YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Yrittäjät Juha ja Anna Sipilä. Kuva: Dokport

0 euroa potilaalle maksava etälääkäripalvelu haluaa myös yritysasiakkaita – ”Moni pieni työnantaja miettii, mitä terveyspalveluita heillä on varaa tarjota”

Asiakkaalle ilmaista chat-lääkärivastaanottoa tarjoava Dokport etsii myös työnantaja-asiakkaita.

Juha Sipilä on perustanut lääkärin etävastaanottopalvelua chatin välityksellä tarjoavan Dokportin vaimonsa, lääkäri Anna Sipilän kanssa. Viime vuoden lopulla käynnistyneessä palvelussa lääkärin chat-vastaanotolle pääsee täytettyään oirekyselyn verkossa. Asiakkaalle käynti on ilmainen, ja Dokport hakee kahdeksan euron Kela-korvauksen asiakkaan puolesta.

Sipilöiden mukaan etävastaanotto sopii parhaiten yleislääkäritasoisten lievien vaivojen hoitoon.

– Tämä on kaikille avoin lääkäripalvelu. Tavoittelemme asiakkaita, joilla on terveysongelma ja jotka sopivat etänä hoidettavaksi. Palvelussamme asioidaan yksityishenkilöinä, mutta yritysasiakkaat eli työnantajat voivat ohjeistaa työntekijät käyttämään Dokportia työterveyshuollon rinnalla, toimitusjohtaja Juha Sipilä sanoo.

– Työntekijät eivät välttämättä koskaan näe oman hoitonsa laskua vaan suhtautuvat asiaan ikään kuin palkkaan kuuluvana ilmaisena etuna. Ohjaamalla työntekijät lievissä terveysvaivoissa Dokportiin työnantajan on mahdollista säästää merkittävästi työterveyskuluissa, Sipilä jatkaa.

Työterveyshuoltolain mukaan yrityksillä on lakisääteinen velvollisuus järjestää ainoastaan ehkäisevä työterveyshuolto.

– Sairaanhoidon järjestäminen on vapaaehtoista, ja Dokport tarjoaa sen ilman omavastuuta siltä osin kun hoito onnistuu etänä, Sipilä sanoo.

Sivutoimisia lääkäreitä Dokportissa on mukana kymmenkunta pääkaupunkiseudulta ja Turun alueelta.

– Kun pidimme Kelan kanssa palaveria, niin heillä oli hyvin tiedossa työnantajien haasteet kasvaneiden terveydenhuollon kustannusten kanssa. Etenkin moni pienempi työnantaja miettii, mitä terveyspalveluita heillä on ylipäätään varaa tarjota työntekijöilleen. Vakuutusyhtiöt painivat myös terveysvakuutusten kannattavuusongelmien kanssa.

He arvioivat, että nykyaikaisten ja räätälöityjen digitaalisten työkalujen ansiosta yksi lääkäri voi ottaa keskimäärin kymmenen potilasta tunnissa.

Suomessa tehdään noin 50 000–80 000 yhteydenottoa terveydenhuoltoon joka päivä. Tästä uusi etälääkärialusta tavoittelee 1–2 prosentin osuutta vuoden 2025 loppuun mennessä.

Palvelun edullisuus perustuu siihen, että se vaatii vain digitaalisen infran. Työ tapahtuu etänä ja toiminnalla ei ole vastaanottoapulaisia, hoitajia eikä toimenpidetiloja.

Tavoite tuhansien päivävolyymi

Yhtiö on laskenut pärjäävänsä Kelan maksamalla kahdeksan euron korvauksella per vastaanottokerta, jos asiakkaita kertyy vähintään 500–1 000 päivässä.  

– Ensimmäisen kuukauden aikana pääsimme 100–200 potilaan päivävolyymiin. Jos pääsemme 500–1 000 potilaan päivävolyymiin, liiketoiminta on kannattavaa.  Meillä on edelleen lääkäreitä odottelemassa potilaita.  500–1000 potilasta päivässä volyymi on saavutettavissa suhteellisen helposti, koska ratkaisumme on skaalautuva, Sipilä sanoo.

Sipilä kuvaa Dokportia alustatalouden firmaksi kuten esimerkiksi Wolt, Uber tai Airbnb. Alusta ottaa osuuden korvauksesta ja lääkäri-ammatinharjoittaja saa suuremman osan työn arvosta.

– Toivomme, että tieto leviäisi käyttäjältä käyttäjälle heidän positiivisten kokemuksien kautta. Dokport on muutenkin uusi toimintatapa, koska ihmiset ovat tottuneet kahteen vaihtoehtoon: työterveyteen tai julkiseen, Sipilä sanoo.

Idea syntyi teknologian hintojen laskun ja suomalaisen etälääketieteen osaamisen yhdistämisestä.

– Olen työskennellyt teollisuudessa ja nähnyt, miten teknologian kehittyminen on tuonut kustannussäästöjä. Terveydenhuollon alalla teknologia on kehittynyt, mutta kustannukset ovat nousseet samassa suhteessa. Suomeen on syntynyt etälääketieteen osaamista. Yhdistämällä nämä kaksi asiaa löysimme ratkaisun, minkä ansiosta voimme ottaa markkinahinnasta nollan pois.

Sipilän mukaan arviolta 70–80 prosenttia kaikista perusterveydenhuollon terveysvaivoista voidaan hoitaa etänä.

– Etävastaanotto hoituu parhaimmillaan muutamassa minuutissa omalta kotisohvalta ja kuormittaa terveydenhuoltoa kymmenyksen verrattuna perinteiseen kivijalkamalliin.

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Eeva Pesonen