18.11.2020 klo 09:07

Ioan Canta, Darja ja Jean-François Flogny Ja Alexander Ivaine ylsivät Suomen Yrittäjien Vuoden maahan muuttanut yrittäjä 2020 -finaaliin

Vuoden maahan muuttanut yrittäjä 2020 -kilpailuun ehdotettiin 80 yrittäjää. Kolmeksi finalistiksi valikoituvat Ioan Canta yrityksellä BNA-Flonel Oy Helsingistä, Darja ja Jean-François yrityksillä Koli Companies, Koli Active ja Meanwhile in the North Oy Kolilta ja Alexander Ivaine yrityksellä IGL Technologies Oy Tampereelta.

Yrittäjät Ioan Canta, Darja ja Jean-François Flogny Ja Alexander Ivaine ylsivät Suomen Yrittäjien Vuoden maahan muuttanut yrittäjä 2020 -kilpailun finaaliin.

Voittaja julkistetaan 9.12.2020 Business Unplugged -tapahtumassa.

Ioan hoitaa rakennusalalle lähes kaiken tarvittavan

BNA-Flonel Oy on vuonna 2013 perustettu helsinkiläinen yritys, joka aloitti toimintansa kotisiivouksilla ja on sittemmin laajentunut toimintaansa kattamaan toimistosiivoukset, rakennussiivoukset, loppusiivoukset sekä työpohjaiset rakennusurakoinnit, rakennussuojaukset ja nykyään myös henkilöstövuokrauksen näille kaikille maan laajuisesti. Yrityksen toimitusjohtaja Ioan Canta on joutunut ennakkoluulojen kohteeksi romanialaisen taustansa vuoksi, ja sen vuoksi tehnyt tuplasti töitä kasvattaakseen yritystään ja rakentaakseen luottamusta asiakkaisiin. BNA-Flonel panostaa vastuullisuuteen muun muassa tukemalla syöpätutkimusta yhdessä Syöpäsäätiön kanssa, tukemalla Invalidiliiton työtä vammaisten lasten hyväksi ja tarjoamalla reiluja työpaikkoja kymmenille osaajille, jotka ovat viihtyneet yrityksen leivissä pitkään.

Liikevaihto: 2,2 milj. henkilöstö: 45

Jean-François ja Darja tarjoavat elämyksiä Kolilla

Vuonna 2010 perustettu Koli Companies Oy, vuonna 2012 perustettu Koli Active Oy ja vuonna 2016 perustettu Meanwhile in The North Oy ovat yrittäjäpariskunta Darja ja Jean-François Flognyn kolme Kolin kansallispuiston palveluihin keskittynyttä yritystä. Osa yrityksistä on hankittu ja kehitetty yrityskauppojen kautta ja osa aloitettu tyhjästä. Flognyjen lippulaiva on Ravintola Kolin Ryynänen, joka tarjoilee suosituksi nousseita ruoka-annoksia, majoitusta ja omassa Kolin Panimossa valmistetuttua olutta ja siideriä. Palkittu siideri valmistetaan pohjoiskarjalaisista omenoista. Koli Active Oy keskittyy ohjelmapalveluihin ja välinevuokraukseen. Meanwhile in The North Oy tähtää pohjoiskarjalan matkailupalveluiden myyntiin ulkomaille. Jean-Françoisalla ja Darjalla on palava halu tuoda laadukkaita palveluita Kolille. Venäläis-ranskalainen yrittäjäpariskunta aloitti yrittäjyystaipaleensa perustamalla ravintolan Kolin Ryynäsen tiloihin. Ryynänen on tunnelmallinen, joka on rakennettu alun perin vuonna 1938 kaupaksi ja asuintaloksi kolilaisen opettajan Antti Ryynäsen toimesta. Flognyt ovat todellisia monialayrittäjiä, jotka satsaavat kotiseutunsa rikastuttamiseen suurella sydämellä. Darja Flogny on mukana Kolin matkailuyhdistyksen hallituksessa ja edistää koko Pohjois-Karjalan matkailun kehitystä ja nostaa rohkeasti esille myös syrjäseudulla yrittämisen haasteita. Ajan kuluessa Flognyistä on tullut Kolin alueen suurimpia työllistäjiä, jotka rohkeasti rekrytoivat pohjoiskarjalaan ulkomaalaista työvoimaa. Kielitaitoinen ja kansainvälinen tiimi on Flognyien mielestä heidän valttikorttinsa yrittämisessä.

Koli Companies , liikevaihto: 800 000 euroa, henkilöstö 8 vakituista ja matkailusesonkina 30.

Koli Active, liikevaihto: 250 000 euoroa, henkilöstö: 3

Meanwhile in the North, liikevaihto: 48 000 euroa, ei työntekijöitä

Alexander tuottaa tulevaisuuden ratkaisuja digitaalisesti

IGL Technologies on vuonna 2010 perustettu tamperelainen ohjelmistotalo, joka on erikoistunut digitaalisen muutoksen toteuttamiseen. Alexander Ivaine on älykkään kaupungin suunnitteluun keskittyvän kasvuyrityksen omistaja ja toimii tärkeällä nykytekniikkaa ja ympäristöystävällisyyttä edustavalla alalla. Yrittäjä ja perustajat edustavat Suomen suurinta maahanmuuttajaryhmää, joiden perheet ovat muuttaneet Venäjältä Suomeen. Yrittäjät ovat kasvaneet aikuisiksi Suomessa, opiskelleet ja jääneet tänne. Alexander on Hervannan ja teknisen yliopiston kasvatti, jonka tuoteidea perustuu opiskeluaikoihin, kun pakkaskeleillä ei olisi millään huvittanut mennä laittamaan autoa tolppaan niin, että aamulla pääsisi lämpimällä autolla töihin – luonnollisesti siitä syntyi eTolppa, sovelluksella säädettävä lämmitystolppa, joka on kehittynyt sähköautojenlataustolpaksi ja eParking pysäköintiratkaisuksi.

Liikevaihto: 1,2 milj., henkilöstö: 10

Voittajalle 5 000 euroa, finalisteille Suomen Yrittäjien kunniakirjat

Vuoden maahan muuttanut yrittäjä palkitaan 5 000 eurolla työeläkeyhtiö Elon toimesta ja kaksi finalistia saavat Suomen Yrittäjien kunniakirjat.

Tuomariston tehtävänä on vaikea valinta kolmen hyvin erilaisen ja erikokoista pyörittävän yrityksen omistajan väliltä. Palkintoraatiin kuuluvat Suomen Yrittäjien maahan muuttaneiden yrittäjien verkoston puheenjohtaja Ali Giray, vuoden 2019 voittaja Faisa Egge, työeläkeyhtiö Elon yhteysjohtaja Marko Hara ja Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Petri Salminen.

Yhteyshenkilö

verkostopäällikkö Aicha Manai, Suomen Yrittäjät, p. 044 555 3220, aicha.manai @ yrittajat.fi