YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Viime vuosien kotoilubuumi on kasvattanut keittiöiden kysyntää
Charmia Tampereen (Tampereen Kalustepojat Oy) yrittäjät Tapio Pärssinen ja Tuomas Pärssinen palkittiin Lielahden Vuoden Yrittäjinä 2022. Nykyisin isän ja pojan yhteistyönä luotsaama perheyritys on perustettu Tampereelle 2000-luvun alussa. Tapio Pärssinen on ollut mukana yrityksessä alusta asti ja Tuomas Pärssinen osti osuuden yrityksestä hänen isänsä yhtiökumppanin jäätyä eläkkeelle. Yrittäjyyttä Tuomas Pärssisellä on siis takanaan jo kuusi vuotta ja tänä päivänä Tampereen Charmia työllistää kokonaisuudessaan 10 henkilöä.
Keittiöllä vaikutetaan asunnon arvoon ja haetaan luksusta sekä toimivuutta arkeen
Yrittäjä Tuomas Pärssisen mukaan yleisin syy keittiön päivittämiselle on muutto uuteen kotiin, jonka keittiöön asukkaat eivät ole tyytyväisiä. Lähes yhtä yleinen tarve keittiölle on uuden talon tai asunnon rakentaminen. Korona-aikana kuitenkin nousevana trendinä on ollut vanhan keittiön päivittäminen uuteen.
– Yllättävän paljon on myös tilanteita, joissa se keittiö tehdään itselle. Samassa asunnossa on oltu pitkään, keittiö on 30–40 vuotta vanha ja halutaan uudistusta. Varsinkin nyt korona-aikana se yleistyi paljon, kun ihmiset olivat paljon kotona, Pärssinen kuvaa.
Korona-ajan kasvanut kysyntä on jo hieman tasaantunut, mutta keittiöiden uusimisen trendi näkyy yhä. Syynä tähän on, että matkailu on ollut kalustealalle eräänlainen kilpailija.
– Asiakkaalla on tietty summa rahaa ja hän valitsee, lähteekö hän nyt Thaimaahan vai remontoiko omaa asuntoaan, Tuomas Pärssinen toteaa.
Keittiöissä näkyvät nyt luonnonvärit
Tuomas Pärssinen kertoo, että tällä hetkellä kaikkein suosituimpia värejä keittiökalusteissa ovat erilaiset luonnolliset vihreän ja ruskean sävyt sekä greige, eli sävy, jossa on harmaa ja beige yhdistettynä. Luonnon värit nousivat pinnalle materiaalivalinnoissa noin puolitoista vuotta sitten. Myös puu ja erilaiset puun jäljitelmät ovat asiakkaiden suosiossa. Jäljitelmissä tammi on ollut erittäin suosittu.
– Oikea puu on kuitenkin työtasossa vähän haastava ja vaatii hoitoa, jotta se pysyy hyvänä, Pärssinen muistuttaa.
Trendit vaihtuvat aalloittain myös keittiöissä. Noin kymmenen vuotta sitten valkoharmaat ja valkomustat keittiöt olivat suosittuja, mutta nyt niitä ei mene Charmia Tampereella juuri yhtään. Muutama vuosi takaperin suosioon nousseille aamiaiskaapeille riittää vielä kysyntää. Tällä hetkellä arvioidaan, että kirsikka ja pähkinä tekisivät paluun keittiöihin noin kymmenen vuoden tauon jälkeen.
Yksilöllistä palvelua asiakkaan tarpeet huomioiden
Charmia Tampereelta on saatavilla koko paketti suunnittelusta toteutukseen avaimet käteen -periaatteella. Asiakas voi halutessaan ostaa myös osan palvelupaketista, esimerkiksi suunnittelun tai asennuksen. Charmia Tampereelta on myös mahdollista ostaa pelkkiä kalusteita itse kasattaviksi.
– Yleensä palveluprosessi lähtee liikkeelle siitä, että asiakas lähestyy meitä sähköpostilla tai tulee käymään liikkeessä, Pärssinen kertoo.
Jos asiakas tulee suoraan liikkeeseen, on palveluprosessi usein nopeampi kuin siinä tapauksessa, että ensimmäinen yhteydenotto olisi sähköpostitse. Tämä johtuu siitä, että monesti asiakkaalla on liikkeeseen tullessaan tiedossa mittoja tai muita keittiön suunnittelun kannalta oleellisia seikkoja. Lisäksi materiaaleihin pääsee tutustumaan käynnin yhteydessä.
– Korona-aikana toimintamalli on mennyt siihen, että asiakkaalta saattaa tulla jo ensimmäisen yhteydenoton yhteydessä alustava suunnitelma, jonka pohjalta me piirrämme kuvat ja teemme alustavan tarjouksen, Pärssinen toteaa. Tarjouksen hyväksymisen jälkeen asiakas tulee usein liikkeeseen katsomaan materiaaleja. Monesti tässä vaiheessa valittuihin materiaaleihin tehdään vielä muutoksia ja päivitetään annettua tarjousta.
Keittiön ostopäätöstä ei tarvitse tehdä heti, vaan päätökselle on hyvä antaa hetki aikaa.
– Yleensä suunnitellaan saman tien ja monesti ei heti osteta, vaan mietitään asiaa muutama yö, mikä on ihan järkevääkin tällaisen kohtalaisen ison sijoituksen kohdalla. Uuden keittiön toimitusaika on noin kuukauden pituinen, mutta mikäli materiaaleja on hyvin saatavilla, voi toimitusaika optimitilanteessa onnistua jopa parissa viikossa.
Tulevaisuuden suunnitelmissa tilojen laajentaminen
Charmia Tampere palvelee kotitalouksien lisäksi myös yritysasiakkaita. Keittiö- ja kylpyhuonekalustekokonaisuuksien lisäksi saatavilla on myös yksittäisiä keittiö- ja kylpyhuonekalusteita, liukuovia, tilanjako-ovia, säilytyskalusteita sekä komeroita. Toimintaa leimaa paikallisuus: yritys tukee useampia paikallisia urheiluseuroja ja sen alihankkijat, kuten asennus- ja kuljetuspalveluntarjoajat ovat Pirkanmaalta. Yhtenä tulevaisuuden suunnitelmana Charmia Tampereen yrittäjillä on palvella asiakkaitaan entistä suuremmissa tiloissa.
– Tulevaisuudessa suunnitelmissa on isommat tilat. Joskus oli puhetta, että meillä olisi toinen liike myös Tampereen Itä-puolella. Silloin se vaatisi sen, että olisi yksi varasto ja vaikka pari myymälää, Tuomas Pärssinen visioi.
Teksti: Elli-Noora Nieminen & Eija Ranua
Kuvat: Eija Ranua
Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 11.2.2023