7.11.2018 klo 12:22

SMEunited ajaa pk-yritysten asiaa EU:ssa

Pienten ja keskisuurten yritysten eurooppalainen kattojärjestö uusi nimensä ja ilmeensä. Se on nyt SMEunited. Samalla julkistettiin tavoitteet ensi kevään eurovaaleihin.

Aiempi ranskankielinen nimi Union Européenne de l’Artisanat et des Petites et Moyennes Entreprises ja myös lyhenne UEAPME olivat suomalaisyrittäjille hyvin hankalia hahmottaa.

– Hyvä, että nimeä ja ulkoasua selkeytettiin. Yrittäjille tärkeisiin EU-vaaleihin on puoli vuotta aikaa. Uudella nimellä ja ilmeellä vaalivaikuttaminen varmasti helpottuu, Suomen Yrittäjien ja useiden liikennejärjestöjen yhteistä EU-toimistoa Brysselissä vetävä Pasi Moisio sanoo.

Uuden ilmeen ja nimen lisäksi julkistettiin yrittäjäjärjestön tavoitteet kevään Euroopan parlamentin vaaleihin. Siinä korostetaan pk-yritysten toimintaympäristön parantamisen tärkeyttä koko Euroopalle. Lisäksi esillä on pk-yritysten keskeinen rooli tulevaisuuden haasteissa, kuten ilmastonuutoksen torjunnassa ja digitalisaatiossa.

Yli 12 miljoonaa yritystä yhdessä

SMEunited ajaa pk-yritysten asiaa EU:ssa. Siihen kuuluu Suomen Yrittäjien lisäksi noin 70 muuta yrittäjäjärjestöä yli 30 Euroopan maasta. Se edustaa yhteensä yli 12 miljoonaa yritystä.

SMEunited haluaa luoda Eurooppaan yrittäjämyönteisen ilmapiirin ja parantaa yritysten liiketoimintaympäristöä.

Suomen Yrittäjien ja liikennejärjestöjen yhteisessä EU-toimistossa suomalaisyrittäjien asiaa ajavat Moision lisäksi asiantuntijat Mira-Maria Kontkanen ja Elisa Vornanen.

Lisätietoja:

SMEunited-verkkosivut.

johtaja Pasi Moisio, pasi.moisio@skal.fi, p. +32 476 05 8490

asiantuntija Mira-Maria Kontkanen, mira-maria.kontkanen@yrittajat.fi, p. +32 497 394 802

asiantuntija Elisa Vornanen, elisa.vornanen@skal.fi, p. +32 494 549 249