2.5.2018 klo 14:42
Uutinen

Kala-alan yritykset hakivat messukokemuksia Euroopasta – ”kun ansaitset asiakkaan luottamuksen, kaikki ovet aukeavat”

Suomen elintarvikevienti käy nyt kuumana. Kala-alan yritykset hakivat nostetta Brysselin seafood-messuilta.

European Seafood Expo kokosi kala-alan ammattilaiset huhtikuun lopulla Brysseliin 26. kerran. Suomen maaosastolla tuotteitaan esitteli viisi suomalaista kala-alan yritystä.

– Messut ovat alan läpileikkaus ja tärkeä tilaisuus hankkia uusia asiakkaita, tavata yhteistyökumppaneita ja etsiä uusia ideoita toimintaan, kertoo Disas Caviarin liiketoimintajohtaja Joachim Wolontis.

Samoilla linjoilla ovat Suomen maaosaston ensikertalaiset, Kala-Lapin toimitusjohtaja Vesa Lappi sekä Fisherman’s Foodia edustanut Olli Karvonen. Molempien yritysten tavoitteena oli ensimmäisillä messuillaan kartuttaa kokemusta, saada palautetta ja löytää kiinnostavia kontakteja.

Suomen elintarvikevienti on kovassa nosteessa, ja sen edistäminen on kirjattu myös tämän hallituskauden tavoitteisiin. Ponnistuksia tarvitaan etenkin kala-alalla, jonka haasteet ovat ennen kaikkea raaka-aineen saattavuudessa.

Messujen näytteilleasettajat ovat lähteneet vientimarkkinoille tosissaan. Viennin kulmakivenä yrityksissä nähdään vientimarkkinan tuntemus.

– Hintakilpailu ei kannata, vaan on mietittävä se oma erikoistuote juuri tietyille markkinoille, arvioi vientipäällikkö Juha Pahtamaa kalaliike Hätälästä.

– Kun ansaitset asiakkaan luottamuksen, kaikki ovet aukeavat. Meille messujen tärkein anti onkin henkilökohtaisten asiakassuhteiden ylläpito, kertoo Venäjän ja lähialueiden vientiin panostavan Länsi-Rannikon Kalan myyntipäällikkö Mikhail Samoilov.

toimitus (at) yrittajat.fi