YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

CL-isännöinti Oy, Christer Lind, Georg Lind
23.2.2023 klo 07:30
Uutinen

Yrittäjäisältä yrittäjäpojalle – Pälkäneläistä isännöintiyritystä luotsaavat elämäntapayrittäjät Christer Lind sekä 22-vuotias Georg Lind

Pälkäneläistä yritystä CL-Isännöinti Oy:tä luotsaavat Christer Lind ja hänen poikansa Georg Lind. Isän ja pojan yhteistyöllä pyörittämä yritys tarjoaa nopeaa, luotettavaa ja ihmisläheistä isännöintipalvelua. Juuri armeijan käynyt, isännöitsijän ammattitutkinnon suorittanut Georg Lind tuli mukaan yrityksen toimintaan 1.1.2023.

Lindien perheessä yrittäjyys on kulkenut sukupolvelta toiselle. Christer Lindin isä ja setä perustivat alun perin pesulapalveluja tarjonneen, nykyisin kiinteistöhallintoalalla toimivan Oy Pälkäneen PR-kiinteistöt Ab:n vuonna 1963. Kiinteistönhallintotoimintaa yritys on harjoittanut vuodesta 2002 lähtien ja Georg on toiminut sen toimitusjohtajana vuodesta 2020. Christer on yhtiön hallituksen puheenjohtaja.

Vähittäiskauppaa, huutokauppaa ja kiinteistön hallintoa

Christer Lindin polku isännöintialan yrittäjäksi alkoi hänen perustaessaan Ale-kassi-nimisen myymälän Pälkäneelle vuonna 1988. Christer päätyi myymään yrityksen liiketoiminnan vuonna 1996 ja jatkoi jonkin aikaa saman y-tunnuksen alla leipomoedustajan töitä. 2000-luvun alussa leipomon siirtyessä edustuksesta keskusvarastojakeluun Christer päätyi K-kauppaan töihin ja aloitti samoihin aikoihin isännöintialan opinnot.

Kun isännöitsijän koulutus oli suoritettu, tuli isännöintipalvelujen kilpailutus ajankohtaiseksi taloyhtiössä, jonka hallitukseen Christer kuului. Koulutuksensa ansiosta Christer tarjoutui hoitamaan kilpailutusta muiden osakkaiden puolesta. Uutta palveluntarjoajaa etsittiin kuukauden päivät, kunnes eräässä kokouksessa muut hallituksen jäsenet ehdottivat, että Christer ottaisi vastuun isännöinnistä – olihan hänellä sitä varten koulutkin käytyinä. Christer suostui ja alkoi hoitaa isännöintitehtäviä päivätyönsä ohella, kunnes hän jättäytyi palkkatöistä ja siirtyi täysipäiväisesti isännöintiin. 

– Vieraalla olin töissä vuoteen 2015 ja sitten laskin, että tämä rupeaa kantamaan tämä juttu ja jäin palkkatöistä pois sinä vuonna, kesäkuun toinen päivä, Christer kertoo. 

Ale-kassin ja isännöintitoimiston väliin mahtui myös aika, jolloin Christer veti päivätyönsä ohella huutokauppaa.

– Muutama huutokauppa pidettiin myös vuonna 2009, mutta se oli päivätyön ohella ja tiesin, että se ei tule koskaan kantamaan se toiminta, Christer toteaa. 

Georgilla on taustallaan merkonomin- sekä isännöitsijän koulutus ja hän on isänsä tavoin tehnyt erilaisia töitä ennen kuin hän aloitti isännöintialalla vuonna 2019. Ensimmäinen kosketus työelämään tuli kesätöiden kautta. Merkonomikoulutuksen aikana hän teki töitä Pälkäneen Aapiskukossa ja sen jälkeen hän teki kuriirin töitä.

– Kyllä se isännöintiala kuitenkin aina on kiinnostanut, hän toteaa. 

Ihmisläheistä isännöintiä Pirkanmaalla

CL-Isännöinti Oy palvelee asiakkaita Pälkäneellä, Valkeakoskella, Tampereella ja Kangasalla. Kangasalan toimialueeseen kuuluvat Kuhmalahden ja Sahalahden alueet. Isännöintiyrityksessä kahta samanlaista työpäivää ei juurikaan ole. Rutiinitehtäviin kuuluvat muun muassa eri taloyhtiöiden hallinnolliset työt, kuten maksuliikenteestä huolehtiminen sekä vastikevalvonnan että laskujen maksamisen muodossa. Myös vesimittarien luenta kuuluu rutiinitehtäviin.

– Päivät ovat oikeastaan sellaisia, että sitten kun puhelin soi, niin muut työt keskeytyvät. Soiton aiheet vaihtelevat ja liittyvät milloin mihinkäkin tilanteeseen, Christer kertoo.

Työn luonne vaihtelee isännöintialalla myös kausittain. Talvella huolehditaan muun muassa taloyhtiöiden pihojen aurauksesta ja hiekotuksesta. Keväällä puolestaan aikaa kuluu hallitus- sekä yhtiökokousten valmisteluihin esimerkiksi talousarvioiden, toimintakertomusten, sekä pöytäkirjojen laatimiseen yms. 

– Nyt kun kevät alkaa, niin alkaa myös kokouksiin osallistuminen, Georg vahvistaa.

Lisäksi isännöintitoimisto on vastuussa siitä, että kokoukset järjestetään ja niiden kutsut lähetetään ajallaan. Asunto-osakeyhtiölain mukaan yhtiökokous on pidettävä kesäkuun viimeiseen päivään mennessä.  

Isännöitsijän palveluja tarvitaan myös remontoinnin tai tarjouskilpailutusten yhteydessä. Nyt esimerkiksi eräässä taloyhtiössä on tiedossa putkiremontti, mutta putkisuunnitelmaa tehdessä selvisi, etteivät rakennuspiirustukset vastaa todellisuutta. Uuden suunnitelman laatimiseksi tuli käydä jokaisessa asunnossa ja olin siellä suunnitelman laatijan mukana, Christer kertoo.  

Nopea reagointi on avain luottamuksen rakentamiseen

Vaikka isännöinnistä suuri osa on erilaisten hallinnollisten tehtävien hoitamista, on ihmisten kanssa toimiminen työssä avainasemassa.

– Aina välillä on tärkeää olla ihan vain kuuntelijana ja läsnäolijana. Nyt kun eletään tällaisia epävarmoja aikoja, niin se aiheuttaa ihmisissä enemmän ahdistusta, jonka huomaa ihan tässä meidänkin työssämme, Christer toteaa. 

Georg ja Christer Lindin mukaan hyvän isännöintitoimiston tunnistaa siitä, että ongelmatilanteisiin reagoidaan nopeasti.

– Asiakastyytyväisyyttä hoidetaan reagoimalla ongelmiin heti. Mitään ei saa jäädä roikkumaan etenkin, jos tulee vuotoihin liittyviä ongelmia, vaan niihin kaikkiin on reagoitava saman tien, Christer toteaa.

– Sitten se, että jos puhelin soi ja siihen jättää vastaamatta, niin sitten soittaa takaisin ja ottaa yhteyttä siihen soittajaan, Georg lisää. CL-Isännöinti Oy on saanut asiakkailta suoraan kiitosta nopeasta reagoinnista. Asiakkaita on jopa soittanut perään ja kiittänyt hyvästä palvelusta.

– Se tuntuu kyllä hyvältä. Kiitossana on iso juttu; pieni sana, mutta iso vaikutus, Christer toteaa. Tulevaisuuden suunnitelmissa isällä ja pojalla on jatkaa asiakkaiden palvelua yhtä onnistuneesti kuin tähänkin asti. Yhteispeli isän ja pojan välillä on toiminut saumattomasti.

– Mulla on ihan täysi luottamus Georgiin, Christer vahvistaa.

– Samoin minulla isään, Georg lisää. 

Teksti: Elli-Noora Nieminen & Eija Ranua

Kuva: Eija Ranua

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 11.2.2023.