17.6.2020 klo 14:17
Uutinen

Huijari on tilannut yrityksen tiedoilla tuotteita verkkokaupasta – ”Kesälomien aikaan huijausyritykset yleistyvät”

Huijari on tilannut yrityksen nimellä ja Y-tunnuksella verkkokaupasta tuotteita. Laskun saa yrittäjä. Yrityksen sisäiset prosessit laskujen maksamisessa on hyvä pistää kuntoon, sillä huijarit iskevät erityisesti kesälomien aikaan.

Laskujen maksamisen kanssa tulee olla tarkkana ja kysyä perään, jos yhtään epäilyttää. Porin seudulla on tapahtunut ainakin kaksi tapausta, joissa joku on tilannut yrityksen nimellä ja Y-tunnuksella tuotteita verkkokaupasta ja pyytänyt maksun laskulla, joka lähetetään tietysti yrittäjälle.

Porilaisen Satakunnan Yritystilin toimitusjohtaja Miia Hietanen oli jo maksamassa maksumuistutuslaskua, kun hän ajattelin vielä kysäistä henkilökunnalta, kuka oli tilannut ulkoisia muistilevyjä toimistotuotteita myyvästä verkkokaupasta.

Kun kukaan ei tunnistanut tilausta omakseen, eikä ollut saanut kyseisiä tuotteita, joten Hietanen soitti verkkokauppiaalle.

– Sain heiltä alkuperäisen laskun sekä Postin seurantakoodin. Sen avulla selvisi, että tilaus on haettu Puuvillan kauppakeskuksen noutolaatikosta, Hietanen kertoo.

Laskussa oli vääriä tietoja, kuten Hietasen nimi väärinkirjoitettuna. Verkkokauppa ei antanut sähköposti- tai puhelinnumerotietoja GDPR-sääntöihin vedoten.

Lasku oli maaliskuulta ja tuli nyt vasta Hietasen tietoon maksumuistutuksen muodossa.

Toinen tapaus samaan perheeseen

Samaan aikaan Hietasen yrittäjämies sai samanlaisen maksumuistutuksen samasta verkkokaupasta, mutta tilaus oli noudettu Noormarkusta.

– Mieheni sai verkkokaupasta tilaajan sähköpostin, joka oli tekaistu yrityksen nimeä mukaillen. Yrityksen nimi ja Y-tunnus ovat julkista tietoa, ja joku on nyt käyttänyt niitä hyväkseen, Hietanen sanoo.

Laskujen summat eivät ole merkittäviä, sillä ne jäävät alle 300 euron. Sellaiset summat saattavat joissakin yrityksissä mennä kyselemättä läpi. Hietanen epäilee, että kevään etätyöskentely voi edesauttaa myös vilpillisiä pyrkimyksiä.

Verkkokauppa kehotti Hietasta tekemään poliisille rikosilmoituksen, jonka jälkeen kauppias jäädytti laskun.

– Rikosilmoituksen voi tehdä verkkolomakkeella, joten siihen ei kauaa mennyt aikaa, Hietanen sanoo.

Tarkista sisäiset toimintatavat

Lounais-Suomen poliisin tiedossa ei ole vastaavia tapauksia, eli varsinaisesta tehtailusta ei vielä voi puhua. Huijausmuotona tapaus on kuitenkin tuttu. Yleensä vastaavat huijaukset kohdistuvat yksityishenkilöihin, jolloin kyseessä on identiteettivarkaus.

Niin yksityishenkilöiden kuin yritystenkin osalta kyse on erittäin ongelmallisesta rikosmuodosta, koska sitä on vaikea ennaltaehkäistä.

Suomen Yrittäjien asiantuntija Karoliina Katila kehottaa seuraamaan uutisia ja tiedotuksia ajankohtaisista huijauksista. Ihmisten tarkkaavaisuus on avainasemassa petosten ja muiden huijausten tunnistamiseksi.

– Tämän tyyppisissä huijauksissa hyödynnetään yleensä huijauksen kohteen varomattomuutta. Huijauksista saatavan taloudellisen hyödyn minimoimiseksi on tärkeää, ettei perusteettomia laskuja makseta, Katila toteaa.

Riskiä huijauksen kohteeksi joutumiseksi voidaan rajoittaa myös omien sisäisten toimintatapojen muutoksilla. Laskuja maksettaessa niiden oikeellisuus tulisi aina tarkistaa.

Kesälomien aikaan laskuihin liittyvät huijaukset usein yleistyvät.

– Huijarit hyödyntävät kesälomien tuomaa tilaisuutta ja yrityksissä työskentelevien kesälomien aikaisten harjoittelijoita, jotka eivät välttämättä osaa kyseenalaistaa laskujen oikeellisuutta.

Poliisi kehottaa tekemään aina rikosilmoituksen, jotta ilmiö ja sen laajuus tulisivat myös poliisin tietoon ja siten siihen päästäisiin paremmin kiinni.

Tietoa tilauspetoksista ja muista huijauksista löydät Suomen Yrittäjien julkaisemasta oppaasta Yrittäjä, näin tunnistat ja torjut huijaukset

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi