30.1.2018 klo 07:23
Uutinen

Yrittäjät viihtyvät Facebookissa ja YouTubessa

Pääkaupunkiseudun yrittäjille vuosittain tehtävä kysely paljasti, että yrittäjät käyttävät sosiaalisessa mediassa eniten aikaa Facebookissa, jos ei huomioida ystävien ja perheen kesken hyödynnettävää WhatsAppia. Facebookissa on yli 76 prosenttia espoolaisista yrittäjistä. Yli puolet käyttää sitä säännöllisesti, lähes päivittäin

YouTube jää suosiossa vain hieman Facebookin jälkeen 74 prosentin osuudella. Sen aktiivisia käyttäjiä on kuitenkin vain vajaat 30 prosenttia.

Suosittu sosiaalisen median kanava on myös LinkedIn, jonne on kirjautunut kaksi kolmesta espoolaisesta yrittäjästä. Heistä vajaat 60 prosenttia käyttää sitä vähintään viikoittain. Monien poliitikkojen ja julkisuuden henkilöiden suosioon päässyt Twitter ei sen sijaan ole vielä saanut samanlaista jalansijaa yrittäjien keskuudessa. Toistaiseksi vasta joka kolmas yrittäjä on sen käyttäjä.

Kuvien ja videoiden jakamiseen profiloitunut Instagram on hieman Twitteriä suositumpi. Sen sijaan nuorten suosiossa olevaan Snapchatiin yrittäjät eivät ole ihastuneet, vain muutama prosentti on ottanut sen omakseen.

Espoolaiset yrittäjät ovat vantaalaisia kollegoita aktiivisempia somettajia ja digiosaajia. Erityisen suuri ero espoolaisten hyväksi on LinkedInin ja Twitterin käytössä. Vantaalaisista vain puolet on kirjautunut LinkedInin palveluun ja joka neljäs Twitteriin. Rajatun piirin viestinnässä käytettävä WhatsApp on sosiaalisen median välineistä kaikkein suosituin. Sitä käyttää 80 prosenttia espoolaisista ja vantaalaisista yrittäjistä. 77 prosentilla käyttö on lähes päivittäistä.

Espoon, Kauniaisten ja Vantaan Yrittäjille suunnattuun kyselyyn vastasi tammikuussa lähes 600 yrittäjää.

Käyttäjiä Vähintään

yrittäjistä kerran/vkossa

WhatsApp 80 % 93 %

Facebook 76 % 86 %

YouTube 74 % 54 %

LinkedIn 67 % 58 %

Instagram 38 % 69 %

Twitter 33 % 52 %

Snapchat 7 % 50 %

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Erkki Pärssinen, Pääkaupunkiseudun Yrittäjät, p. 050 411 1104, erkki.parssinen@yrittajat.fi