Liiketoimintasuunnitelman tekeminen | Yrittajat.fi
Yrittäjät > Yrittajan Abc > Perustietoa Yrittajyydesta > Yrityksen Perustaminen

Etsi

Liiketoimintasuunnitelman tekeminen

Älä pelkää liiketoimintasuunnitelmaa — näin teet sen helposti

Hyvä liiketoimintasuunnitelma on tärkeä uudelle yrittäjälle. Pienyrittäjä pääsee alkuun varsin yksinkertaisellakin versiolla.

Liiketoimintasuunnitelma eli lyhennykseltään lts on vaativimmillaan iso työ, jossa suunnitellaan myyntiä ja markkinointia, hahmotellaan tuotteiden hinnoittelua, arvioidaan tuotannon resursseja, tehdään henkilöstö- ja tuotekehityssuunnitelma sekä pohditaan patentteja ja riskianalyysejä. Kaikki kunnia niille – ne ovat jossain vaiheessa tarpeellisia, ja mitä suurempia tavoitteita kohti pyritään, sen tarkemmin ne pitää tehdä.

Aloittava pienyrittäjä pääsee kuitenkin alkuun helpomminkin. Kun haetaan rahoitusta, tukia tai takauksia, kaikkia kiinnostaa eniten se, onko tuotteillesi riittävästi kysyntää ja asiakkaita. Nämä ovat elintärkeitä kysymyksiä myös sinulle. Muista että liiketoimintasuunnitelma kannattaa tehdä vahvasti itseä varten: sillä pitää vakuuttaa itsensä siitä, että yritystoiminnasta saa riittävän toimeentulon.


Kysy nämä itseltäsi

Kevyen ja usein riittävän perustamisvaiheen liiketoimintasuunnitelman pystyt tekemään seuraavalla tavalla.

Vastaa ensin mahdollisimman hyvin näihin kolmeen kysymykseen:

  1. Mistä asiakkaat? Keitä asiakkaasi ovat? Miten pääset kontaktiin heidän kanssaan?
  2. Mistä raha? Millä kaikilla tavoilla saat myyntiä aikaan ja rahaa yritykseesi?
  3. Onko kysyntää? Miksi kukaan kiinnostuisi myymistäsi palveluista tai tuotteista? Millainen kysyntä markkinalla on?

Omasta ja kaverien mielestä hyvä idea kannattaakin aina testauttaa potentiaalisilla asiakkailla – jo ennen kuin alat maksaa perustamismaksuja ja pitää markkinointimeteliä.


Kysy tulevilta asiakkailta

Potentiaalisia asiakkaita rohkeasti kontaktoimalla saat vastauksia oleellisen tärkeisiin kysymyksiin. Tee palvelusta tai tuotteesta lyhyt kuvaus ja kysy asiakkailta:

  1. Onko tuotteelle tarvetta?
  2. Millaista hintaa siitä oltaisiin valmiita maksamaan?
  3. Ovatko tuotteen idea ja laatu kohdallaan?

Parhaimmillaan saat heti palautetta: tuote voi olla hyvä, mutta pienillä viilauksilla se voisi olla vielä parempi ja haluttavampi.

Yhteydenottoa ei kannata pelätä. Tuleva asiakas ottaa sinut mielellään vastaan, jos ideasi on kiinnostava ja siitä voi olla hänelle hyötyä. Parhaimmillaan hyöty on molemminpuolinen, kun asiakas pääsee räätälöimään tuotettasi hänelle sopivaksi jo alusta asti.

Liiketoimintasuunnitelman tekemisen voi yhdistää ennakkomarkkinointiin. Kun yritystoiminta käynnistyy ja sinulla on konkreettista kaupattavaa, on soittaminen jo helppoa: ”Muistatko, kun juteltiin? Nyt tuote on valmis, tulenko kertomaan lisää?”


Kun tarvitset tarkempaa suunnitelmaa

Mitä suurempaa liiketoiminta on ja mitä erikoistuneempaa yritystä pyörität, sitä tarkemmin liiketoimintasuunnitelma kannattaa tietysti tehdä. Laajempaa ja tarkempaa liiketoimintasuunnitelmaa tehdessä kannattaa pitää mielessä, että suunnitelman ydin on toiminta-ajatus ja liikeidea: miksi yritys on olemassa, mitä se tekee ja miten se aikoo tavoitteisiinsa päästä. Analyysiä voi tehdä myös liiketoimintaympäristöstä ja kilpailutilanteesta sekä asiakastyypeistä ja heidän ostopäätöstensä kriteereistä.

Kaikkia näitä pohtiessa kannattaa käyttää apuna ammattilaisia: esimerkiksi uusyrityskeskuksissa on tarjolla maksutonta neuvontaa asiantuntijoilta, jotka tuntevat paikallista yritystoimintaa, kysyntää ja tarjontaa sekä sparraavat mielellään liikeideaa kanssasi.

 

Miksi liiketoimintasuunnitelma?