikaan moni verkkokauppa oli vain lista tavaroista. Silmalasikauppa.fin varasto päivittyi ja päivittyy aktiivisesti joka päivä, mikä oli vielä uutta vuoden 2004 aikoihin.

Bisnes on kuivunut alta pois, isoksi osaksi Aasiaan

Hietasen Hioy Oy:n hiontapaja ja verkkokauppa työllisti parhaimmillaan kolme työntekijää. Vuonna 2012 lopetti viimeinen työntekijä. Nyt Hietanen on yksinyrittäjä. Vieressä on kuitenkin veljen optikkoliike, jonka reunahiontatyöt Hietanen hoitaa. Veljen, Juha Hietasen, liike Koillis-Optiikka on Hietasten äidin perustama vuonna 1958. Silmälasibisneksessä Matti Hietasen suku oli jo aiemmin, sillä hänen isoisänsä myi silmälaseja jo 1920-luvulla.

– Hioimme vielä vuonna 2014 isoille optikkoketjuille. Käytännössä se työ on siirtynyt ulkomaille. Pahimmillaan tilanne on se, että Aasiassa tehdään reunahiontatyö kehyksiin.

Reunahionta tarkoittaa sitä, että linssit tulevat valmistajilta pyöreinä ja niistä hiotaan reunat. Näin linssit saadaan asettumaan kehyksiin. Hietanen kertoo, ettei Suomessa enää montaa hiontapajaa löydy. Kato on käynyt ja työ on karannut pois halvemman työvoiman maihin.

– Aikoinaan silmälasien valmistuspajoja oli Suomessa noin kymmenkunta.

Asiakastyytyväisyys priimaa

Silmälaseja ei edelleenkään tilata paljoa verkkokaupoista. Vuonna 2016 Näe ry:n mukaan vain alle prosentti liiton kyselyn vastaajista oli ostanut viimeisimmät lasinsa verkosta.

– Hulluinta asiassa on se, että asiakkaamme ovat erittäin tyytyväisiä tarjoamiimme palveluihin. Asiakkaidemme antama palaute Facebook-sivuillamme on 4,9/5 tähteä. Voimme olla erittäin tyytyväisiä osaamiseemme, toteaa Matti Hietanen.

Hietanen myi aikoinaan myös piilolaseja, mutta se ei ollut kannattavaa kovan kilpailun vuoksi.

Silmalasikauppa.fi teki itselleen Facebook-sivun vuosi sitten.

– Pienyrittäjän on vaikea löytää kanava, jonka kautta välittää viestiä olemassaolostaan. Minulle on muodostunut kuva silmälasikaupasta, että silmälasit ovat vieläkin statustuotteita. Niiden ostopaikkaa ei kerrota kaverilleen. Viidakkorumpu ei pärise sillä tavalla kuin jossain valmistavarakaupassa.

Hio Oy:n mallisto koostuu ruotsalaisen Scandinavian Frames -merkin kehyksistä, joihin saa varaosia monen vuoden jälkeenkin.

Uuttakin on yritetty

Verkkokaupassa on alusta asti ollut mahdollisuus virtuaalisovitukseen. Tosin se on melko pelkistetty ominaisuus.

Hietanen toteaa, että verkkosivut pitäisi saada uudistettua, mutta yrityksen tilanne on haasteellinen.

– Olen miettinyt, että luopuisin kokonaan silmälasien mynnisä, ja veisin toiminnan kapealle segmentille. Tekisin pelkästään linssien vaihtoja.

Verkkosivusto on kerran uudistettu 14 vuoden aikana isommin.

– Nykyisen sivuston ylläpitäminen on liian kallista. Tarkoitukseni on teetättää uusi kevyempi sivusto.

Kuva: videokaappauskuva/Hioy Oy

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi

Lataa Yrittäjän Digiopas!