26.10.2020 klo 11:56
Uutinen

Elokuvateatteri Riviera otti digiloikan ja teki kävijäennätyksen

Elokuvateatteri huomasi, että verkkokaupan kehittämisellä kampitettiin osaltaan koronan aiheuttamia menetyksiä.

Helsingin Kalliossa toimiva neljä vuotta toiminut elokuvateatteri Riviera sai keväällä 100 000 euron Business Finland -kehittämistuen. Atte Laurila on yksi Rivieran omistajayrittäjistä. Hän kertoo, että kehittämisprojektissa on päästy puoleen väliin.

– Ennen koronaa olimme puhuneet paljon yrityksen kehittämisestä, mutta käytännön arjessa asioita ei saatu toteutettua. Kun tuli aikaa ja rahoitusta, olemme pystyneet panostamaan kehittämiseen.

Yksi kehityskohde on jo valmis. Se toi konkreettisen parannuksen Rivieran verkkokauppaan.

– Kun asiakas tukee elokuviin, hän voi ennakkoon miettiä, mitä haluaa syödä ja juoda. Lipun ostamisen jälkeen tarjoilun voi tilata pöytään valmiiksi, jolloin ihminen säästyy jonottamiselta paikan päällä.

Rivieran konsepti eroaa normaalista elokuvateatterista, sillä yritys on panostanut erityisesti ruokaan ja juomaan. Teatterissa on kaksi baaritiskiä, joille kertyy normaalioloissa pitkät jonot ennen elokuvan alkamista.

– Nyt jonot ovat olemattomat, koska moni asiakas tekee tilauksen etukäteen. Tämä parantaa asiakkaan kokemusta, koska he voivat keskittyä paremmin elokuvan seuraamiseen ja seurusteluun. Samalla uudistus helpottaa työntekijöiden elämää, sillä vältymme haastavilta kysyntäpiikeiltä ennen elokuvan alkua.

Monia uudistuksia

Ruuan ja juoman varausmahdollisuus toteutettiin ottamalla käyttöön kokonaan uusi myyntijärjestelmä, joka toimii erillään elokuvalipun varaamisesta. Laurila on tyytyväinen siihen, että uudistuksen myötä myös koronaturvallisuus on parantunut.

Business Finlandin kehittämistukea on käytetty myös konkreettisempiin koronaturvallisuutta lisääviin toimenpiteisiin.

– Emme ole tyytyneet laittamaan kieltolappua joka toiselle istumapaikalle vaan teimme kokonaan uuden salikartan. Muutimme kalustusta ja teimme elokuvasalista aikaisempaa tilavamman. Tutkimme datasta, mitkä istumapaikat vetävät parhaiten ja karsimme niistä, jotka eivät ole olleet yhtä kysyttyjä.

Lopputulos yllätti, sillä salin täyttöaste kohosi kaikkien aikojen ennätykseen. Koronasulun päättymisen jälkeen Riviera on tehnyt kävijäennätyksiä, vieläpä kesällä, joka on alalla tyypillisesti matalasesongin aikaa.

Asiakaspalaute on ollut niin ikään rohkaisevaa.

– Asiakaskokemus on nyt huipussaan. Käytämme NPS-mittaria, jossa pistemäärämme on 95. Maksimi on 100.

Riviera myy noin 40 000 lippua vuodessa. Näytöksiä teatterissa järjestetään seitsemänä päivänä viikossa. Haasteita tulevaisuuteen tuo yksityistilaisuuksien määrän romahtaminen.

– Niitä oli aikaisemmin paljon, nyt ei juuri lainkaan.

Kuva: Meeri Utti

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi