19.9.2019 klo 12:21

Kannanotto: Itärataa ei saa unohtaa

Uudenmaan Yrittäjien hallitus ottaa kantaa ratahankkeiden puolesta.

Kannanotto 19.9.2019

Itärataa ei saa unohtaa

Uudenmaan Yrittäjien hallitus kiittää pääministeri Rinteen hallitusta kahden suuren ratahankkeen jatkotyön käynnistämisestä. Pääradan kapasiteetin lisääminen ja uusi Turun rata tukevat alueen kasvua ja parantavat aikanaan logistiikkaa merkittävästi.

– Pidämme arvokkaana sitä, että hallitus tekee rohkeita investointipäätöksiä maamme kilpailukyvyn hyväksi, sanoo Uudenmaan Yrittäjien puheenjohtaja Markku Aalto.

Uudenmaan Yrittäjät painottaa kuitenkin, että itään suuntautuvaa ratahanketta ei tule unohtaa. Erityisesti idän rantarata Porvoon, Loviisan, Kotkan ja Haminan kautta Vaalimaalle ja edelleen Pietariin yhdistää Helsingin seudun lähialueen suurimpaan metropoliin nopealla yhteydellä. Samalla rata mahdollistaa Uudenmaan kasvun myös itään sekä vahvistaa Kaakkois-Suomen satamakaupunkien elinvoimaa ja mahdollisuuksia. Uudenmaan Yrittäjät kannattaa itäradan pikaista edistämistä.

– Itä-Uusimaa tarvitsee myös kipeästi ratayhteyttä palvelemaan niin liike-elämää kuin asukkaita, toteaa loviisalainen Uudenmaan Yrittäjien varapuheenjohtaja Mari Ståhls.

Pienempänä hankkeena Uudenmaan Yrittäjät nostaa esiin erityisesti teollisuuden kannalta hyvin merkittävän Hanko-Hyvinkää -radan sähköistämisen. Tämä on investointina varsin maltillinen, mutta hankkeena merkittävä sekä taloudellisesti että ekologisesti. Diesel-veturien korvaaminen sähkövetureilla nostaa radan kapasiteettia ja on ympäristöystävällinen ratkaisu.

Lisätietoja:

Markku Aalto, puheenjohtaja, p. 040 500 6046