– Vielä nykyisinkin suosituimmat matot ovat samoja, jotka suunnittelin jo 20 vuotta sitten, Formen perustaja Jani Ylitalo sanoo. Kuva: Forme
8.4.2024 klo 19:35
Uutinen

Jani Ylitalo sai inspiraation yritykseensä äitinsä kutomosta – ”Vielä nykyisinkin suosituimmat matot ovat samoja, jotka suunnittelin jo 20 vuotta sitten”

Sisustusalan yritys Forme on jo kahden vuosikymmenen ajan teettänyt matot Pohjanmaalla sijaitsevassa kutomossa.

Kun Jani Ylitalo perusti 20 vuotta sitten sisustusalan yrityksen Formen, hän sai siihen inspiraation äitinsä omistamasta Pohjanmaalla sijaitsevasta mattokutomosta.

– Äidin kutomo teki mattoja torimyyntimeiningillä. Sitten hän laajensi kutomoa ja osti puoliautomaattikoneen, jolla hän ryhtyi kutomaan paperinaru-puuvillamattoja.

Jani Ylitalo takasi äitinsä lainoja ja pohti samaan aikaan oman yrityksen perustamista. Haave oli muhinut hänen mielessään muutaman vuoden. Siihen saakka oli ollut epäselvää, minkä alan yrityksen hän perustaisi, kunnes vastaus löytyi läheltä.

– Perustin Formen, ryhdyin suunnittelemaan mattoja ja tilasin niiden kutomisen alihankintana äitini kutomosta.

Vuosi oli 2004, kun tuore yrittäjä ryhtyi kiertämään eri puolilla maata.

– Tuolloin myyntitavat olivat erilaisia kuin nykyisin. Katsoin puhelinluettelosta mattoliikkeitä ja kiersin ympäri Suomea myymässä mattoja.

Joihinkin liikkeisiin Ylitalo soitti etukäteen ja joihinkin hän pelmahti paikalle ilmoittamatta etukäteen.

– Myynti oli alussa työlästä, kun kyseessä oli uusi yritys. Etenkin pienemmillä paikkakunnilla jotkut ihmettelivät, että mikä tapaus tuo on, Ylitalo naurahtaa.

Kestävää muotoilua edustavat matot löysivät kuitenkin suht ripeästi myyntipaikkansa eri liikkeistä, eikä Ylitalon tarvinnut enää kierrellä pitkin maata. Ylitalo kokee, että myyntikierros oli yrittäjälle hyvä koulu.

– Kun matot olivat oikeissa paikoissa, myynti lähti rullaamaan.

Pari vuotta perustamisen jälkeen Forme sai myös suuria asiakkaita, kuten Stockmannin, ja myöhemmin muun muassa Askon, Prisman sekä Finnish Design Shopin.

Alkuaikoina Formen myymälä sijaitsi Helsingin Punavuoressa, ja samoilla kulmilla on nykyisinkin yrityksen toinen myymälä. Toinen myymälä sijaitsee Vantaan Tikkurilassa.

Klassinen pitää pintansa

Formen mattojen valikoima kehittyi ja laajeni vuosien varrella.

– Vielä nykyisinkin suosituimmat matot ovat samoja, jotka suunnittelin jo 20 vuotta sitten. Myyn eniten puuvillasta valmistettuja tasaraitamattoja. Ne edustavat klassista linjaa ja ovat ajattomia sekä helppohoitoisia.

Niin ikään muutkin puuvillasta, villasta ja paperinarusta valmistetut matot, jotka Ylitalo suunnitteli yrityksen alkuaikoina, tekevät vielä nykypäivänä eniten kauppansa.

Matot on aina valmistettu tekstiiliteollisuuden ylijäämäpuuvillasta.

Puuvilla-paperinaru-yhdistelmä on löytänyt tiensä suomalaisten eteisiin ja keittiöihin, joissa matolta edellytetään erityistä kestävyyttä ja helposti imuroitavaa sileää pintaa.

Tänäkin päivänä kutomo sijaitsee Pohjanmaalla samalla paikalla kuin 20 vuotta sitten. Ylitalon äiti myi kutomon muutama vuosi sitten, kun hän jäi eläkkeelle, mutta poika tilaa yhä sieltä mattojen kudonnan.

Mattojen kutojat katoamassa

Mikä mattobisneksessä sytyttää niin, että sitä jaksaa pyörittää vuosikausia?

– Paras palaute on, kun pitkäaikainen asiakas kertoo, että hänellä on yhä matto, jonka hän hankki viisitoista vuotta sitten. Ja että hän pitää siitä niin paljon, että on hankkinut meiltä lisää mattoja. Alkuaikoina tuntui myös hienolta, kun sain myytyä mattoja Stockmannille. Se oli tärkeä merkkipaalu.

Haasteellisinta mattokaupassa on Ylitalon mukaan tuotantopuoli.

– Mattojen kutomisen tekninen osaaminen on katoamassa kovaa vauhtia, eikä uusia ammattilaisia enää juuri tule. Kaikki osaajat Pohjanmaalla ovat vanhoja, ja moni on jäänyt työkyvyttömyyseläkkeelle tai kuollut.

Ylitalon mukaan myös Suomessa mattokoneella kudottuja mattoja myyvien yritysten määrä on romahtanut vuosien aikana.

– Parikymmentä vuotta sitten tällaisia yrityksiä oli kymmeniä, ja nyt enää kourallinen.

Forme teettää osan puuvillamatoista käsityönä Intiassa Care & Fare -sertifioidussa kutomossa.

Valikoima laajeni tuoleihin

Reilut kymmenen vuotta sitten Forme laajensi toimintaansa matoista klassisten ja kestävästi tuotettujen TON-huonekalujen myyntiin. Niistä suosituin on wieniläistuolin malli numero 14.

Vuonna 1859 suunniteltu tuoli on saanut nimensä siitä, että kevyen ja kestävän rakenteensa takia siitä tuli aikoinaan suosittu Wienin kahviloissa.

– Olemme myyneet kymmeniä tuhansia wieniläistuoleja ja saman verran myös paperinarumattoja.

Ylitalo arvioi, että Formen mattojen suosio perustuu siihen, että ne ovat kotimaista kestävää materiaalia ja ajatonta designia. Yhtenä valttina on myös se, että asiakas voi tilata mattoja mielensä mukaisilla mitoilla.

Kun Ylitalolta kysyy, mikä on Formen suurin asiakasryhmä, saa napakan vastauksen.

– Järkevät kuluttajat.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Milla Rautiainen