16.6.2021 klo 07:32
Uutinen

Kalaherkku Nygrenillä on kiikarissa uudet tilat – vielä ei ole kuitenkaan tärpännyt

Vierailu perheyrityksen tiloihin riittää hyvin kertomaan syyn tämän jutun tekoon. Pirkanmaan Yrittäjä -lehden kanssa treffit sopinutta Verneri Nygreniä kun ei hevillä löydy. Vaikka minut ohjataankin Nygrenin tunnetulta kalatiskiltä ihan oikeaan suuntaan hallin alakerrokseen, on Verneri itse samaan aikaan pistäytymässä aivan toisessa päässä hallia, josta taas löytyvät yrityksen pakastimet. – Asia ei sinänsä ole mikään uusi, vaan sitä on mietitty pitkään, mutta viimeistään viime jouluna meille selvisi, että uudet tilat on pakko saada, kertoo Verneri, kun tiemme pienen odottelun jälkeen kohtaavat.

Ensi alkuun huojentava tieto kaikille otsikkoa säikähtäneille. Se sinun tuttu kalaliikkeesi ei ole missään nimessä lähtemässä kokonaan pois Tampereen Kauppahallista.

– Ei tietenkään, vaan luonnollisesti Suomen paras kalatiski löytyy jatkossakin Kauppahallista. Sen sijaan me etsimme uusia tiloja tuotantopuolellemme. Tuotannon osalta ti[1]at täällä ovat nimittäin nyt saavuttaneet kasvun rajat, toteaa Verneri Nygren, perheyrityksen kolmannen polven yrittäjä.

Uutinen uusien tilojen tarpeesta on positiivinen talousuutinen. Johtuuhan lisääntynyt tilatarve vain ja ainoastaan kasvavasta kysynnästä, ja muutenkin tulevaisuus nähdään yrityksessä hyvin valoisana. Kasvu onkin keskeisessä asemassa yrityksen tulevaisuuden strategiassa.

Totuus löytyy kellarista

Nygrenin myyntipiste lienee tuttu suurelle osalle tämän lehden lukijoista. Aikaa sen esilletuomiseen onkin ollut ihan mukavasti, sillä kalaliikkeen palvelutiski on sijainnut hallissa vuodesta 1978 saakka. Sen sijaan sitä suuri yleisö ei tiedä, että se varsinainen myyntitiski on vain piskuinen osa yrityksen kokonaisläänistä.

– Jokainen siika, hauki ja kuha valmistetaan myyntikuntoon täällä hallissa, esittelee Verneri Nygren kiertäessämme Kauppahallin katakombeja. Yrittäjä arvioi, että kaikkiaan käytössä on alemmassa kerroksessa parisen sataa neliötä. Ongelmana kuitenkin on se, että tätä tilamäärää ei ole Kauppahallissa mahdollista laajentaa. Lisäksi tilojen käytännöllisyys on kaukana optimaalisesta.

– Meillä on kylmiöitä toisessa päässä hallia ja keittiö taas toisessa, hän esittelee.

Uusia tiloja ei havitella nyt yrityksessä ensimmäistä kertaa. Yrityksellä oli aikaisemmin oma savustamo Nokialla. Siellä tapahtuneen tulipalon seurauksena myös savustus on tehty viimeiset viisi vuotta Kauppahallissa.

SUURIN OSA kalaherkku Nygrenin käytössä olevasta läänistä löytyy asiakkaiden ulottumattomista. Verneri johdattaa minua Kauppahallin alakerrassa kuin omassa kodissaan, mutta ensimmäistä kertaa visitoivalle toimittajalle paikka on melkoinen katakombi. Asiaa ei auta sekään, että yrityksen tilat sijaitsevat ripotellen varasto tuolla, toinen täällä ja keittiö siellä -logiikalla.

Toinen myyntipiste löytyy Pirkkalasta

Nygrenin tilatarve kasvoi heittämällä viime vuoden joulukuussa, jolloin yritys avasi historiansa toisen myymälän. Se löytyy samaan aikaan Pirkkalaan avatusta Prismasta. Myynti Pirkkalassa on lähtenyt liikkeelle hyvin, mutta samalla se on myös paljastanut tuotannon rajojen olevan lähellä limiittiä. Myös Pirkkalassa myynnissä olevat tuotteet kun kaikki valmistuvat Kauppahallissa.

– Toistaiseksi kysyntään on pystytty vielä vastaamaan, mutta fakta on, että tämän hetken tilanteesta toiminnalle ei ole enää käytännössä yhtään kasvunvaraa, Verneri kertoo ja myöntää asian olevan ajankohtainen jo nyt.

– Pirkkalan lisäksi meillä on ollut jo vakavaa keskustelua myös uusista toimipisteistä, jotka viimeistään tekevät nykytiloissa toimimisen fyysisesti mahdottomaksi.

KAUAA EI ammattimiehellä lohen paloittelussa aikaa tuhraannu. On Sami Kaukolinnalla ollut tosin aikaa harjoitellakin. Hän on ollut yrityksen leivissä jo kymmenkunta vuotta.

Tässä ovat tilalle asetetut vaatimukset

Kolmatta polvea yrityksessä edustava Verneri Nygren myöntää, että potentiaalisia paikkoja on käyty katsastamassa useampaan otteeseen. Vielä ei kuitenkaan ole tärpännyt. Yrityksessä pohdiskeltiin ensi alkuun myös aivan oman uuden hallin pystyttämistä, mutta taloudellisista syistä tämä vaihtoehto kuitenkin sai yllensä ruksit. Se kun olisi ollut investointina turhan tyyris lähitulevaisuuden kasvuvolyymeistä huolimatta. Tästä syystä yritys on nyt ottanut tavoitteekseen vähintään puolivalmiin tilan löytämisen.

– Valmista kalanjalostuslaitosta emme edes odottaneet löytävämme, mutta myös elintarvikekäyttöön tarkoitetut tilat tuntuvat olevan kiven alla. Vastaan ei sopivaa ole vielä tullut, vaikka aika paljon olemme käyneet tiloja katsomassa, hän kertoo. Yrityksen kiikarissa on noin 500 neliön tuotantotilat, jotka olisivat elintarvikekäyttöön modifioitavissa. Sopivien tilojen sijainti on myös keskeinen valintakriteeri.

– Meidän ajatusharjoituksissamme hakualue on ollut noin 15 kilometrin säteellä Tampereen keskustorista. Olemme siis hyvin kiinnostuneita myös Tampereen ympäryskunnista, mutta ei kuitenkaan aivan reuna-alueista. Meillä on tukkuasiakkaina myös noin 20 ravintolaa, joiden logistiikan kannaltakin uuden toimitilan hyvä sijainti on tärkeää.

VERNERI NYGREN edustaa perhefirmassa jo kolmatta sukupolvea, ja vaikka olikin nuorempana sitä mieltä, että lähtee toisiin hommiin, lopulliseksi tuo päätös ei jäänyt. Nyt Vernerin ja muiden perheenjäsenien yhteiseksi tavoitteeksi on asetettu kasvu. Se tarkoittaa myös uusien tilojen löytämistä. – Nyt meillä ei ole enää muita mahdollisuuksia, jos ja kun haluamme kasvaa ja viedä hommaa eteenpäin. Viimeistään viime joulun hullunmylly ensimmäistä kertaa kahden myyntipisteen taktiikalla osoitti, että lisää tilaa tarvitaan, Verneri Nygren kertoo.

Myös hyllytuotteita on mietitty

Suunnitelmat sopivan tilan osalta ovat jo varsin pitkälle valmiina.

– Jos sopiva tila löytyisi ja kaikki menisi kohdalleen, alkusyksyn puolella me pääsisimme jo aloittamaan tuotannon uusissa tiloissa. Käytännössä yrityksen koko tuotanto haluttaisiin siirtää uuteen osoitteeseen, joskin kauppahalliin jäisi tässäkin skenaariossa oma pienempi keittiönsä.

– Käytännössä kuitenkin pakkaaminen ja oikeastaan kaikki tuotantovaiheet, joita asiakas ei näe, siirrettäisiin uusiin tiloihin, Verneri esittelee. Hänen mukaansa uudet tuotantotilat mahdollistaisivat myös kaupalle tarjotun hyllytavaran tekemisen. Sellaisestakin on käyty jo keskusteluja.

– Ideana on siis tehdä myyntiin pakattua tavaraa ja vähän sellaista, mitä ei muualta saa, Verneri vinkkaa.

 

______________________________________________________________________

Teksti ja kuvat: Ville Kulmala

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 8.6.2021