YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

ChocoSomnian yrittäjä Jenna Antinmaa on totuttu näkemään iloisena ja nauravaisena, mutta tällä hetkellä suklaan valmistuksen ja koko yrityksen tulevaisuus huolettaa. Kuva: ChocoSomnia Oy
23.4.2024 klo 08:12
Uutinen

Alv-korotus iskee lujaa suklaayritykseen – ”Joudumme vähintään lomauttamaan työntekijöitä ja pahimmillaan lopettamaan kuluttajamyynnin”

Jenna Antinmaan mielestä yleisen arvonlisäveron korottaminen 25,5 prosenttiin tuntuu epäoikeudenmukaiselta. Suklaan osalta vero on tällä hetkellä 14 prosenttia.

Kun Oulussa toimivan suklaayritys ChocoSomnian yrittäjä ja myyntijohtaja Jenna Antinmaa kuuli viime viikolla hallituksen päätöksestä korottaa suklaan arvonlisäveroa 11,5 prosenttiyksiköllä, hän ei ollut ensin uskoa korviaan.

Suklaan alv on tällä hetkellä 14 prosenttia, ja tämän vuoden aikana se ponnahtaa 25,5 prosenttiin.

– Tieto tuli puskista. Tuntui pöyristyttävältä, kun kuulin, että suklaan ja makeisten arvonlisävero vedetään kaakkoon asti. Luulin ensin, että kyseessä on vitsi, Antinmaa sanoo.

Kun hän pohti uutista, monenlaisia muitakin ajatuksia heräsi. Ruoan arvonlisäveroa ei koroteta, ja tähän kategoriaan mahtuu myös epäterveellisiä tuotteita.

– Mietin, että alv-korotus on naamioitu jännästi siten, että vedotaan terveydellisiin syihin. Kuitenkin esimerkiksi sipsit, leivokset, keksit ja vanukkaat jäävät korotuksen ulkopuolelle, vaikka niissä on paljon sokeria ja rasvaa. Suklaan sisältämällä kaakaolla puolestaan on tutkitusti terveydellisiä vaikutuksia, Antinmaa toteaa.

Ensijärkytyksessä auttoi musta huumori.

– Sanoin työkaverille, että ryhdytään piilottamaan konvehteja HK:n sinisen sisään, Antinmaa naurahtaa.

Vaikka pahin pöyristys on laantunut, Antinmaa pitää yhä hallituksen päätöstä epäreiluna.

– Ymmärrän, että Suomen talous on kuralla ja että jotakin pitää tehdä. ChocoSomnia haluaa olla mukana kohentamassa taloutta, ja 1,5 prosentin korotus alv:iin olisi käynyt meille. Mutta 11,5 prosentin korotus tuntuu epäoikeudenmukaiselta. Tuntuu utopistiselta ajatukselta, että Suomen talous kohenisi suklaan ja makeisten verotuksen rajulla korottamisella.

Vero tuotteen hintaan

ChocoSomnian omistavat kaksi yrittäjää ja kaksi sijoittajaosakasta. Yrityksellä on seitsemän työntekijää.

Viime lokakuussa ChocoSomnia avasi uudet, entistä suuremmat 400 neliön tehdastilat viiden kilometrin päässä Oulun keskustasta. Yritys hankki sinne uusia koneita ja laitteita. Tehtaan yhteydessä toimii tehtaanmyymälä, joka ehti olla auki pari viikkoa ennen kuin tieto alv-korotuksesta tuli.

Lisäksi ChocoSomnialla on Oulun keskustassa suklaa- ja viinikahvila ja suklaakauppa. Liiketoiminnassa on useampi kivijalka. Suklaan myynnin lisäksi yritys järjestää suklaa-ja viinitastingeja ja suklaaelämyksiä, kuten työpajoja, joissa asiakkaat valmistavat suklaata suklaamestarin opastuksessa.

Korona-aikana suuren suosion saavuttaneet etäsuklaatastingit tuodaan takaisin valikoimaan. Elämystarjontaan kuuluu myös suklaajooga, jossa venyttelyn lomassa nautitaan suklaata.
Pohjois-Suomessa ChocoSomnian suklaiden jälleenmyyjinä toimivat Prisma ja Keskon liikkeet. Korona-aikana perustettu verkkokauppa on myös toiminnassa.

Mitä alv:n korotus merkitsee käytännössä ChocoSomnialle ja mihin toimenpiteisiin yritys aikoo ryhtyä?

– Joudumme vähintään lomauttamaan työntekijöitä ja pahimmillaan lopettamaan kuluttajamyynnin. Alv-korotus vaikuttaa varmasti kuluttajamyyntiin, sillä vero on pakko siirtää tuotteen hintaan. Valmistamme käsin tehtyä suomalaista artesaanisuklaata, jota olemme tähän mennessä markkinoineet arjen luksustuotteena. Kun kuluttajien ostovoima heikkenee, suklaastamme tulee jatkossa pelkästään juhlapäivien herkku.

Viikon sisällä uutisen julkaisemisen jälkeen ChocoSomnia on miettinyt käytännön ratkaisuja, joiden avulla yritys voi selvitä alv-korotuksesta.

– Olen miettinyt, pitääkö yrityksen osoite siirtää Ruotsiin, jossa on matalampi alv-kanta. Haluaisimme kuitenkin pysyä Suomessa, ja yksi vaihtoehto on panostaa kuluttajamyynnin sijaan enemmän personoituihin liikelahjoihin, joissa saa alv:it pois verotuksessa. Lisäksi meidän pitää satsata aiempaa enemmän suklaaelämysten tarjoamiseen, Antinmaa sanoo.

Lue myös “Alv:n korotus liian suuri”

Lue myös Mitä alv-korotus merkitsee taloushallinnon ohjelmistoille

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Milla Rautiainen