17.5.2017 klo 15:50

Vuoden 2017 AMK-yrittäjyyspalkinto Y-kampukselle Tampereen ammattikorkeakouluun

Tampereen ammattikorkeakoulun Y-kampus on vuoden 2017 paras ammattikorkeakoulujen yrittäjyystoiminto. Kilpailussa jaettiin lisäksi kaksi kunniamainintaa. Ne menivät Satakunnan ammattikorkeakoululle ja Oulun ammattikorkeakoululle.

Y-kampus on tulevaisuuden yrittäjien, tutkimustulosten ja työelämän kohtauspaikka. Yrittäjyys- ja innovaatioyhteisö tarjoaa tukea ja työkaluja oman idean toteuttamiseen, liiketoiminnan kehittämiseen ja tutkimustulosten hyödyntämiseen. Y-Kampus on Tampereen seudun korkeakoulujen yhteinen palvelukonsepti.

– Keskeistä on yhdessä tekemisen malli. Y-kampuksen toiminta yhdistää yrittäjyys- ja innovaatiopalvelut Tampereen ammattikorkeakoulun, Tampereen yliopiston ja Tampereen teknillisen yliopiston kesken. Tämä kehittää yhteisiä toimintamalleja ja rakenteita korkeakouluissa ja tätä kautta luo laatua toimintaan, Suomen Yrittäjien koulutusasioiden päällikkö Mika Tuuliainen sanoo.

– Yhdessä tekeminen yli korkeakoulurajojen on tärkeää. Systemaattinen opetushenkilöstön koulutus, kasvuyrittäjyyden opintopolku ja innovaatiopalveluiden kytkeminen Y-kampuksen toimintaan ovat erinomaisia esimerkkejä Y-kampuksen toiminnasta, Tuuliainen jatkaa.

Ammattikorkeakoulujen parhaat yrittäjyystoiminnot -palkinto jaettiin Amk-päivillä Kajaanissa 17.5.2017. Voittajat valitsi Suomen Yrittäjät ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene.

Y-kampus palkittiin työyhteisön yrittäjyysosaamista kehittävällä 5000 euron koulutussetelillä. Palkinnon mahdollistaa Osaavia opettajia – yrittäviä nuoria -projekti. Ensimmäistä kertaa järjestettyyn kilpailuun osallistui kaikkiaan 23 ehdokasta 14 ammattikorkeakoulusta.

Ammattikorkeakoulut avainasemassa uuden yrittäjyyden luojina

– Hakemusten määrä ja laatu osoittavat, että ammattikorkeakoulut tekevät merkittävää työtä yrittäjyyden edistämiseksi. Tämä on tärkeää korkeaan osaamiseen perustuvan uuden yrittäjyyden ja myös tiiviimmän pk-yritysten ja korkeakoulujen yritysyhteistyön kehittymiselle niin alueelle kuin koko Suomelle, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Antti Neimala sanoo.

Ammattikorkeakoulut, Arene ja Suomen Yrittäjät ovat tehneet pitkään valtakunnallista ja alueellista yhteistyötä yrittäjyyden ja yritysyhteistyön edistämiseksi korkeakouluissa. Tavoite on kehittää yrittäjien osaamista ja jaksamista, yritysten kilpailukykyä kansainvälistyvässä toimintaympäristössä sekä uuden yrittäjyyden syntymistä.

Jotta hyvät käytännöt näkyisivät ja leviäisivät, Suomen Yrittäjät palkitsee kerran vuodessa valtakunnallisesti ammattikorkeakoulun yrittäjyyttä, yrittäjien osaamista tai yritysyhteistyön palveluita edistävän toiminnon.

Lisätietoja:
koulutusasioiden päällikkö Mika Tuuliainen, Suomen Yrittäjät, p. 050 563 4729, mika.tuuliainen@yrittajat.fi
johtaja Veli-Matti Lamppu, Suomen Yrittäjät, p. 050 344 2554, veli-matti.lamppu@yrittajat.fi