YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Hämeenlinnan matkailualan työvoittona kasvua mielikuvissa ja matkailutulossa
Rauhallinen. Kaunis. Viihtyisä. Historiallinen. Keskeinen. Turvallinen. Luonnonläheinen. Vihreä. Mukava. Ystävällinen. Näillä sanoilla vastaajat kuvailivat Hämeenlinnaa kaupunkikuvatutkimuksessa kesällä 2023. Samalla Hämeenlinnan matkailutulo ja kotimaisten matkailijoiden määrä on kasvanut selvästi yli koronaepidemiaa edeltävän tason.
Parhaat sijoitukset tutkimuksen valtakunnallisessa vertailussa saatiin mielikuvista “Vehreä (3.)”, “Turvallinen ja rauhallinen” (4.), “Sijainniltaan keskeinen” (4.). Mielikuvat olivat varsin samankaltaisia vastaajien iästä riippumatta.
- 84 % harkitsi Hämeenlinnaa matkailukohteena (varmasti 23 %, mahdollisesti 61 %)
- 53 % suunnitteli päiväkäyntiä Hämeenlinnassa
- 23 % kertoi varmasti valitsevansa Hämeenlinnan seuraavaksi kotimaan matkustuskohteeksi
Hämeenlinnassa on noin 350 matkailualan yritystä tai toimipaikkaa, joista noin puolet on työllistynyt ravitsemusalalle. Yksittäisestä vierailijasta voi hyötyä monikin toimialaan laskettava yritys: majoitus, ravintolat, tapahtumat, kokoukset, aktiviteetit jne. Siksi yhteistoimintaan kannattaa panostaa – niin spontaanisti kuin keskitetysti.
Kaupunki- ja matkailumarkkinointi on siirtynyt kuun vaihteessa Linnan Kehitykseltä Hämeenlinnan kaupungille.
–Lähdemme kirkastamaan Hämeenlinnan brändiä ja suunnittelemaan pidemmän tähtäimen markkinointistrategiaa. Aiemmin tehty hyvä työ ja jatkuvuus huomioidaan uudistamisessa, kertoo Hämeenlinnan kaupungin elinvoimajohtaja Niklas Lähteenmäki.
(Lainauksia Hämeenlinnan kaupunkikyselyn vastaajilta)
- ”Nähtävyyksiä”
- ”Tapahtumia ja ostosmahdollisuuksia”
- ”Paljon enemmän nähtävää ja tekemistä, laadukkaampaa majoitusta”
- ”Pidempi tapahtuma tai jokin mielenkiintoinen erottuva yöpymispaikka tarjolla”
- ”Hyviä ravintoloita, laadukasta taidetta tai muuta mitä ei muualla näe”
- ”Huvipuisto
Hämeenlinnan kaupungin elinvoimajohtaja Niklas Lähteenmäki kommentoi vähiten kiinnostavia matkailukokonaisuuksia:
– Golfmatkailu on tiettyä pienempää harrastajakohderyhmää kiinnostavaa, mikä heijastuu kaikkien vastaajien otannassa.
–Lapsiperhekohteina mielletään useimmiten kaupungit, joissa on suuria huvipuistoja tms. Hämeenlinnassa käy toki paljon lapsiperheitä matkailemassa, mutta tänne tullaan viikonloppulomalle kaupunkiin, linnaan, kylpylään tai luontoon.
– Maaseudut kiinnostavat erityisesti päiväretkien osalta ja Visit Hämeenlinna -sivun Pitäjät ovatkin olleet kiinnostavimpia sisältöjä. Maaseutu sanana ei ehkä ole kuvaavin, kun puhutaan mökkilomista, vierailuista pitäjiin ja tilapuoteihin tms. Eli tässäkin mielikuvat ovat ohjanneet vastauksia.
Tervetuloa kauempaakin!
Hämeenlinnan matkailutulo oli vuonna 2022 noin 98 miljoonaa euroa, mikä oli jo selvästi enemmän kuin koronaepidemiaa edeltävällä tasolla. Eri toimialojen liikevaihtoon verrattuna matkailu on kaupunkimme seitsemäksi suurin toimiala.
Hämeenlinnassa arvioidaan vierailevan vuosittain noin miljoona henkilöä. Näistä majoitusasiakkaita on ollut noin viidennes. Vuonna 2022 Hämeenlinnassa yöpyi ulkomaisia matkailijoita reilut 13 000 ja kotimaisia 209 000. Kasvua on ollut erityisesti kotimaisissa matkailijoissa. Kansainvälistä tunnettuutta on alettu Hämeenlinnassa edistää.
– Pientä kasvua kansainvälisissä yöpyjissä on jo havaittavissa vuodelta 2023. Markkinointiponnisteluja tehdään yhteistyössä Järvi-Suomen kuntien kanssa ja erityisesti www.visitlakelandfinland.com -sivun avulla. Lisäksi yhteistyössä Visit Finlandin kanssa luodaan kontakteja kansainvälisiin matkanjärjestäjiin, jatkaa Lähteenmäki.
Matkailuyritysten ja kaupungin nettisivut ovat edelleen tärkeimmät hakukanavat matkan suunnittelussa. Sosiaalisen median kanavat ovat kasvattaneet merkitystään, erityisesti nuoremman polven kohderyhmässä.
– Kärkinämme ovat luontokohteet kuten Aulanko ja Ahvenisto, kulttuurikohteet kuten linna, museot ja aktiivinen kaupunkikulttuuri sekä vuosittaiset matkailijoita kiinnostavat tapahtumat, kuvailee Lähteenmäki. Yksi painopisteistä on myös Hämeenlinna kokous & kongressi myynti- ja markkinointipalvelu, missä ovat vahvasti mukana Hämeenlinnan kaupunki ja merkittävät matkailupalvelujen tuottajat. Verkosto tarjoaa myös maksutonta asiantuntija-apua tapahtuman ideointi- ja suunnitteluvaiheeseen.
Leppäniemen Hirsihuvilat arvostaa saamaansa koulutusta ja kannusteita
Syksyn 2023 Pk-yritysbarometrin mukaan matkailuyritykset näkevät seuraavan 12 kuukauden suhdannenäkymät valoisempana kuin muiden toimialojen yritykset. Lähes puolet vastaajista odottaa liikevaihdon kasvavan.
Leppäniemen Hirsihuvilat on sukutila ja matkailuyritys Hauholla. 54 hehtaarin luonnonsuojelualueen ympäristössä on 13 ympärivuotiseen käyttöön varustettua hirsimökkiä, joissa majoituspaikkoja yhteensä 120. Lisäksi mökkivierailijoille ja ryhmille on tarjolla runsaasti erilaisia aktiviteettejä.
Linnan Business Turnajaisissa syksyllä 2023 Leppäniemen hirsihuvilat valittiin Kasvusarjan voittajaksi. Yrittäjäsiskokset sisarukset Tarja ja Pirjo Pouttu tähtäävät vahvasti kansainvälisille markkinoille. Yrittäjät palkittiin 20 000 € stipendillä.
– Vieläkin ollaan hämmentyneitä, mutta niin ylpeitä saavutuksestamme. Olemme tähtäämässä kansainvälisille markkinoille ja hyvän strategian luomiseen sekä toteuttamiseen tarvitaan asiantuntijoita avuksemme. Palkintosumman avulla pääsemme tässä projektissa erinomaisesti alkuun.
Linnan Business Turnajaiset on Linnan Kehityksen toteuttama valmennusohjelma. Siihen valittujen yrityksien kanssa käydään läpi vuoden mittainen valmennus- ja yrityssparrauspolku, mikä huipentuu loppuvuodesta järjestettävään finaalitapahtumaan Kiihdytys-, Kasvu- ja Ideasarjassa.
– Teemana valmennusohjelmassa oli digitaalinen kehittyminen ja sitä se todellakin oli meille! Opimme muun muassa hakukoneoptimointia, verkkosivujen kehittämistä ja suunnitelmallisempaa sometuotantoa. Saimme paljon uskoa ja luottoa omaan tekemiseen. Olemme todella tyytyväisiä palveluihin ja niistä saatuihin hyödyllisiin oppeihin, huudahtavat yrittäjäsiskokset.
Business Turnajaisten ohella Linnan Kehitys tarjoaa kaikille hämeenlinnalaisille matkailualan yrityksille kattavasti maksuttomia palveluja oman toiminnan ja markkinoinnin kehittämiseen sekä kansainvälistymiseen.