Autokauppiaan mukaan dieseleitä ei tällä hetkellä halua kukaan. Kuva: Getty Images

Dieselistä tuli kirosana autokauppiaille – Vielä kaksi kuukautta sitten kaikki oli toisin: ”Kysyntä on käytännössä nolla”

Dieselautojen kysyntä on romahtanut. Autokauppiaan mukaan dieseleitä ei juuri nyt halua kukaan.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on aiheuttanut äkillisiä muutoksia Suomen automarkkinoille. Yrittäjämedioiden saamien tietojen mukaan dieselautot seisovat nyt liikkeiden varastoissa, koska niille ei ole kysyntää.

– Emme tällä hetkellä pysty ottamaan diesel-autoja vaihdossa lainkaan, hämeenlinnalaisen RR-Kaaran myyntijohtaja ja yrittäjä Eemeli Niemelä vahvistaa.

Poikkeuksena ovat kaupat, joissa dieselauto vaihdetaan toiseen dieseliin. Muussa tapauksessa dieseleitä ei haluta seisomaan varastoon.

– Kysyntä on käytännössä nolla. Seuraamme jatkuvasti tilastoja esimerkiksi dieselautojen huutokaupoista. Niissä ei tule ensimmäistäkään huutoa. Tämä ilmiö ei koske hyötyajoneuvoja, Niemelä kertoo.

”Kysyntä on käytännössä nolla.”

Eemeli Niemelä, RR-Kaara Oy

Autoliikkeet hankkivat autoja huutokaupoista Suomesta ja ulkomailta. Huutokauppoien kysyntä kertoo paljon yleisestä markkinasta ja siitä, millaiset autot herättävät ostajissa kiinnostusta.

Niemelän mukaan romahtaneen kysynnän taustalla ovat kallis polttoaine sekä verotus. Dieselin litrahinta on noussut paikoin bensiiniä kalliimmaksi.

– Verotus kummittelee monen mielessä ikävänä lisäkustannuksena. Dieselautolla pitää ajaa paljon, jotta veron osuus saadaan katettua.

Suurin yksittäinen syy heikkoon kysyntään on kuitenkin Ukrainan sota. Alkuvuodesta dieselautoilla käytiin vielä kauppaa suhteellisen normaalisti.

”Asiakkaat ymmärtävät”

Yhä useampi dieselauton omistaja haluaisi vaihtaa ajokkinsa täyssähköön tai hybridiin. Niemelän mukaan asiakkaat ovat ottaneet ymmärtäväisesti vastaan kielteisen vastauksen vaihtoautokaupasta.

– Moni ostaja on jo käynyt kysymässä asiaa isommasta ketjusta ja saanut saman vastauksen. Voi olla, että osa isommista liikkeistä ottaa edelleen dieselautoja vastaan, mutta hyvityshinta on asiakkaan kannalta huono. Me olemme ottaneet sen linjan, ettemme anna tarjousta, jotta emme pahoita kenenkään mieltä.

– Onneksi kukaan ei ole lähtenyt ovet paukkuen, Niemelä jatkaa.

TIlanne on erikoinen, sillä moni asiakas on liikkeellä vähän ajetun ja hyväkuntoisen dieselauton kanssa. Vielä tammikuussa siitä olisi saanut hyvän vaihtohinnan. Niemelä toivoo, että kysyntä palaisi normaaliksi, sillä nykyinen tilanne on hankala myös autoliikkeille. Bensa-autoihin diesel-ilmiö ei ole vielä levinnyt, sillä ne menevät hyvin kaupaksi.

– Meidän tilanteemme on verrattain hyvä, sillä dieselautoja on varastossa vain kymmenkunta. Liikkeillä, joilla on myynnissä tuhansia autoja, on varastossa tuhansia dieseleitä. Sen voi havaita jokainen, joka käy kyseisten liikkeiden verkkosivuilla.

Jos autoista ei päästä eroon, seurauksena voi olla dieseleiden alennusmyynti. Niemelä ennakoi, että ilman vaihtoautoa liikkeellä olevat käteisostajat voivat saada varsin edullisen auton. Mikäli huolivat dieselin.

– Pakko tässä on vain mennä eteenpäin. Tämän hetken tilanne on se, että liikkeet ja asiakkaat etsivät sähköautoja kissojen ja koirien kanssa. Suomesta niitä ei juuri löydy.

Autoliikkeiden tulevaisuudennäkymiä heikentää se, että uusien autojen toimitukset venyvät jatkuvasti pidemmälle. Näin ollen riskinä on, ettei uudehkoja autoja tule kiertoon yhtä paljon kuin aikaisempina vuosina.

Pauli Reinikainen