27.8.2021 klo 07:36
Uutinen

Haluatko näyttää paremmalta? Soilella ja Sadulla on teitä kiinnostavaa kerrottavaa

Sosiaalista mediaa parjataan välillä kovasti, mutta eipä olisi tätäkään yritystarinaa kirjoitettu ilman Facebookia. Kanava kun oli keskeisessä roolissa siihen, että Soile Ora ja Satu Jaakkola-Chiari yrittävät tänä päivänä yhdessä. Tosin sytykkeeksi vaadittiin myös perinteisempää mediaa. Soile oli törmännyt vanhasta tuttavastaan kertovaan lehtijuttuun kampaamotuolissa istuessaan ja innostunut sen seurauksena etsimään Facebookista entisen kaverinsa ja laittamaan hänelle kaveripyynnön. Se johti myöhemmin tapaamiseen. Edellisestä tapaamiskerrasta olikin vierähtänyt tovi, sillä silloin naiskaksikko oli teini-iässä ja töissä Vikkulan elintarvikekaupassa Kauppakadulla. Molemmat heistä olivat myöhemmin päätyneet tekemään siihenastiset työsarkansa vaatteiden parissa. Ja kun juttu luisti hyvin ja kemiat pelasivat aikuisiälläkin yhteen, päätettiin tätä hyödyntää myös aloittamalla yhteisyritys, Asustamo.

Asustamon yrittäjien myyntituote on Tyylipäivitys-nimellä myytävä tuote. Ja se puolestaan on sataprosenttisen henkilökohtainen konsepti, jossa asiakkaaseen ja tämän hetkiseen elämäntyyliin, ja tarpeisiinsa perehdytään täysin henkilökohtaisesti. Puetaan asiakas häntä parhaiten edustaviin vaatemalleihin, väreihin ja asusteisiin. Opastetaan ja havainnollistetaan.

Ei mikään yhden hetken muutos

Sitä yrittäjät korostavat heti kärkeen, että kyseessä ei ole mikään yhden päivän muuntautumisleikki. Itse asiassa sellaisia lehdissä ja tv:ssä nähtävää kertaluontaista muuntautumisleikkiä kumpainenkin naisista jopa vähän kammoksuu.

– Siis sellaista, että Pirjon tukka värjätään pinkiksi ja hänelle isketään meikkiä päälle niin, ettei oma ukkokaan meinaa tunnistaa. Ja sitten hänen ylleen puetaan sen hetken trendivaate. Itkuhan siitä tulee seuraavana päivänä, että mitä ne ovat tehneet mun tukalle ja mikä tuo vaatekauhistus mun komerossa on, Soile päivittelee tietoisesti hieman kärjistäen.

– Meidän tyylipäivämme tavoite on antaa loppuelämäksi yrittäjälle apua pukeutumiseen niin, että hänellä on hyvä, varma ja rento olo, jossa hän tuntee olevansa oma itsensä ja jonka myötä hänellä vapautuu energiaa muihin asioihin kuin pukeutumisesta stressaamiseen, Satu jatkaa.

Pukeutuminen tarjoaa monia mahdollisuuksia

Yrittäjäkaksikon mukaan oleellinen pointti on, että asiakkaan ei tarvitse muuttua ollakseen kaunis.

– Terveys ja hyvä kunto ovat luonnollisesti tärkeitä, mutta me keskitymme siihen, että tämänhetkisestä ulkomuodosta saadaan esiin parhaita puolia. Aika paljonhan pukeutumisella voidaan sekä piilottaa että korostaa, siitä tyylissä on oikeastaan juuri kyse, Satu vinkkaa.

Tämän yrittäjäkaksikon pitkä ystävyys näkyy tavassa millä he melkein yhdestä suusta puhuvat. Toisen ajatus synnyttää heti jatkumon toisen puheessa läpi koko haastattelun. Nyt on Soilen vuoro täydentää.

– Samalla tarjoamme asiakkaillemme mahdollisuuden matkata itseensä. Asiakas saa tilaisuuden tutustua uudelleen itseensä ja miettiä, kuka hän tämän päivän ihmisenä on ja mitä hän mahdollisesti tulevaisuudelta haluaisi. Pohdimme yhdessä, miltä hän haluaisi haaveissaan näyttää, jos rohkeutta ja osaamista olisi – ihan näillä tämänhetkisillä vartalon mittasuhteilla – muuttumatta! Sitten toteutamme mahdollisuuksien mukaan tämän kaiken.

Ulkonäkö arvopuntarissa

Yrittäjät myöntävät, että pukeutuminen ja pinta eivät tietenkään ole se elämän ja onnellisuuden lopullinen avain, mutta ei se silti ihan merkityksetönkään seikka ole.

– Ihmisen viestinnässähän ulkomuoto on todella tärkeässä osassa. Ja koska kerran yleiset käytösnormit eivät kuitenkaan hyväksy nakuilua, niin mikset sitten katsoisi vähän miltä näytät, vaikka ihan itsesi vuoksi. Siististi pukeutuminen on myös toisten ihmisten huomioonottoa ja kunnioittamista! Plus viisikymppinen yrittäjäkaksikko myöntää suoraan, että tämän hetken nuoret eivät ole varsinaisesti kohderyhmää. Ihan turha meidän on yrittää kertoa nykynuorille tyylistä ja opastaa kuinka pukeutua. Heillä tyylit vaihtelevat hyvinkin nopeasti ja tuntuu, että nuorilla on jo tyyli kohdallaan. Nuoret miehet ja naiset tuntuvat pääosin osaavan jo. Minunkin vävymieheni ovat tyylinsä löytäneet ja liikkuvat aina tyylikkäinä, Soile kertoo.

– Pikemminkin tämän meidän ikäluokkamme ja sitä vanhempien kasvatukseen on kuulunut ”Rumat ne vaatteilla koreilee.”, ” Moni kakku päältä kaunis” tai ”Kynttilä vakan alla” -teesejä, Satu arvelee.

SOILEN JA Sadun käsittelyssä asiakas ei suinkaan vain pue vaatteita ylleen ja hyppää niihin sisään, vaan look pistetään minttiin viimeisenpäälle ja mielenkiintoisesti.

Estot kumpuavat monesti kaukaakin

Yrittäjien mukaan kaikki tähän mennessä toteutunut on seurannut aika hyvin yrittäjien kaksi vuotta sitten kypsyttelemää toiminta-ajatusta.

– Jo alussa lähtökohtamme oli miettiä pikemminkin, voisimmeko saada Asustamolla suomalaiseen pukeutumiseen pieniä muutoksia ja oivalluksia, jotka toisivat kenen tahansa vartalosta ja tyylistä esiin parhaat puolet, Soile kertoo. Nyt on Sadun vuoro tarjota jatkoa. Hän huomauttaa, että esimerkiksi pukeutumisestoissa on usein jotain traumaa pohjalla.

– Aika moni seikka, josta ihminen ei tykkää itsessään, on sellainen, josta muut kovasti tykkäävätkin. Naisilla esimerkiksi lantio, rinnat ja pohkeet ovat monesti sellaisia. Mietitään, että esimerkiksi rinnat pitäisi verhota säkkiin, eikä naisellisia avuja saisi näyttää. Monesti pienenä tai nuorena kuulluista kommenteista on jäänyt mörkö omaan mieleen, Satu tiivistää. Soile on samoilla linjoilla.

– Opettajan, vanhemman tai ystävän tahatonkin heitto kulkee elämän matkassa yllättävän sitkeästi. Se on jäänyt täytenä totena kehomuistiin, ja sitä on todella vaikea ulkopuolisen muuttaa! Tämän olemme saaneet huomata tyylipäivitellessämme asiakkaitamme.

Napakka, mutta ehdottoman positiivinen ote

Yrittäjät lupaavat, että heidän asiakaspäivänsä ei missään nimessä ole asiakkaalle huono tai etukäteen jännitettävä kokemus. Ei, vaikka siinä pukeutumisesta annetaankin varsin suoraa palautetta.

– Hahmotamme kunkin asiakkaamme ulkopuolisin, mutta ehdottomasti lempein silmin. Kerromme siis asiakkaille mielipiteemme ja vinkkimme hyvin positiivisessa, kannustavassa ja rohkaisevassa hengessä. Aika monesti meille on sanottu, että miten en ole tätä hokannut itse, mutta kyllähän se ulkopuolisen on paljon helpompi sanoa ja nähdä, Satu huomauttaa. Asiakkailta tullut palaute on ollut poikkeuksetta positiivista.

– Eräskin kevään asiakkaistamme ihmetteli kuvia katsellessaan, olenko minä tosiaan näissä kuvissa, tämä sama ihminen? Siitä tuli hieno mieli itsellenikin, Satu kertoo. Emme ole myöskään välttyneet iloisilta itkunkyyneleitä, tässä on paljon syvemmästä asiasta kyse, kuin vain asiakkaan vaatettamisesta ja ulkoisen tyylin löytymisestä.

Innostuneen aika on lyhyt

Yrittäjien tarjoamaa palvelua räätälöidään aina tapauskohtaisesti, sitä varten sovitaan etukäteen tietty päivä. Vähintäänkin neljä tuntia aikaa pitäisi varata, monesti se ei ihan riitä.

– Kokemus on opettanut, että puolin ja toisin innostuessa aika menee yllättävän nopeasti. Pyrimme varaamaan aikaa kuhunkin käyntiin minimissään neljä tuntia, mutta aika helposti siinä itse kukin menee jonkinlaiseen flow-tilaan, ettei ajan kulua edes huomaa, Satu ja Soile kertovat. Usein asiakkaat innostuvat niin paljon, että sovimme uuden tapaamisen, koska haluavat toisenkin kauden vaatteet läpikäytäväksi. Eli kevät/kesä omanaan ja syksy/talvi omanaan. Palveluun kuuluvat myös koko prosessin läpi otettavat valokuvat, jotka jäävät asiakkaalle myöskin ohjekuviksi tulevaisuuteen, sillä uutta asiaa, asukokonaisuuksia ja oivallusta tulee niin paljon, ettei kukaan voi niitä kerrasta muistaa. Satu on intohimoinen harrastaja valokuvaaja, jonka heiniä kuvien otto luonnollisesti on.

– Eikä asiakas siis vain pue vaatteita ylleen ja hyppää niihin sisään, vaan me puemme ja asustamme lookit viimeisenpäälle ja mielenkiintoisesti, mutta asiakkaan tyylin henkisesti, Soile huomauttaa.

Kaikkia vaatteita ei kelpuuteta mukaan

Jonkin verran asiakkaan pitää varata aikaa myös ennakkoon. Yrittäjät huomauttavat, että vaikka asiakasta kohtaan ollaan lempeitä, entisiä vaatteita käsitellään varsin ankarasti. Asiakkaalle on annettu jo ennen sovittua päivää tekemiseksi etätehtävät, joihin kuuluu mm. kerätä omat vaatteensa ehkä- ja kyllä-rekkeihin. Ne käydään sitten yhteisesti läpi. Vaatteisiin, jotka asiakas on luokitellut ei-kategoriaan, ei edes vilkaista.

– Ei-vaatteet kehotamme laittamaan suoraan mustaan jätesäkkiin. Mustaan siksi, että ne eivät sitten jää kummittelemaan ja osu enää silmiin. Mitä nopeammin ne lähtevät kierrätykseen, sitä parempi, sillä ihmisellä on taipumus mennä vielä penkaisemaan muutama tuote takaisin hyllyyn, jos ei pistä heti tuumasta toimeen.

Luontokin kiittää

Yrittäjät huomauttavat, että monesti omaa pukeutumista voi petrata hyvinkin pienillä tehokeinoilla ja oivalluksilla. Asustamon tyylipäivitykseen osallistuvan asiakkaan ei myöskään oleteta tekevän mitään useamman tuhatlappusen ostohankintoja vaatekaappiin, vaan liikkeelle lähdetään aina omasta jo olemassa olevasta vaateiden ja asusteiden omistusarsenaalista.

– Pikemminkin ehdotamme asiakkaalle muutamaa vaatekappaletta, joilla olemassa olevan vaatevalikoiman nykytolaa voisi täydentää. Siis tyyliin valkoiset tossut ja yksi kiva uusi laukku tai ehkäpä vaikka monta menoa palveleva takki, Soile kertoo.

– Oikeastaan jokainen asiakkaamme on päivän päätteeksi yllättynyt, kuinka paljon omasta vaatekaapista löytyykin vaatteita ja asusteita hyötykäyttöön, Satu toteaa. Tämä ajatus istuu myös luonnonystävien ajatusmalliin.

– Luonnonsuojelu sekä ylipäätään eettisyys ovat molemmat globaaleja ajureita, joita tarvitaan myös vaatekaupassa, Satu tuumaa.

Teksti ja kuvat: Ville Kulmala

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 17.8.2021