27.3.2024 klo 10:58
Uutinen

Kannanotto: Verohallinnon tulee jättää hakematta yrityksiä konkurssiin lakkojen aikana

SAK:n liittojen poliittiset lakot alkoivat maanantaina 11.3. ja ne voivat jatkua jopa kesään asti. Lakoilla vastustetaan Petteri Orpon hallituksen ajamia työelämän uudistuksia, mutta niiden suorat seuraukset osuvat yrityksiin.

Hallituksen ei tule perääntyä valtion taloutta tasapainottavista uudistuksista. Näemme tällä hetkellä konkreettisesti, miksi lakko-oikeuden rajoittaminen on välttämätöntä. Lakoilla voidaan aiheuttaa kohtuutonta kärsimystä sivullisille, kuten yrittäjille. Tilanne on heidän osaltaan verrattavissa koronakevään 2020 poikkeustilanteeseen, jolloin yritysten toiminta lamaantui ennakoimattomista ja heistä riippumattomista syistä. Tämän vuoksi yritysten tukeminen valtion tasolla on nytkin tarpeen.

Kriittisin tilanne on tällä hetkellä teollisuuden pk-yrityksissä.

Lapin Yrittäjät

Lapin Yrittäjät on huolissaan erityisesti lakon piiriin suoraan tai alihankintaketjun kautta kuuluvista pk-yrityksistä sekä niiden tuottamista työpaikoista. Näissä yrityksissä ei ole suurta puskuria, joka auttaisi maksamaan kulut ja säilyttämään työpaikat tilanteessa, jossa tuloja ei ole. Lakkojen päättymisestä ei ole tietoa, joten useat yritykset joutuvat jo nyt puntaroimaan toiminnan alasajoa. Toiminnassa sinnittelevillä yrityksillä kassavajeen korjaaminen tulee viemään jopa vuosia.

Myös muut yritykset ovat huolissaan siitä, miten pitkään pystyvät pitämään henkilöstönsä töissä. Lakkojen vuoksi yritysten toiminta on pysähtynyt tai vähentynyt heistä riippumattomista syistä, mutta palkkakulut, vakuutukset, vuokrat, lainat, leasing-maksut, ostolaskut ja verot erääntyvät entiseen tapaan. Näistä viimeiseen Suomen hallitus voi vaikuttaa ja estää mahdollisen konkurssiaallon.

Lapin Yrittäjät

Nyt tehtävät poikkeukselliset toimet vaikuttavat suoraan tulevaan verokertymään. Kriittisin tilanne on tällä hetkellä teollisuuden pk-yrityksissä. Kassavaje näissä yrityksissä on lakkojen vuoksi jo niin suuri, että niiden jälkeenkin liiketoiminta ehtii päättyä ennen kuin maksukyky voidaan palauttaa. Teollisuuden näkymät ovat Lapissa erittäin hyvät ja työvoiman tarve tulee lähivuosina kasvamaan. Uudet työpaikat jäävät kuitenkin syntymättä, jos terveet yritykset joutuvat lopettamaan toimintansa lakkojen aiheuttamien maksuvaikeuksien vuoksi.

Lapin Yrittäjät esittää hallitukselle ratkaisuja, joilla tuetaan yrityksiä poikkeustilanteessa ja turvataan työpaikat:

• Verohallinnon tulee jättää hakematta yrityksiä konkurssiin lakkojen aikana ja välittömästi niiden jälkeen.
  • Verojen maksuun tulee saada lisäaikaa lakkojen yli ja jaksottaa maksuerät tasaisesti loppuvuoden ajalle. Verojen maksun lykkäys on valtiolle edullisempaa kuin terveiden yritysten konkurssiaalto.

Lakkojen ajan jatkuva hetkellinen toimintakyvyttömyys ei saa kaataa yrityksiä. Lapin Yrittäjät toivoo maan hallitukselta pikaisia toimia mahdollisen konkurssiaallon pysäyttämiseksi.