23.5.2016 klo 16:42

Suomen Yrittäjien Mäkynen:​ EK vähättelee paikallisen sopimisen ongelmaa

”EK:n puheenjohtaja Matti Alahuhta otti tänään kevätkokouspuheessaan esiin paljon tärkeitä asioita, joihin on helppo yhtyä.

Alahuhta kuitenkin vähätteli ongelmaa, joka on syntymässä, jos työmarkkinajärjestöjen tulkinta paikallisesta sopimisesta menee läpi. Alahuhdan mukaan tulkinta ei johtaisi luottamusmies- ja järjestäytymispakkoon. Suomen Yrittäjät on eri mieltä.

Jos työehtosopimuksissa edellytetään, että luottamusmies on ainoa sopijaosapuoli, se vaatii joko työnantajan järjestäytymistä tai liityntäsopimusta työntekijäliiton kanssa. Luottamusmiesjärjestelmä on käytössä vain työnantajaliittoihin kuuluvissa yrityksissä. Niitä on Suomen 90 000 työnantajayrityksestä vain noin 20 000.

Suomen Yrittäjien mielestä on tärkeää, että liittoihin kuulumattomat työnantajayritykset asetetaan samanarvoiseen asemaan liittoihin kuuluvien kanssa. Yrityksillä ja työntekijöillä on oltava samanlaiset oikeudet ja velvollisuudet, myös työpaikkasopimisessa.

Valitettavasti työmarkkinaosapuolten tulkinta kilpailukykysopimuksen paikallisen sopimisen kirjauksesta ei johda tähän. Siksi SY haluaa sopimusosapuoleksi myös luottamusvaltuutetun, joka vastaa luottamusmiestä järjestäytymättömissä yrityksissä ja josta on säädetty työsopimuslaissa. Luottamusvaltuutettu on koko henkilöstön valitsema edustaja.
Luottamusmiehen edellyttäminen sopijaosapuoleksi johtaisi siihen, että järjestäytymättömissä yrityksissä ei päästäisi sopimaan paikallisesti yhtä laajasti kuin järjestäytyneissä.

Työehtosopimuksissa on toki paikallisen sopimisen kohtia ilman luottamusmieslukkoa, mutta sisällöltään merkittävimmät asiat ovat luottamusmiehen takana. Ja näitä ei voi sopia ilman järjestäytymistä. Tämä koskee sekä työntekijöitä että työnantajia.

Suomen Yrittäjien oikeudellisen analyysin mukaan luottamusmiespakon ajaminen on erittäin ongelmallista myös perustuslain takaaman yhdistymisvapauden ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta.

Työpaikkasopimisen edistäminen on erittäin tärkeää Suomen kasvun ja työllisyyden kannalta. Suomen Yrittäjien arvion mukaan laajamittainen työpaikkasopiminen loisi jopa 60000 uutta työpaikkaa.”

puheenjohtaja Jyrki Mäkynen, Suomen Yrittäjät, p. 0400 364 791, jyrki.makynen@yrittajat.fi

toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Suomen Yrittäjät, p. 040 504 1944, mikael.pentikainen@yrittajat.fi