31.5.2018 klo 11:37
Uutinen

Ammattikeittiöissä toimitaan paljolti kynällä ja paperilla – Perheyhtiön älyratkaisu digitalisoi keittiödatan ja turvallisuus paranee

Fredman Group hyödyntää keittiödataa ammattikeittiöasiakkailleen lisäarvona. Ammattikeittiöt toimivat yhä perinteisellä tavalla ja siellä digitalisoinnila on paljon mahdollisuuksia.

– Ratkaisumme avulla kokille jää paljon enemmän aikaa valmistaa ruokaa. Myös omavalvonta aiheuttaa lisätöitä, ja tuo lisää rutiinityötä, jota pyrimme automatisoimaan, Fredman Professional Kitchen Oy:n digital program manager Elina Kiiski kertoo kasvuyritystapahtuma Arcti15:ssa Helsingissä.

Fredman Groupin Kiiski esitteli eilen tapahtuman yleisölle heidän teknologiaratkaisujaan, erityisesti Chefsteiniä.

Yrityksen lokakuussa lanseeraama Chefstein-teknologiaratkaisu tuo keittiötiedon keittiönjohtajalle näkyväksi, ja auttaa johtamaan sekä kehittämään toimintoja.

– Palvelumme parantaa ruokaturvallisuutta ja vähentää hävikkiä datan avulla. Voimme yhdistää erilaisia tietoja: kävijätietoja, käyttäytymistä ja keittiön prosesseja.

Saksassa ravintola-alan Anuga-messuilla lanseerattu palvelu on pilvipalvelu ja keittiöissä käytettävät sensorit ovat langattomia. Se on mobiilisovellus, joka kulkee taskussa ja kertoo tilanteen ruokaturvallisuuden näkökulmasta.

Startup-kumppaneita haussa kehitystyöhön – ”Olemme liikkeellä myös investorina”

Fredman Groupin hallituksen puheenjohtaja ja Fredman Professional Kitchenin toimitusjohtaja (kesäkuuhun asti) Peter Fredman kertoo heidän olevan Arctic15-messuilla liikkeellä kahdessa roolissa. Fredman on valmis isompana toimijana investoimaan kiinnostavaan startuppiin ja toisaalta he tuovat esille Chefstein-ratkaisuaan.

– Etsimme kumppaneita mukaan kehittämään palvelua. Siihen voidaan tuoda uusia palvelumalleja, ja uusia ammattikeittiöille soveltuvia teknologioita, Peter Fredman kertoo.

– Asiakkaat sanovat, että pienessäkin ravintolassa palvelumme auttavat säästämään kaksi päivää kuukaudessa, kun rutiinitöitä automatisoidaan, Elina Kiiski kertoo.

”Vuonna 2015 tehtiin eskimokäännös ja asiakas nostettiin keskiöön”

Fredman Group Oy on entiseltä nimeltään Eskimo Finland Oy. Konsernilla on ammattikeittiö- ja horeca-liiketoimintaa sekä kuluttajaliiketoiminnasta. Fredmanit alkoivat muuttaa yritystään perinteisestä pk-tuotantoyrityksestä palvelu- ja brändivetoiseksi yritykseksi.

– Uudistamme ja uudistumme jatkuvasti koko ajan. Kaikki muuttui, niin se pitääkin. Moni sanoo, että on asiakaslähtöinen, mutta silti tuote saattaa olla keskiössä. Olemme tehneet eskimokäännöksen, se tarkoitti myös kulttuurista muutosta, yrittäjä-toimitusjohtaja Fredman kertoo.

Yritys on kehittänyt teknologiaratkaisuja jo yli 10 vuotta, mutta intensiivinen kehitys alkoi vuoden 2015 jälkeen, kun liiketoimintamalli muuttui.

– Jos aiemmin tarjosimme pelkkää kuituliinaa, nyt myymme ruokaturvallisuutta ja -varmuutta, Elina Kiiski havainnollistaa.

Yritys hyödyntää ajattelussaan kolmea teemaa: profit, people ja planet.

– Tällä ratkaisulla pystytään säästämään kustannuksia, myös ruokahävikin vähentämisen muodossa. Mukana on myös planet-ajattelu: hukkaenergian vähentämistä ja optimointia. Ihmispuolessa puhumme työhyvinvoinnista, sillä keittiöt ovat haastavia ympäristöjä.

Ratkaisun vastaanotto on ollut Fredman Group Oy:n Kiisken ja Peter Fredmanin mukaan erittäin hyvä.

– Keittiöammattilaiset ovat yllättyneitä siitä, millaista tietoa palvelussa on saatavilla. Myös elintarvikeviranomaiset ovat kiinnostuneita tästä.

Teksti: Riikka Koskenranta

Kuvat: Fredman Group Oy