Anton Sutinen
Ylisoutajan jäätelökioskilla saa juttuseuraa ja hymyn kaupan päälle.
25.5.2022 klo 11:58
Uutinen

Anton Sutisen jäätelökioskilla ei olla tuppisuita, ja siinä piilee kioskin salaisuus: ”Yrittäjällä pitää olla persoona pelissä”

Joensuulaisen Ylisoutajan jäätelökioskin yrittäjä Anton Sutinen on huomannut, että yhä useampi nuori harkitsee yrittäjyyttä. Tätä tukee myös tuore kysely.

Tavallisesti jäätelökioskille tullaan ensisijaisesti ostamaan jäätelöä. Joensuussa sijaitsevaan Ylisoutajan jäätelökioskiin saatetaan tulla paitsi jäätelölle, myös jutustelemaan kioskiyrittäjä Anton Sutisen, 29, kanssa.

Sutinen tunnetaan Joensuussa nimenomaan avuliaasta ja jutustelevasta palveluasenteestaan. Sen ansiosta häntä on haastateltu useisiin paikallisiin medioihin.

– Vahvuuteni on ilolla palveleminen, hän tiivistää.

Äskettäin eräs asiakas kertoi avoimesti, miten hän arvostaa Sutisen palveluasennetta.

– Monelle ikäihmiselle käynti jäätelökioskilla saattaa olla päivän ainoa juttelukontakti, Sutinen miettii.

Hänen toiminimensä tarjoaa myös muun muassa paljunvuokrausta ja kiinteistöhuollon palveluita, mutta jäätelökioskitoiminta tuottaa suurimman liikevaihdon.

Kun Sutinen valmistui ammattikorkeakoulusta vuonna 2017, yrittäjyys nousi varteenotettavaksi vaihtoehdoksi. 

– En ole yrittäjäperheestä, mutta haaveilin jo 5-vuotiaana huoltoasemayrittäjän työstä, hän kertoo.

Nyt Sutinen on paitsi yrittäjä, myös Pohjois-Karjalan Nuorten Yrittäjien puheenjohtaja ja Nuorten Yrittäjien johtoryhmän jäsen. Hän on huomannut, että yhä nuoremmat ovat kiinnostuneita yrittäjyydestä. Äskettäin paikalliset nuoret saivat kunniaa Nuori Yrittäjyys ry:n järjestämässä Uskalla yrittää -kilpailussa, jossa Pielisjoen koulun oppilaat etenivät finaaliin. Sutinen kehuu Pielisjoen koulua yrittäjämyönteisyydestä ja siitä, että koulussa on yrittäjyyskasvatukseen erikoistunut opettaja.

– Yrittäjyyshenki on noussut alueella. Täällä toimii nyt myös Nuori Yrittäjyys ry:n aluetoimisto, hän kertoo.

Maisteluvideot toivat Facebook-tykkääjiä

Sutisen jäätelökioskin erikoisuus on annosten päälle lisättävä paikallisen valmistajan hillo. Lisäksi tarjolla on niin ikään paikallista alkoholitonta kuohujuomaa. Yrittäjän suunnitelmat liittyvät jatkossakin jäätelön myymiseen.

– Isäni asuu Namibiassa. Kävin siellä viime syksynä ja esille nousi ajatus, että voisin myydä jäätelöä siellä Suomen talvikauden aikana. Saattaa olla, että starttaan siellä jäätelökioskitoimintaa.

Omaa yritystoimintaansa Sutinen on ryydittänyt onnistuneella sosiaalisen median markkinoinnilla. Facebookissa tykkääjiä on pian puolitoista tuhatta. Korona-aikana hän alkoi kuvata jäätelönmaisteluvideoita aina lauantaisin. Niistä tuli menestys.

– Ne toivat paljon lisää Facebook-tykkääjiä. En olisi arvannut, että videoilla olisi niin suuri merkitys. Olen huomannut, että persoonalliset jutut vetävät. Yrittäjällä pitää olla persoona pelissä. Ilman sitä kioskini ei menestyisi.

Kysely: Lähes puolet nuorista harkinnut yrittäjyyttä

Eezy Oyj:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan 45 prosenttia nuorista on harkinnut yrittäjyyttä. Tulosten perusteella nuoria kiinnostaa eniten yrityksen perustaminen itse (23 %) tai kevytyrittäjyys (11 %). Yrityksen perustaminen yhdessä muiden kanssa kiinnosti yhtätoista prosenttia.

Kyselyssä selvitettiin nuorten suhdetta työelämään. Siihen vastasi maalis-huhtikuussa 500 iältään16–29 -vuotiasta nuorta.

Kyselyssä selvisi, että työssä nuorille on tärkeintä mukavat työkaverit ja työpaikan kulttuuri. Seuraavaksi tärkeimmäksi koetaan työn mielenkiintoinen sisältö ja kolmanneksi työn merkityksellisyys.

Pauli Reinikainen