6.9.2019 klo 13:03
Uutinen

Yrittäjän päivän brunssi tarjosi oivalluksia yrittäjyydestä ja rohkeudesta

Yrittäjän päivää on vietetty Keski-Suomessa monin eri tavoin. Keski-Suomen Yrittäjät ja Keski-Suomen LähiTapiola kutsuivat maakunnan yrittäjät perinteiselle Yrittäjän päivän brunssille, Ravintola Hurrikaaniin

-Yrittäjyys kantaa Suomea. Mielestäni se on lyhyt lause ja kuvaa äärimmäisen vahvasti sen merkityksen, joka meillä yrittäjillä on. Me luomme työtä, turvaa, elinvoimaa ja kasvua! Monelle meistä yrittäjyys on elämäntapa ja intohimo, mutta on tärkeää muistaa huolehtia myös itsestä, avasi Keski-Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Tapu Holttinen.

Myös Keski-Suomen LähiTapiolan asiakkuuspäällikkö Jarno Karhu huomioi puheenvuorossaan hyvinvoinnin.

-Tyytyväinen ja motivoitunut työntekijä tuottaa yritykselle jopa 40 % enemmän, kun taas työntekijöiden vaihtuvuus tuottaa isoja kustannuksia.

LähiTapiola ja Mehiläinen ovat aloittaneet yhdessä työkykypalvelun, jossa toimitaan yhden luukun taktiikalla. Työkykypalvelu on kokonaisvaltainen ratkaisu, jonka tavoitteena on parantaa henkilöstön työkykyä ja yrityksen tuottavuutta. Palvelu on kiinteähintainen. Jokaiselle yritykselle rakennetaan omat tarpeet kattava kokonaisuus.

-Työterveyshuollon järjestäminen ja budjetoiminen on ollut ehkä hieman hankalaa, mikä on aiheuttanut yrittäjälle paljon ylimääräistä työtä. Työkykypalvelulla voimme auttaa yrittäjää tässä, summasi Karhu.

Ole rohkea ja valmis kaatumaan

-Miksi possu ei ole lentänyt kuuhun, vaikka sillä on 90 % sama anatomia, kuin meillä ihmisillä? Possulta puuttuu mielikuvitus! Mielikuvitus on suurin erottava tekijä ihmisen ja muiden eläinten välillä. Ymmärrämmekö kuinka tärkeästä ominaisuudesta on kyse, kysyi Keski-Suomen vuoden nuori yrittäjä, Johannes Karjula, Trustmary Group.

Innostavassa puheenvuorossaan Karjula herätteli yrittäjiä ottamaan riskejä, kaatumaan rohkeasti ja kehittämään itseään johtajana.

-Ole valmis kaatumaan ensimmäisestä päivästä alkaen, älä pelkää epäonnistumisia. Hyviä asioita tapahtuu tekemällä pahalta tuntuvia asioita. Opettele myös johtamaan itseäsi, et voi johtaa alaisia, jos et osaa johtaa itseäsikään, jatkoi Karjula.

Keskity siihen, että tuotat asiakkaille oikeasti arvoa, panosta myyntiin ja markkinointiin. Pidämme hirveän hyvin huolta siitä, että kukaan ei löydä meitä. Suomalaisten yritysten markkinointibudjetti on noin 1-3 % liikevaihdosta, kun taas kansainvälisillä yrityksillä 15-30 % liikevaihdosta.

Karjulan peränkuuluttamaa rohkeutta löytyy myös HT-Laser Oy:n mittavasta 150 henkilön rekrytointoprosessista

-Prosessi ei ole ollut helppo, eikä siihen ole ollut taikatemppua. Työ on ollut pientä monen rintaman tekemistä, joka on poikinut hyviin tuloksiin. Oppilaitosyhteistyö on poikinut paljon hyviä tekijöitä. Panostamme myös paljon viestintään. Meille ei löydetä töihin, jos emme näy missään, kertoi yrityksen markkinointi johtaja Nea Kontoniemi.

Tällä hetkellä HT-Laser on vahvasti kansainvälisellä tiellä. Yrityksestä löytyy 10 eri kansallisuutta ja työkielenä toimivat suomi, englanti ja venäjä. Kansainvälisiä tekijöitä HT-Laser on löytänyt henkilöstöyhtiöiden kautta.

– Olemme todella iloisia monimuotoisesta porukastamme. Talossamme on aidosti henki, että annetaan ihmisille mahdollisuus näyttää taitonsa ja tulla kokeilemaan, päätti Kontoniemi.