15.9.2017 klo 16:27
Uutinen

Yrittäjän digikoulussa opetellaan ajattelemaan toisin

Yrittäjän digikouluja järjestetään nyt eri puolilla Suomea. Kävimme kysymässä osallistujilta, mitä he digitalisaatiosta ajattelevat.

Terveysala, rakennusala, cleantech, tilitoimisto, parturi-kampaamo – tässä muutama esimerkki siitä, minkä alojen yrittäjiä digitalisaatio kiinnostaa. Muun muassa näiltä aloilta saapui yrittäjiä Lahdessa torstaina 13.9. järjestettyyn Yrittäjän digikouluun.

Koulutustapahtuma oli osa Reboot Finlandin ja Suomen Yrittäjien yhteistä hanketta, jonka tavoitteena on tarjota yrittäjille tietoa ja ymmärrystä digitalisaatiosta ja sen vaikutuksista. Yrittäjän digikoulut vierailevat tämän vuoden aikana monilla paikkakunnilla ympäri Suomen.

Kuva: Mikko Blomberg

Kuva: Mikko Blomberg

>> Lue lisää Yrittäjän Digikoulusta

Yrittäjän digikoulut järjestetään yhteistyössä Nuorten ajatushautomo ja kiihdyttämöverkosto Innokampuksen kanssa. Lahdessa kouluttajana toiminut Innokampuksen toimitusjohtaja Rami Saarniaho aloitti koulutuspäivän selkeällä ohjeella:

– Älkää yrittäkö kahmia liikaa. Meidän tavoite on, että viette täältä yhden asian mukananne. Se voi olla asenne, se voi olla taito. Mutta yksi asia riittää, Saarniaho totesi.

Kysyimme kolmelta Yrittäjän Digikouluun osallistuneelta, mitä he digitalisaatiosta ajattelevat ja millaisia oivalluksia koulutus herätti.

Mirja Tanhula

TiliSoppi Oy

Mikä sai sinut osallistumaan Yrittäjän digikouluun?

– Ajattelin asiakkaitani: miten voisin auttaa heitä esimerkiksi markkinointiin liittyvissä asioissa. Toki digitalisaatiota on ajateltava myös tilitoimistossa – koska sitä tietää, millaisia muutoksia on tulossa.

Mikä digissä mietityttää?

– Vähän se ehkä pelottaakin, että miten pitkälle se voi mennä. Esimerkiksi netissä huomaa, kuinka mainostajat keräävät koko ajan tietoa. Toisaalta en pidä pahana sitä, että saan vaikkapa kohdennettua markkinointia. Toisaalta mietin, että pysytäänkö täällä Suomessa kärryillä näistä asioista. Ollaanko jatkossakin osaajia?

Auttoiko digikoulu oivaltamaan jotakin?

– Oivalsin, että digitalisaation kautta voi syntyä ihan uusia bisneksiä. On hieno ajatus, että se mikä on jollekin turha voi olla toiselle tärkeä, ja aina ei tarvitse tulla uutta myytävää vaan voi myydä olemassa olevaa. Digitalisaation myötä syntyy esimerkiksi tällaista bisnestä.

Arto Tuutijärvi

Caunis Oy

Mikä sai sinut osallistumaan Yrittäjien digikouluun?

– Tulin opiskelemaan ja miettimään uusia toimintamalleja.

Mikä digissä mietityttää?

– Ei oikeastaan mikään. Se on nykyisyyttä ja tulee korostumaan entistä enemmän myös omalla toimialallani.

Auttoiko digikoulu oivaltamaan jotakin?

– Sain vahvistusta sille, että tämä tulee olemaan iso asia myös tulevaisuudessa. Nyt on tärkeää herätellä omia aivojaan ja opetella ajattelemaan ”out of the box”.

Eila Laatinen

VIP Hyvän ilman parturi-kampaamo

Mikä sai sinut osallistumaan Yrittäjän digikouluun?

– Tämä on tulevaisuutta, tai oikeastaan jo nykyhetkeä. Olin aiemmin jopa digivastainen, mutta oman työn kautta mieleni on muuttunut. Meidänkin alalla digitalisaatio näkyy.

Mikä digissä mietityttää?

– Minulle digitekeminen liittyy lähinnä markkinointiin. Mietin, miten tavoittaa asiakkaat digin kautta ja miten luon selkeän ja järkevän konseptin niin, etten rönsyile ja tee turhaa työtä. Huomasin jo omia nettisivuja tehdessä, että konseptin luominen olisi tärkeää.

Auttoiko digikoulu oivaltamaan jotakin?

Sain ideoita omaan käyttöön, erityisesti kiinnostivat esitellyt digitaaliset palvelut. Esimerkiksi hukkaruokapalvelu kuulosti kiinnostavalta, ja aion tutustua siihen.

>> Lue lisää Yrittäjän Digikoulusta

Osallistu Digikouluun