Kuva: Getty Images
31.3.2022 klo 14:59
Uutinen

Yrittäjät ja SKAL vaativat pikaista tukea kuljetusalalle – ”Meillä ei ole varaa antaa yritysten kaatua”

Suomen Yrittäjät ja SKAL patistavat hallitusta toteuttamaan pikaisesti tukipaketin Ukrainan sodan vuoksi vaikeuksiin ajautuneelle kuljetusalalle. Uhkana on kuljetusyritysten konkurssit kustannusten nousun takia.

− On hämmästyttävää, että päätöksiä ei saada tehtyä. Meillä ei ole varaa antaa kuljetusyritysten kaatua. Asia on erittäin tärkeä Suomen talouden ja huoltovarmuuden kannalta, sanoo Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen.

Järjestöt esittävät hallitukselle kolmea toimenpidettä: ammattidieseliä, jakeluvelvoitteen poistoa vuoden loppuun asti ja yleistä kustannustukea, joka kohtelisi tasapuolisesti logistiikkaketjun yrityksiä.

− Jakeluvelvoitteen poistaminen määräaikaisesti olisi vaikuttava keino, koska sen merkitys dieselin hinnanmuodostuksessa alkaa lähestyä jo veron määrää. Tämä on kohtuuton lisäkustannus pitkien etäisyyksien maassa. Se heikentää kilpailukykyämme jo sijaintimme takia, sanoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala.

Polttoaineen hinnannousu on kiihtynyt Venäjän hyökättyä Ukrainaan.

− Tilanne on erittäin vaikea kuljetusalan yrityksille. Monilla on vaikeuksia selvitä laskuistaan. Tukiohjelma tarvitaan nyt ilman viivytyksiä, Pentikäinen korostaa.

Ammattidiesel auttaisi kuljetusalaa, mutta jakeluvelvoitteen määräaikainen poistaminen tukisi myös sellaisia yrityksiä, jotka jäävät ammattidieselin rajojen ulkopuolelle. Se alentaisi tuntuvasti dieselin hintaa.

− Kolmas keino eli yleinen kustannustuki olisi tarpeen, jos edellä mainitut toimenpiteet eivät riitä, Pentikäinen perustelee.

Suomessa on Euroopan korkeimpia jakeluvelvoitteita. EU edellyttää jakeluvelvoitteen olevan vuonna 2030 14 prosenttia. Suomessa se on nyt 5,5 prosenttia yli vuoden 2030 tavoitteen. SKALin tekemien laskelmien mukaan tämänhetkisillä hinnoilla 19,5 prosentin jakeluvelvoitteen tuoma lisähinta dieselille on vähintään 35 senttiä litralta.

− Jakeluvelvoitteesta kiinni pitämisen sijasta tärkeämpää olisi huolehtia siitä, että Suomi säilyttää toimivan logistisen järjestelmänsä, kuljetusyritykset selviytyvät sekä huoltovarmuus ja alan työpaikat turvataan, Kujala sanoo.

Pentikäinen muistuttaa, että kuljetusyrityksiä autetaan nyt eri puolilla Eurooppaa.

− Suomi on pitkien etäisyyksien maa etäällä suurista markkinoista. Meille toimiva logistiikka-ala on välttämättömyys.

Toimitus
Toimitus