25.8.2020 klo 11:00

Yrittäjägallup: Työpaikkasopiminen ja norminpurku tuovat työpaikkoja

Paikallinen sopiminen nousi vahvimmin esiin Yrittäjägallupissa, jossa kysyttiin yrittäjiltä parhaita keinoja helpottaa työllistämistä. – Työpaikkasopimisen lisääminen on tehokas ja edullinen tapa lisätä työpaikkoja ja ehkäistä syrjäytymistä. Se on erinomainen lääke koronakriisin jälkihoitoon, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Hallitus valmistautuu neuvottelemaan valtion ensi vuoden talousarviosta. Budjettiriihessä yhdeksi pääteemaksi noussee se, miten Suomeen saadaan lisää työpaikkoja. Valtaosa uusista työpaikoista on jo pitkään syntynyt pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Siksi on olennaista tietää, mitkä keinot auttaisivat niitä työllistämään.

Kantar TNS kysyi Suomen Yrittäjien pyynnöstä yrittäjiltä, mitkä muutokset auttaisivat heitä tarjoamaan enemmän työpaikkoja. Vastaus on selkeä:

• paikallinen sopiminen työehdoista (56 %),
  • vähemmän normeja pk-yrityksille (55 %),
  • vapaampi mahdollisuus määräaikaisiin työsopimuksiin (55 %) ja
  • runsaampi palkkatuki (55 %).

Yli 10 työntekijää työllistävät yrittäjät kannattavat muutoksia vahvimmin

Erityisesti yli 10 työllistävät kaipaavat lisää mahdollisuuksia työpaikkasopimiseen. Jopa kolme neljästä yrittäjästä työllistäisi enemmän, jos olisi enemmän mahdollisuuksia sopia paikallisesti työehdoista ja työajoista. Toimialoista muutosta kaipaavat eniten rakennusalan yrittäjät ja teollisuusyrittäjät.

– Tässä taloustilanteessa hallitus ei voi olla lisäämättä työpaikkasopimista, joka etenee tuskallisen hitaasti työehtosopimuksissa. On tehtävä lakimuutoksia. Ensimmäinen askel on poistaa työsopimus-, vuosiloma-, työaika- ja opintovapaalaeista sopimisen kiellot, jotka ovat estämässä monen yrityksen sopimista, Pentikäinen sanoo.

– Myös toisin sopimisen oikeutta pitää edistää, hän esittää.

Se tarkoittaa, että jos työntekijä ja työnantaja haluavat, he voisivat sopia työehtosopimuksesta poiketen.

Tärkeä olisi myös helpottaa määräaikaisia sopimuksia ja poistaa takaisinottovelvollisuus. Ne olisi helppo tehdä, ja ne lisäisivät tuntuvasti työllistämishaluja.

Näin kysyttiin

• Yrittäjägallupin toteutti Kantar TNS Oy Suomen Yrittäjien toimeksiannosta.
  • Kyselyyn vastasi 1034 pk-yrityksen edustajaa.
  • Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jolloin osa vastaajista osallistui tiedonkeruuseen sähköpostikyselyllä ja osa Gallup Forum -internetpaneelin kautta.
  • Otos pyritään rakentamaan niin, että Yrittäjägallup kuvaisi edustavasti Suomen yrityksiä.
  • Tutkimuksen virhemarginaali on 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.
  • Tiedot kerättiin 30.7.–10.8.2020.

Lisätietoja:

Tutustu Yrittäjägallupiin työllistämiskeinoista.

toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Suomen Yrittäjät, p. 040 504 1944, mikael.pentikainen @ yrittajat.fi
työmarkkinajohtaja Janne Makkula, Suomen Yrittäjät, p. 040 581 2472, janne.makkula @ yrittajat.fi