14.2.2020 klo 09:30

585 nuorta yrittäjää ilmoitettiin Vuoden nuori yrittäjä kisaan

Suomen Yrittäjien Vuoden nuori yrittäjä 2020 -kilpailu kasvattaa suosiotaan: kilpailuun ilmoitettiin ennätysmäärä yrittäjiä, peräti 585. – Näin suuri määrä ilmiantoja kertoo sen, että nuorten yrittäjien kovaa työtä ja omistautumista osataan arvostaa joka vuosi enemmän, verkostopäällikkö Aicha Manai Suomen Yrittäjistä iloitsee.

Suomen Yrittäjien Vuoden nuori yrittäjä -kilpailu on maamme arvostetuin nuorille suunnattu yrittäjäkilpailu. Palkinto vertaisarvostukseen perustuva yrittäjiltä yrittäjille annettava tunnustus. Kilpailussa painotetaan yritystoiminnan ansioita. Palkinnon voi voittaa korkeintaan 36 -vuotias yrittäjä. Vuonna 2019 kilpailun voitti Konttiravintola Morton Oy:n Jarna Kaplas Pieksämäeltä.

– Ehdokkaat edustavat yksinyrittäjiä ja työnantajayrittäjiä, joista osalla on pitkä kokemus ja osalla vasta muutama vuosi yrittämistä takana. Nuoret yrittäjät ovat siis keskenään hyvin erilaisia siinä missä vanhemmatkin yrittäjät, mutta intohimo omaan tekemiseen yhdistää kaikkia! Manai kertoo.

Kilpailussa on jo muutaman vuoden ajan ollut avoin ilmianto, eli kuka tahansa on voinut ilmoittaa ehdokkaan kilpailuun. Ilmiantojen suosio on kasvanut vuosi vuodelta: nyt rikottiin edellinen ennätys yli 200 ilmiannolla. Ehdotettuja yrittäjiä tuli eniten Pohjois-Pohjanmaalta, Satakunnasta ja Varsinais-Suomesta, mutta koko Suomi oli hyvin edustettuna.

Ilmiannot välitettiin tiedoksi Suomen Yrittäjien jäsenyhdistyksille, jotka ottavat ne huomioon virallisessa ehdokasasettelussaan.

Voittaja julki toukokuussa Get Together -tapahtumassa

Kilpailu jakautuu alueellisiin alkukilpailuihin, joissa ratkaistaan Suomen Yrittäjien aluejärjestöjen Vuoden nuoret yrittäjät, sekä valtakunnalliseen loppukilpailuun, johon osallistuvat aluetason voittajat sekä Suomen Yrittäjien toimialajärjestöjen esittämät ehdokkaat. Loppukilpailun finalisteiksi valitaan viisi parasta ehdokasta.

Valtakunnan Vuoden nuori yrittäjä paljastetaan Nuorten Yrittäjien Get Together -päätapahtumassa Järvisydämessä, Rantasalmella 15.5.–16.5.2020.

Yrittäjät valitsevat, voittajakolmikko palkitaan 30 000 eurolla

Voittajat valitsee raati, johon kuuluvat

• yrittäjä Jarna Kaplas, Konttiravintola Morton Oy, vuoden 2019 voittaja
  • yrittäjä Jenni Parpala, Kiffel Oy, Nuorten Yrittäjien puheenjohtaja
  • yrittäjä Siva Parlar, Vöner Oy
  • yrittäjä Nina Rasola, Suomen Yrittäjien varapuheenjohtaja, RL-Palvelut Oy
  • Sam Nieminen, SGN Group Oy (Yksityisyrittäjäin Säätiön edustaja)

Yksityisyrittäjäin Säätiö tukee valtakunnallisen kilpailun kolmen parhaan palkitsemista yhteensä 30 000 euron suuruisella summalla. Alueellisten alkukilpailujen voittajien palkitsemiseen säätiö osoittaa 1 500 euron suuruisen tuen kullekin alueelle.

Lisätietoja:

www.vuodennuoriyrittaja.fi
Get Together -tapahtuma
verkostopäällikkö Aicha Manai, Suomen Yrittäjät, p. 044 555 3220, aicha.manai @ yrittajat.fi