YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

25.10.2021
Jarkko Koskinen, Miksi kuntien ja kaupunkien ostolaskuaineiston julkaisusta on hyötyä yrityksille?

Miksi kuntien ja kaupunkien ostolaskuaineiston julkaisusta on hyötyä yrityksille?

Tämä teksti on konekäännetty.

Noin vuo­si sit­ten jul­kais­tun kan­sal­li­sen han­kin­tast­ra­te­gi­an pai­no­tuk­ses­sa jul­kis­ten han­kin­to­jen oh­jaa­mi­ses­sa ja vai­kut­ta­vuu­den pa­ran­ta­mi­ses­sa on vah­vas­ti esil­lä tie­dol­la joh­ta­mi­sen tee­ma. Yh­te­nä mer­kit­tä­vä­nä tie­don läh­tee­nä mai­ni­taan kun­tien os­to­las­ku­ai­neis­ton jul­kai­su.

Kun­ta­lii­ton tu­ki­pal­ve­lui­den kaut­ta on tuo­tu sekä oh­jei­ta et­tä konk­reet­tis­ta osaa­mi­sa­pua kun­nil­le oman os­to­las­ku­ai­neis­ton­sa muok­kaa­mi­sek­si jul­kai­sun mah­dol­lis­ta­vaan muo­toon. Näin se on käy­tet­tä­vis­sä sekä kun­nan omien tie­to­tar­pei­den poh­ja­na, sekä ker­rot­ta­vak­si myös yleis­hyö­dyl­li­seen käyt­töön esi­mer­kik­si pai­kal­lis­ten yrit­tä­jien saa­ta­vil­le. Ym­mär­tääk­se­ni kun­tien kiin­nos­tus­ta os­to­las­ku­ai­neis­ton kä­sit­te­lyyn ja jul­kai­suun on saa­tu nos­tet­tua näi­den pal­ve­lui­den kaut­ta mer­kit­tä­väs­ti.

Kun­nil­le ja kau­pun­geil­le os­to­las­ku­ai­neis­ton –eli sen ra­han, joka me­nee jul­ki­siin han­kin­toi­hin kun­nan toi­mes­ta – ana­ly­soin­ti tuo tär­ke­ää tie­toa han­kin­to­jen joh­ta­mi­seen. Tuos­ta ai­neis­tos­ta saa­daan suo­raan tie­toa sii­tä, mi­hin han­kin­ta­ko­ko­nai­suuk­siin me­nee mer­kit­tä­vim­mät os­to­eu­rot, ke­nel­tä kai­kil­ta kun­ta os­taa, kuin­ka suu­ri osuus han­kin­ta­eu­rois­ta koh­dis­tuu pai­kal­li­sen elin­voi­man tu­ke­mi­seen ja jopa min­kä­lai­sen hii­li­ja­lan­jäl­jen kun­nan os­to­eu­rot tuot­ta­vat.

Jo pel­käs­tään edel­lä mai­ni­tut syyt riit­tä­vät tie­tys­ti pe­rus­te­luik­si os­to­las­ku­ai­neis­ton ana­ly­soin­tiin ja sel­vit­tä­mi­seen. Jos kun­ta myös jul­kai­see os­to­las­ku­ai­neis­ton­sa jul­ki­ses­ti, tuo se mer­kit­tä­viä etu­ja muul­le kun­nan kans­sa toi­mi­val­le ver­kos­tol­le, mu­kaan lu­kien myös jul­ki­sen han­kin­nan mark­ki­naa jo asi­ak­kaa­na pi­tä­väl­le, tai sitä ta­voit­te­le­val­le yrit­tä­jäl­le.

Ky­sei­siin hyö­tyi­hin voi­daan las­kea muun mu­as­sa:

– Jo ole­mas­sa ole­van pui­te­so­pi­muk­sen to­teu­tu­mi­sen seu­ran­ta­mah­dol­li­suus so­pi­muk­sen mää­rit­te­le­män si­säl­lön mu­kai­ses­ti. Näin pui­te­so­pi­muk­sen os­to­jen re­a­lis­ti­nen to­teu­tu­mi­nen nä­kyy, ja sitä voi­daan myös kont­rol­loi­da os­to­las­ku­ai­neis­ton kaut­ta.

– Saa­daan sel­ke­ää kont­rol­lia ja lä­pi­nä­ky­vyyt­tä kun­tien pien­han­kin­toi­hin. Eli tuo­daan han­kin­ta­lain kyn­ny­sar­von alit­ta­vien han­kin­ta­eu­ro­jen mää­rää ja suun­tau­tu­vuut­ta esi­mer­kik­si pai­kal­lis­ten pal­ve­lu­tuot­ta­jan saa­ta­vil­le.

– Saa­daan myös tie­toa kun­nan käyt­tä­män, ole­mas­sa ole­van, pal­ve­lun kus­tan­nus­ta­sos­ta. Voi­daan esi­mer­kik­si tu­le­vien kil­pai­lu­tus­ten mark­ki­na­sel­vi­tys­vai­hees­sa eh­dot­taa esi­mer­kik­si vaih­to­eh­tois­ta ja mer­kit­tä­väs­ti kus­tan­nus­te­hok­kaam­paa to­teu­tus­vaih­to­eh­toa kun­ta­lais­ten ve­ro­eu­ro­jen mah­dol­li­sim­man jär­ke­väk­si käy­tök­si.

Täs­sä vain muu­ta­ma etu os­to­las­ku­ai­neis­tos­ta saa­ta­vas­ta tie­dos­ta myös tu­le­val­le tar­jo­a­jal­le jul­kis­ten han­kin­to­jen mark­ki­naan. Nyt jo­kai­sen yrit­tä­jän kan­nat­taa­kin haas­taa oman ko­ti­kun­tan­sa päät­tä­jiä ja vi­ran­hal­ti­joi­ta mah­dol­li­sim­man avoi­meen toi­min­taan myös han­kin­ta­eu­ro­jen­sa ana­ly­soin­nin ja jul­kai­sun suh­teen. Edut ovat mer­kit­tä­vät kai­kil­le osa­puo­lil­le; kun­nal­le, kun­ta­lai­sel­le, ole­mas­sa ole­val­le pal­ve­lu­tuot­ta­jal­le ja tu­le­vil­le tar­jo­a­jil­le.

Kirjoittajana Satakunnan Yrittäjien hankintaneuvoja:

Muita kiinnostavia aiheita

Jarkko Koskinen