11.7.2016 klo 07:00

Tutkimus: Yrittäjän oma kiinnostus digitalisaatiosta keskeisin syy menestykseen

​Digitaalisesti suuntautuneet yritykset ovat edelläkävijöitä suomalaisessa yrityskentässä. Keskeisin menestystekijä pienissä yrityksissä on yrittäjän oma kiinnostus digitaalisuutta kohtaan. Tiedot käyvät ilmi tänään julkistetusta tutkimuksesta.

Suomessa on alle 20 000 vahvasti digitaalisesti suuntautunutta yritystä. Ne jakaantuvat kolmeen ryhmään: diginatiiveihin, digikiinnostuneisiin ja digireaktiivisiin. Diginatiivien yritysten koko liiketoiminta perustuu digitaalisuuteen. Digikiinnostuneilla yrityksillä liiketoiminnan jokin osa perustuu digitaalisuuteen tai digitaalisuus on vahvasti läsnä keskeisissä yritystoiminnan tukifunktioissa. Digireaktiiviset yritykset digitalisoivat liiketoimintaansa toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten takia sekä siksi, että yrittäjät näkevät yrityksen toiminnan digitalisoimisen pakollisena, jotta liiketoiminta ei kuihdu.

Yrittäjän oma kiinnostus digitaalisuutta kohtaan on kaikkein keskeisin menestystekijä ja tekijä, joka erottaa voimakkaasti diginatiivit digikiinnostuneista ja digireaktiivisista yrityksistä. Lähes yhtä kriittinen menestystekijä selvityksen mukaan on riittävä digiosaaminen.

Tiedot käyvät ilmi Suomen Yrittäjien tänään julkaisemasta tutkimuksesta Digitaalisesti suuntautuneiden pienten yritysten menestystekijät.

— Digisuuntautuneiden yritysten menestystekijöiden tunnistaminen tarjoaa kehyksen yritysten digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseen. On tärkeää, että koulutus- ja osaamisjärjestelmämme tuottaa osaajia, joilla on hyvät valmiudet globaalissa ja digitaalisessa liiketoimintaympäristössä toimimiseen, koulutusasioiden päällikkö Mika Tuuliainen Suomen Yrittäistä sanoo.

Digitaalisuus on mahdollisuus ja murros

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen toteaa, että digitaalisuus on mahdollisuus jokaiselle suomalaiselle pk-yritykselle.

— Kannustan jokaista yrittäjää pohtimaan, miten hän voi kehittää ja tehostaa toimintaansa digitaalisuuden kautta. Jokaiselle löytyy mahdollisuuksia.

Pentikäisen mukaan digitaalisuus on myös suuri murrosvoima.

— Se muuttaa liiketoimintaa syvällisellä tavalla – jokaisella toimialalla. Siksi Suomen Yrittäjät lisää omaa digitaalisuuteen liittyvää edunvalvontaa ja verkostoitumista, niin Suomessa kuin Euroopassa.

Iso joukko yrityksiä vaarassa tipahtaa kehityksestä

Digitalisaation esteet liittyivät tyypillisesti yrityksen resursseihin, kumppaneihin, asiakkaisiin, säädösympäristöön sekä osaavan työvoiman saatavuuteen. Selvityksen perusteella yrittäjät eivät kuitenkaan kaivanneet muutoksia sääntelyyn.

Selvitys osoittaa myös sen, että suuri joukko pieniä ja keskisuuria yrityksiä on vaarassa tipahtaa digitalisaatiokehityksestä. Diginatiivien ja digireaktiivisten väliin jää paljon yrityksiä, joiden liiketoiminnan digitaalisuuden aste riittää nyt, mutta joiden tuotteiden ja palveluiden haastajat voivat digiliiketoiminnan rajattomuuden ja skaalautuvuuden takia tarjota hyvin lyhyessäkin ajassa nykyisen tarjonnan korvaavia ratkaisuja.

— Selvitys kohdennettiin digisuuntautuneisiin yrityksiin, joiden suhdannekuva on keskimääräistä parempi. Suomen kilpailukyvyn kannalta on tärkeä saada suurempi joukko yrityksiä kehittämään liiketoimintaa teknologian mahdollistamin keinoin. Hallitusohjelman digitalisaatioon liittyvät kärkihankkeet ovat keskeisiä tässä työssä, Tuuliainen kertoo.

Pienet yritykset eivät toimi yksin digitalisoituvassa liiketoimintaympäristössä.

— Riittävien ajallisten ja taloudellisten resurssien lisäksi kumppaneilla ja asiakkailla on keskeinen merkitys liiketoiminnan digitalisoimisessa, Tuuliainen sanoo.

Digitalisaatio auttaa kasvussa ja kansainvälistymisessä

Suomen Yrittäjien, työ- ja elinkeinoministeriön ja Finnveran teettämän Pk-yritysbarometrin perusteella tiedetään, että digitaalisesti suuntautuneet yritykset ovat muita yrityksiä uusiutumiskykyisempiä ja kasvuhaluisempia. Ne myös ottavat muita yrityksiä herkemmin käyttöön uusia teknologioita ja ovat voimakkaasti kansainvälistymishaluisia. Digitaalisesti suuntautuneilla yrityksillä on myös muita yrityksiä myönteisempi kuva tulevaisuudesta ja suhdanteista sekä tämän myötä enemmän halukkuutta palkata uutta henkilöstöä.

Näin tutkittiin

Suomen Yrittäjät toteutti selvityksen digitaalisesti suuntautuneiden pienten yritysten menestystekijöistä. Laadullinen selvitys syventää pk-yritysbarometrin tuottamaa tietoa digitaalisesti suuntautuneista pk-yrityksistä. Selvityksessä paneuduttiin siihen, miten pienet digitaalisesti suuntautuneet yritykset hyödyntävät digitalisaation mahdollisuuksia, mitä ovat digitaalisesti suuntautuneiden pienten yritysten menestystekijöitä sekä yritysten esiin nostamia digitalisaation esteitä ja mahdollisuuksia.

Selvityksellä lisätään ymmärrystä digitaalisesti suuntautuneista yrityksistä ja yritysten menestystekijöistä. Selvityksen puitteissa haastateltiin 34 yritystä, joista kuusi valittiin tapaustutkimuksen kohteeksi. Haastatellut yritykset ovat vastanneet syksyn 2015 Pk-yritysbarometriin ja ne luokiteltiin vastaustensa perusteella digitaalisesti suuntautuneiksi yrityksiksi.

Selvityksen toteutti Owal Group Oy Suomen Yrittäjien toimeksiannosta.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Suomen Yrittäjät, p. 040 504 1944, mikael.pentikainen@yrittajat.fi
koulutusasioiden päällikkö Mika Tuuliainen, p. 050 563 4729, mika.tuuliainen@yrittajat.fi