YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yrittäjä ilossa ja surussa
Paula istuu kahvilla liikkeensä ulkopuolella ja seuraa katseellaan ylpeää isää, joka kantaa vaaleanpunaiseen mekkoon puettua tyttövauvaa. Vauvan äidillä ja isällä on mukanaan Paulan hetki sitten tekemä kukkakimppu, jonka lapsen isovanhemmat olivat ostaneet sairaalalle tullessaan. ”Totesin isovanhemmille, että olipa siinä rakastuneen ja ylpeän näköinen isä”, Paula muistelee.
Paula Ilvesoksa pitää kukka- ja lahjatavaraliike Jorvin kukkaa ja lahjaa Jorvin sairaalan yhteydessä. Sairaalan läheisyys tuo yrittäjän arkeen paljon iloa, surua ja myötäelämistä omaisten sekä sairaalassa asioivien elämässä. Paula muistaa hyvin myös Myyrmannin pommi-iskun ja Sellon ampumisen.
Yksi surullinen muisto uran varrelta liittyy Paulan kukkakauppauran alkuun. ”Olin ollut vasta vähän aikaa harjoittelupaikassani Helsingissä, kun keski-ikäinen mies tuli asiakkaaksemme. Häneltä oli juuri kuollut omainen. Tilauksen teosta ei meinannut tulla mitään, koska mies oli niin tunteiden vallassa. Minullakin oli itku herkässä. Ajattelin, etten saa otettua tilausta häneltä. Lopulta saimme hoidettua asian ja kollegani kehui, että hoidin tilanteen hienosti. Kun mies lähti, minun oli pakko mennä sosiaalitiloihin ja itkeä”, Paula muistelee.
HAAVEISTA TOTTA
Jorvin kukka ja lahja avasi ovensa vappuna 2016. Alalla Paula on ollut melkein 20 vuotta ja oli kaupassaan työntekijänä ennen kuin edellinen omistaja myi liiketoiminnan hänelle. Paula pääsi toteuttamaan pitkäaikaisen haaveensa omasta kukkakaupasta. ”Nostin kaupan remontilla 70-luvulta 2000-luvulle ja järkeistin tilankäyttöä. Uudistin myös kukkavalikoimaa ja lahjatavaravalikoimaa. Minulta saa esimerkiksi Puttipajan nalleja ja muita vauvaonnitteluja”, Paula kertoo. Valikoimaa Paula yrittää pitää värien ja lajikkeiden suhteen vaihtuvana, vaikka liiketila on pieni. Lahjatavarapuodissa hän suosii suomalaisia tuotteita ja kukat tulevat lähitukuista ja -puutarhoilta.
Kauniiden kukkien ja tavaroiden kanssa työskentely on jo palkitsevaa sinänsä, mutta ympäristö tuo lisänsä Paulan viihtymiseen. ”Asiakkaat ja sairaalan henkilökunta ovat ihania, kaikki tervehtivät toisiaan. Minut otettiin uutena yrittäjänä todella hyvin vastaan”, hän kehuu. Parasta työssä ovat asiakaspalvelu, kukkien käsittely ja kimppujen rakentaminen. ”Verrattuna kokemuksiini kauppakeskuskukkakaupasta tämä on aivan eri tyyppistä työtä. Ihmisillä on erilaiset arvot, kun he tulevat sairaalan kukkakauppaan”, Paula pohtii.
RAKKAUDESTA KAIKKEEN KAUNIISEEN
Kukkia ostavat sairaalan potilaat, heidän omaisensa ja HUSin henkilökunta. Espoon uuden sairaalan läheisyys on lisännyt asiakkaita. Tilauksia tulee pääkaupunkiseudulta ja kauempaakin Interfloran, Telefloran ja eKukka-verkkokaupan kautta. ”Olen käynyt laittamassa yrityksille myös syys- ja kesäkukkia. Yrityksille tekisin mielelläni enemmänkin töitä”, Paula kertoo. Kiitosta ja kehuja on saanut myös hänen itsepalvelukauppansa. Paula jättää kimppuja ja ruukkukukkia myyntiin kaupan ulkopuolelle, kun ei itse ole paikalla. ”Se on toiminut hyvin, ihmiset ovat rehellisiä ja maksavat ostoksensa”, Paula kertoo.
Yrityksen perustamisen jälkeen Paula on viettänyt paljon aikaa työn touhussa. Yksin toimiessa ei riitä, että on paikalla kaupan aukioloaikoina. Täytyy myös purkaa kuormat, tehdä hankinnat ja paperityöt. Paula kuitenkin rakastaa työtään ja nauttii haaveensa toteutumisesta. ”Saan perheeltäni paljon kannustusta, lapseni auttavat minua jaksamaan työssä. Kun kaipaan irtiottoa, lähdemme mieheni kanssa Sipoon saaristoon mökillemme rentoutumaan”, hän toteaa.
+ Neuvot
- Ehdottomasti tee liiketoimintasuunnitelma. Ota kaikki tarjotut kurssit ja apu vastaan, saat yritysneuvontapalveluista todella hyvän alkuponnistuksen ja tiedot yrittäjyyteen.
- Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan: asiakaspalvelussa oma positiivinen asenne on tärkeä.
Juttu on julkaistu Business Espoo 2018-lehdessä, jota pääsee lukemaan myös verkossa >
Teksti: Elina Mäkinen Kuva: Nina Mönkkönen