3.8.2017 klo 10:09
Uutinen

Iso hotellinvälittäjä ajaa motelliyrittäjän pakkorakoon – ”Ensimmäinen kesä meni ihan puihin”

Erään suomalaisen kesäkaupungin motelliyrittäjä kiroaa onlinevälittäjä booking.comin maan rakoon. Hänen mukaansa yrityksen kanssa sopimusta tehdessä piti olla selvää, että he paikkaavat motellin hiljaisia aikoja. Toisin kävi.

Onlinevälittäjän aggressiivinen mainonta alkoi paljastua nimettömänä esiintyvälle yrittäjälle kesän 2012 koittaessa. Yrittäjä sopi huoneiden myynnistä kansainvälisen jätin kanssa vuonna 2012.

– Totuus kävi ilmi kesäsesongin aikana, kun aiemmin ollaan aina oltu loppuunmyyty ihan omillamme. Sinä ensimmäisenä kesänä suorat asiakkaat hävisivät. Loppukesästä alkoi tulla kommentteja Pietarin suunnalta, että ”eihän teille koskaan pääse, kun olette koko ajan loppuunmyyty”, motellin osaomistaja-yrittäjä kertoo.

Onlinevälittäjä väittää motellia loppuunmyydyksi vaikka tilaa on

Ensimmäinen kesä, jolloin teimme yhteistyötä onlinevälittäjän kanssa, meni ”ihan puihin”, kun suoria asiakkaita ei enää tullutkaan.

Hän kertoo vielä tänä keväänä motellin nimellä tehdyn Google-haun johtaneen booking.comin sivuston linkkiin, jonka tietojen mukaan motelli olisi loppuunmyyty. Onlinevälittäjän sivu on nettihaussa ensimmäinen ja se johtaa asiakkaita harhaan.

– He tavallaan pakottavat antamaan kaikki heille myyntiin. Nyt olemme antaneet huoneita booking.comille enemmän kuin mikä kiintiömme on.

Yrittäjä yritti selvittää onlinevälittäjän palvelun ongelmia ensimmäisenä kahtena vuonna tuloksetta. Tänä keväänä yrittäjä laittoi välittäjälle viestiä, kun booking.com -sivuston hakutulos näytti kyseisen motellin kohdalla jälleen loppuunmyytyä, vaikka motellissa oli tuolloin tyhjiä huoneita.

– Kirjoitin heille, että teillähän piti olla teksti, että meidän sivustolla ei ole vapaita huoneita. Näin asiakas voisi kysyä huoneita suoraan meiltä.

Vastaus ei ollut kaksinen. Motelliyrittäjä on ollut yhteydessä Kuluttaja- ja kilpailuvirasto KKV:hen, mutta vastaus oli, että sopimusehdot olivat lainmukaiset.

Viime vuonna onlinevälittäjä lupasi muuttaa sopimusehtojaan, kun useiden Euroopan maiden kilpailuviranomaiset olivat tarkkailleet hotellivaraussivustojen, myös muiden kuten Hotels.comin, toimintaa ja niiden kilpailusäännösten mukaisuutta.

Suomessakin Kuluttaja- ja kilpailuvirasto KKV teki samoihin aikoihin selvityspyynnön booking.comin toiminnasta, mutta veti sen vuoden 2016 alkupuolella pois, koska onlinevälittäjä lupasi rukata ehtojaan.

– Meidän sopimusehtoja ei ole muutettu millään lailla, motelliyrittäjä kertoo.

Nykyisin noin puolet motellin myynnistä menee booking.comin kautta.

Majoitusalan edunvalvoja yrittänyt puuttua asiaan

Majoitusalan yritykset ovat majoitus- ja ravintola-alaa edustavan MaRan mukaan kokeneet näitä samoja ongelmia muun muassa booking.comin kanssa kuin Yrittäjäsanomien haastattelema motelliyrittäjä nosti esille. MaRan varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi kertoi Kauppalehdessä huhtikuussa 2016, että ”Välittäjä ilmoittaa, että jäljellä on 1-2 huonetta, vaikka hotelli voi olla puolityhjä”.

Majoitusalaa on närkästyttänyt se, että Booking.com on sopimusehdoissaan varannut itselleen oikeuden myydä edullisimpaan hintaan. Tässä asiassa välittäjäjätti lupasi muuttaa sopimuksiaan.

Nyt onlinevälittäjämarkkinoille yrittää englantilainen Hotel Bonanza, joka tarjoaa palvelujaan merkittävästi halvemmalla komissiolla kuin isot jätit. Sen toiminta on vasta hiljan käynnistynyt.

Yrittäjäsanomat yritti tavoittaa booking.comin edustajaa sähköpostitse kommentoimaan motelliyrittäjän esiin nostamia ongelmia. Edustajaa ei tavoitettu.

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta@yrittajat.fi