YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

10.3.2021 klo 11:26
Uutinen

Kauppakeskusyrittäjällä alkaa olla temput vähissä – Asiakasvirrat hiipuvat, mutta vaikean vuoden jälkeen täytyisi onnistua

Kauppakeskusyrittäjien tilanne muuttuu tukalammaksi, kun rajoitukset kiristyvät ja asiakasvirrat tyrehtyvät.

Kauppakeskuksissa ei saa viettää aikaa, mutta liikkeissä saa asioida. Ravintolat ovat kiinni kolme viikkoa, ja THL suosittelee ulkonaliikkumiskieltoja.

Kauppakeskuksissa toimivat yrittäjille tilanne on hankala, sillä ne saavat olla auki, mutta asiakkaille on suositus pysyä kotona. Ne kilpailevat myös suurien marketien kanssa, jotka saavat olla auki rajoituksetta.

Useampi yrittäjä on lomauttanut työntekijät ja päätynyt itse tiskin taakse, muiden töiden lisäksi. Kolmen Faunatar-eläintarvikeliikkeen yrittäjä Jonna Nevalainen tuuraa yhtä toiveesta täyslomautettua työntekijää. Muutkin tekevät lyhyempiä työvuoroja, ja vuoroissa on vähemmän työntekijöitä.

– Annoin lomautusvaroituksen työajan lyhentämisestä työntekijöille maanantaina. Kun ravintolat ja kahvilat menevät kiinni, se vaikuttaa asiakasvirtaan ja osuu meihinkin. Sellon kauppakeskuksessa ravintoloita on joka kerroksessa, mutta vaarana on, että se muuttuu aavekaupungiksi, kuten viime keväänä. Meidän liikkeemme on kolmannessa kerroksessa, mutta jos kaksi kerrosta on pimeänä, moni ei jaksa kolmanteen asti tulla, Nevalainen kertoo.

Nevalaisella on Faunatar-liikkeet Espoon Sellossa, Helsingissä kauppakeskus Ristikossa sekä Lohjan Prismakeskuksessa, joka on kärsinyt vähiten.

Vaikean vuoden jälkeen pitäisi onnistua

Kristiina Engströmin sisustustarvikeliike Manterol Casan kolmas vuosi kauppakeskus Myllyssä, Raisiossa, piti olla kasvun ja kannattavuuden vuosi, mutta siitä tulikin selviytymistä.

Hän otti kaikki keinot käyttöön: lomautukset, esiselvitystuki ja kehitysraha, maksuaikojen pidennys verottajalta ja eläkelaitokselta sekä pieni valtion takaama laina.

– Olemme hengissä. Ajatus kuitenkin on ollut se, että poikkeustila kestää jonkun ajan, jonka jälkeen alettiin maksaa maksuja. Nyt pitäisi tuplaonnistua, mutta on vähän veitsi kurkulla -tunne, Engström kertoo.

Kauppakeskus Mylly on helpottanut vuokralaistensa tilannetta lyhentämällä aukioloajat minimiin. Engström pitää liikettä auki omin voimin, kun työntekijät ovat lomautettuina. Siitä yksin tulee 53 tuntia, eikä kaikkia muita töitä voi tehdä liikkeessä.

– Nyt olen siinä rajoilla, että alan nähdä pilkkuja. Kiirettä ei varsinaisesti ole, vaan pitkiä päiviä. Tein viime keväänä neljä kuukautta yksin töitä. Kun työntekijät elokuussa palasivat, tuntui, kuin taivas olisi auennut, Engström kertoo.

Hintakilpailu söi katteet

Engströmin mukaan asiakasvirta on vähentynyt tähän mennessä noin 20–25 prosenttia. Asiakkaat tulevat, hoitavat ostoksensa ja lähtevät, vaikka tulisivat kauppakeskukseen millä tahansa tekosyyllä. Kasvustrategian toteuttamiseen asiakasmäärä ei riitä.

Toinen haaste on hintakampanjointi. Engström teki saman liikevaihdon vuonna 2020 kuin edellisenäkin, mutta alennusmyynnit ovat syöneet tuloksen.

– Lahjatavara ei liiku, kun ei ole kutsuja eikä juhlia. Kodintekstiilejä menee hieman. Katteet on kuitenkin syöty, sillä vuoden mittaan asiakkaista on alettu taistella hinnalla, jotta saadaan rahaa laskuihin.

Jatkossa sama kampanjavetoisuus ei toimi, sillä siihen ei enää ole varaa.

Asiakkaillakaan ei ole enää ylimääräistä. Lomautukset ja muu taloudellinen ahdinko alkaa näkyä asiakaskäyttäytymisessä. Keskiostos sisustusliikkeessä on pienentynyt.

Onneksi edelleen löytyy asiakkaita, jotka haluavat tukea paikallisia yrittäjiä.

– Iso osa asiakkaista näkee tärkeänä tukea paikallisia yrittäjiä ostamalla edes jotain. Omasta brändistäni paikallisuus ei näy, sillä myyn espanjalaisia ja suomalaisia sisustustuotteita, mutta tieto paikallisuudesta pyörii näytöllä.

Hiljaista ja ruuhkahuippuja

Nevalainen on huomannut viikonloppuilmiön, eli viikolla on hyvinkin hiljaista, mutta viikonloppuisin on ruuhkaa. Keskiostos on kasvanut, mutta käyntimäärät laskeneet.

Lemmikkieläinliikkeet ovat olleet koronakriisissä myös voittajia, sillä lemmikkejä on hankittu normaalia enemmän.

– Pienlemmikkejä, erityisesti hamstereita, on hankittu ennätysmäärä. Varjopuoli on ollut koira-asiakkaiden valuminen entistä enemmän verkkokauppoihin. Tämäkään ei olisi huono asia, jos ostokset keskittyisivät kotimaisiin verkkokauppoihin, Nevalainen sanoo.

Kriisissä Nevalainen on satsannut uusiin palveluihin, kuten pienlemmikkien hoitopalveluihin Sellossa ja Lohjalla. Tavoitteena on saada uutta asiakasvirtaa.

– Uskon vahvasti siihen, että palveluita kasvattamalla selviydymme tulevistakin haasteista.

Vimma siirtyi verkkoon

Vaateliike Vimman yrittäjä Marjut Rahkola lopetti vaateliikkeensä toiminnan Helsingin Pasilassa sijaitsevassa Triplassa, kun vuokrasopimus päättyi helmikuun lopussa.

– Olimme keväällä kaksi ja puoli kuukautta kiinni. Kesällä näkyi pientä piristystä, kun ihmiset pääsivät ostoksille. Syksyllä se kuitenkin hiipui eikä myynti elpynyt. Erityisesti vuoden vaihde ja alkuvuosi olivat hiljaisia. Heräteostosnotkuminen on loppunut. On turha ottaa kovia kuluja ja seisottaa työntekijöitä pitkillä aukioloajoilla tyhjänpanttina. Nyt toimimme vain verkossa ja katsotaan, palataanko joskus myymälään, Rahkola sanoo.

Mekkojen sijaan villapaidat ovat tehneet kauppansa, ja Vimma on pyrkinyt auttamaan verkkoasiakkaita tarjoamalla yhden koon paitoja, jolloin niitä uskaltaa ostaa sovittamatta.

Engströmilläkin on verkkokauppa, mutta se ei ole kasvanut koronakriisin aikana. Sortimentin hallinta on ollut haastavaa, ja mahdolliset palautukset vaativat aikaa, vaivaa ja kustannuksia.

Takki alkaa olla tyhjä

Engström ei vaikuta toivottomalta tai katkeralta, mutta myöntää, että voimat alkavat olla lopussa.

– Yleensä, kun suljen silmät, tulee joku idea, mutta nyt niin ei automaattisesti tapahdu. Kehitysideat toisten yrittäjien kanssa muuttuvat muusiksi, kun keinot eivät ole käytettävissä ja synergiat eivät toteudu. Alkaa olla takki tyhjä.

Ajatusta siitä, että pandemia olisi loppusuoralla, Engström ei usko.

– Olemme pandemian keskellä, emme suinkaan lopussa. Nyt tarvittaisiin samoja keinoja kuin viime vuonna, eli pidennettyjä maksuaikoja, poikkeusajan konkurssilainsäädäntöä ja muita helpotuksia, jotta voimme vielä vuoden kitkutella. Yritykset ovat selviämismoodissa, Engström sanoo.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi

Pääkuva: Getty Images