1.7.2016 klo 08:39

Suomen Yrittäjät ja Opora Rossii: Yrittäjät haluavat nähdä pakotteiden jälkeistä aikaa

Suomi ja Venäjä ovat pitkäaikaisia hyviä kauppakumppaneita. Viimeisten vuosien aikana pakotteet ja vastapakotteet ovat vaikuttaneet voimakkaasti maiden väliseen kauppaan. Suomen Yrittäjät ja venäläinen, liki 400 000 yrittäjää yhdistävä yrittäjäjärjestö Opora Rossii painottavat kuitenkin yhteisessä kannanotossaan kahdenvälisen vuoropuhelun merkitystä.

– Presidentti Vladimir Putinin vierailu Suomessa on esimerkki vuoropuhelun merkityksestä. On tärkeää päästä eteenpäin nykyisestä tilanteesta. On myös tärkeää että tätä päämäärää tukevaa politiikkaa tehdään molemmin puolin, painottaa Suomen Yrittäjien kansainvälisten asioiden päällikkö Thomas Palmgren.

Suomelle Venäjä on erittäin tärkeä naapuri ja kauppakumppani. Nykyisessä vaikeassakin tilanteessa suomalaiset yritykset näkevät Venäjällä isoja mahdollisuuksia. Suomi tarjoaa hyvän markkina-alueen myös venäläisille yrityksille.

– On erityisen tärkeätä, että EU ja Venäjä – ja myös Suomi ja Venäjä – tiivistävät vuoropuheluaan. Pakotteissa Suomi on seurannut EU:n linjauksia. Suomessa, varsinkin Kaakkois-Suomessa toimivat pienyritykset, elintarviketeollisuus sekä maanviljelijät ovat kärsineet erittäin paljon pakotteista, Palmgren muistuttaa.

Suomalais-Venäläinen kauppakamari tekee kaksi kertaa vuodessa barometrin Venäjän-kaupan barometrin. Uusimman barometrin mukaan 62 % vastaajista oli sitä mieltä, että pakotteet ovat haitanneet liiketoimintaa.

Suomen Yrittäjien ja Opora Rossiin mukaan yrittäjät haluavat nähdä ajan, jolloin pakotteet ovat poissa.

– Yrittäjien ja pk-yritysten yhteistyöllä ja suotuisan toimintaympäristön luomisella on positiivisia vaikutuksia niin työllisyyteen, innovaatioiden kehittämiseen, talouskasvuun kuin myös talouden rakenteen monipuolistumiseen molemmissa maissa. Tiiviit kauppasuhteet edistävät myös kansalaisten yhteydenpitoa, Palmgren sanoo.

Venäjän yrittäjäjärjestö Opora Rossii sekä Suomen Yrittäjät toivovat kansainvälisen tilanteen kehittyvän suotuisasti niin, että pakotteista päästäisiin vähitellen eroon.

Lisätietoja: Thomas Palmgren, kansainvälisten asioiden päällikkö, p. 09 2292 2958, 050 500 3384