YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Viivapaperista visuaalisempaan suuntaan – toimitilasuunnittelussa panostetaan näkyvyyteen ja tilojen viihtyisyyteen
Yritysten toimitilaratkaisut ovat muuttuneet entistä yksilöllisempään suuntaan. Tämä näkyy myös sisustus- ja arkkitehtisuunnitteluun keskittyvässä Sunnittelemo Oy:ssä, joka täyttää ensi vuonna kymmenen vuotta.
Intohimosta tilaratkaisuihin
Materiaalien ja tilojen yhdistäminen on ollut Suunnittelemon yrittäjä ja toimitusjohtaja Milla Lindroosille intohimo. Ponnahduslautana yrittäjyyteen arkkitehti- ja sisustussuunnittelun parissa toimi rakennusalalle suuntautunut perhe. Oman yrityksen perustamista edelsi viisi vuotta suunnittelutehtäviä ja tiimin vetoa Vahanen-konsernissa.
– Olen kaiketi syntynyt rakennustyömaalle, ja kulkenut perheenjäsenten mukana työmailla aina, Milla sanoo.
Äitinä häntä ilahduttaa, että tyttäret ovat kiinnostuneet omannäköisen uratarinan rakentamisesta ja toinen perheen kahdesta tyttärestä jakaa hänen intohimonsa tilasuunnittelua kohtaan ja opiskelee sisustusarkkitehdiksi Lahdessa.
Suunnittelemo perustettiin alkujaan Pirkkalaan tuttavan sijoittaman pienen alkupääoman turvin. Muutamassa kuukaudessa yritys siirtyi Tampereelle. Kurinalainen liiketoiminta ja palkka- sekä verovelvoitteiden hoitaminen täsmällisesti ovat mahdollistaneet lainattomuuden. Innovaatioiden toteuttamiseen on saatu rahoitusta Tekesiltä, ja viime vuosien vaikeuksista huolimatta Suunnittelemo on onnistunut laajentamaan toimintaansa Tampereen lisäksi Helsinkiin. Ullanlinnassa sijaitseva tila toimii tuotekehittelyn showroomina mm. uusille pintamateriaaleille, ja asiakaskunnan tarpeisiin toteutetuille kalusteinnovaatioilla. Tilavalinnassa saavutettavuus ja tilalla saatu näkyvyys olivat ykköskriteereinä.
Toimitiloissa laatu korvaa neliömäärän
Suurin osa Suunnittelemon asiakkaista on kiinteistön omistajia ja kehittäjiä, eli kiinteistösijoittajia, jotka tilaavat yritykseltä esimerkiksi maankäyttösuunnittelua, vanhan kiinteistön uudelleen suunnittelua ja konseptointia kiinteistön käyttöasteen parantamiseksi.
– Viimeisen vuoden aikana Tampereen keskustassa on tehty lukuisia saneerauksia kiinteistöjen vuokra-asiakkaiden koronan jälkeisen ajan myötä muuttuneisiin tarpeisiin. Sijoittajat arvostavat personoituja ratkaisuja.
Kiinteistösijoittajien lisäksi Suunnittelemon kohderyhmänä ovat toimitilojen viihtyvyyteen panostavat yritykset. Joillain aloilla toimitiloilla on suuri merkitys osaavan ja kilpaillun työvoiman rekrytoinnissa.
– Vähemmän on enemmän: neliöistä luovutaan, mutta olemassa olevien laatuun panostetaan. Harraste- ja hiljaisten tilojen sekä toivotunlaisten, ilmapiiriä luovien kokoontumistilojen merkitys on kasvanut. Henkilöstöstä välitetään ja arvostetaan erilaisia tarpeita. Palvelut toimitiloissa, kuten hieronta- tai vaikka joogatunnit sekä erilaiset lisäarvoa tuottavat laitteet sekä välineet ja baristatasoiset kahvilalaitteet henkilöstön tiloissa ovat tätä päivää, Milla kertoo.
Yhteistyöstä merkityksellisyyttä liiketoimintaan
Yrittäjänä Milla rakastaa moninaista toimenkuvaansa ja yrittäjäverkoston hyödyntämistä. Kanta-asiakkuudet, yritykset, joilla on liiketoimintaa ympäri maan, ovat Suunnittelemon toiminnan ydin. Kerran luodun yrityksen suunnittelukonseptin monistaminen ja kehittäminen uniikkeihin tiloihin inspiroi Millaa vuodesta toiseen. Uuden kehittäminen, jatkuva oppiminen ja tekemisen mielekkyys ovat pitäneet yrittäjän vireänä jo kohta kymmenen vuotta.
Milla kertoo, että merkityksellisyyttä liiketoimintaan tuo myös työn tarjoaminen toisille osapuolille. Yrityksen hankkeet tuovat töitä esimerkiksi puusepille, verho-, opaste-, valomainos-, kaluste-, lattia-, valaistus- sekä audiovisuaalisille asentajille sekä toimittajille. Myös yrityksen perustamisajoista lähtien voimassa ollut Yrittäjä-järjestön jäsenyys on auttanut rakentamaan Suunnittelemon liiketoiminnalle tärkeitä verkostoja.
– Todella iso määrä ihmisiä ja yrityksiä hyötyy hankkeistamme, Milla sanoo.
Kasvavana trendinä valaistukseen panostaminen
Toimitilojen sisustustrendeinä näkyvät tänä päivänä esimerkiksi vaihtuvat värivalot, joilla luodaan yrityksen brändin mukaista tunnelmaa ja voidaan huomioida vaikkapa itsenäisyyspäivä sinivalkoisin tai joulu jouluvärein.
– Vuosien varrella on ollut hienoa nähdä, miten yritykset tänä päivänä sijoittavat isojakin summia markkinointiin ja myynnin tueksi toimitilojen brändäyksellä.
Valaistuksen lisäksi toinen vahva trendi on tilojen personointi yrityksen näköiseksi. Personoinnin kasvaessa myös oheispalvelujen tuottaminen, kuten aulapalvelujen ja lounasravintolan suunnittelu, ovat uuden ajattelun edessä. Myös maailmantilanne vaikuttaa trendeihin, ja Suunnittelemolla mietitään työskentelytapoja uusiin tarpeisiin vastaamiseksi.
– Yrityksen alkuvuosien jälkeen itse suunnittelutyö on mennyt viivapapereista visuaalisempaan suuntaan. Kaikki tehdään 3D:nä ja materiaalit esitellään livenä. Pilvipalvelut ovat tuoneet vaivattomuutta aineistojen jakamiseen. Informaatiokanavien määrä on moninkertaistunut, mikä on lisännyt läpinäkyvyyttä.
Luottavaisena tulevaisuuteen
Suunnittelemo täyttää tulevana vuonna 10 vuotta. Millalla on toiveena keskittyä juhlavuonna johtamiseen, yrityskulttuuriin ja Suunnittelemon kasvun vahvistamiseen kaikkein tärkeintä, eli myyntityötä, unohtamatta.
– Oikeanlaisten apukäsien hyödyntäminen mm. markkinoinnissa ja someasioissa on osa tiimityön kehittämistä ja vastuualueiden jakamista.
Pidemmän aikavälin tavoitteena Millalla on tuplata Suunnittelemon nykyinen liikevaihto. Tämä tehdään kuitenkin hallitusti ja kannattavuudesta tinkimättä. Kasvun mahdollistaa oikeanlainen tiimi ja sen osaamisen valjastaminen päivittäiseen toimintaan. Lisäksi suurten kaupunkien, kuten Helsingin, houkuttavuus toimii myös yhtenä kasvutekijänä. Muita yrittäjiä Milla haluaa kannustaa haastavassa maailmantilanteessa.
– Yhteistyöllä ja positiivisella hengellä, toisten palveluita tarjoten ja käyttäen selviämme. Katteista joudumme varmasti monella kohtaa tinkimään, mutta ei lannistuta. Sinnikkyys palkitaan markkinaosuuksilla.
Teksti: Saara Sulander & Elli-Noora Nieminen
Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 16.12.2023