YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

kilometrikorvaukset ja päivärahat 2023
27.2.2023 klo 12:45
Uutinen

Yrittäjän autoilun pitää sujua jatkossakin Espoossa ja lähialueilla

Tänä vuonna tehdään tärkeitä linjauksia pääkaupunkiseudun liikenteen tulevaisuudesta. Vaalien jälkeisissä hallitusneuvotteluissa tehdään taatusti monia pääkaupunkiseudulla liikkumiseen vaikuttavia linjauksia. Myös seutumme maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimus päivitetään. Ensimmäisissä MAL-sopimuksen versioissa on esitetty muun muassa ruuhkamaksuja, tiukempia pysäköintirajoituksia ja ajonopeuksien madaltamista.

MAL-sopimukseen esitettyjen toimenpiteiden taustalla on Suomen Yrittäjienkin jakama tavoite liikenteen päästöjen vähentämisestä. On selvää, että meidän pitää pystyä vähentämään autoilusta aiheutuvia haittoja ja kannustaa ihmisiä valitsemaan joukkoliikenne, kävely tai pyöräily silloin, kun se on järkevästi arjessa mahdollista. Ilmastonäkökulmien lisäksi sekin on selvää, että kivojen terassien reunustama kävelykatu olisi autotietä viihtyisämpää kaupunkia.

Silloin mennään kuitenkin metsään, kun lähdetään voimakkaasti rajoittamaan liikkumisen mahdollisuuksia. Pääkaupunkiseudulla on merkittävä määrä ihmisiä, joiden ammattia on mahdotonta harjoittaa tai arkea pyörittää ilman autoa. Esimerkiksi rakennustarvikkeita on aika vaikea kuljettaa HSL:n bussilla. Siksi autoilun liialla vaikeuttamisella olisi selviä negatiivisia talousvaikutuksia.

Ruuhkamaksut ovat asia, joka takuuvarmasti nousee pääkaupunkiseudulla keskusteluun vaalien lähestyessä. Nyt eduskuntavaaleissa lähes joka vaalikoneessa kysytään ehdokkaiden kantaa ruuhkamaksuihin.

Ehdokkaiden näkemykset vaihtelevat, mutta tuoreen Yrittäjägallupin mukaan yrittäjien kanta on selvä: yrittäjät eivät halua kaupunkeihin ruuhkamaksuja.

Ruuhkamaksut ovat teoriassa hyvä ajatus: olisi parempi, että valtio ja kaupungit keräisivät tuloja kulutuksesta ja päästöjä aiheuttavista toiminnoista, kuin työstä ja yrittämisestä. Yhdistettynä nykyiseen verotukseemme ruuhkamaksut kuitenkin olisivat käytännössä lisävero työssäkäyville ja yrittäjille.

Ruuhkamaksut osuisivat erityisesti sellaisiin toimialoihin, joilla työtä ei voi tehdä etänä. Ne lisäisivät yritystoiminnan kustannuksia esimerkiksi muutenkin pienikatteisissa asiakkaiden kotona toteutettavissa palveluissa, jotka edellyttävät autoilua päivän aikana paikasta toiseen.

Sujuva liikkuminen koko pääkaupunkiseudulla myös kuntarajojen yli on hyvin olennaista yrityksille. Monen yrittäjän asiakaskunta on levittäytynyt koko seudulle ja tyypillisesti myös osa työntekijöistä liikkuu töihin seudun muista osista. Liikkumisen hankaloittaminen ruuhkamaksuilla tai muilla rajoituksilla ei olisi järkevää.

Liikenneasioissa tapahtuu nyt paljon. Hallitusohjelman ja MAL-sopimuksen lisäksi kiinnostavaa on, että Espoossa valmistellaan uutta yleiskaavaa, jossa tehdään linjauksia kaupungin liikennejärjestelyiden tulevaisuudesta.

On tärkeää, että yrittäjien toiveet sujuvasta liikenteestä kantautuvat päättäjien korviin kaikissa puolueissa.


Emma-Stina Vehmanen

on Suomen Yrittäjien liikennepoliittinen asiantuntija.

emma-stina.vehmanen@yrittajat.fi


Emma-Stina Vehmasen kuva: Pinja’s Photography

Artikkelin kuvituskuva: Getty Images