17.3.2020 klo 13:30
Uutinen

Kivijalkaliikkeen yrittäjä sulki ovensa, mutta lojaalit asiakkaat seurasivat ostoksille Facebookiin – uusi toimintamalli voi jäädä kivijalan rinnalle

Asiakkaat ovat ottaneet yrittäjien asian omakseen. Vintagevaateliike Mekkomanian omistaja Mari Teittisen lojaalit asiakkaat seurasivat Facebookissa yrittäjää, joka toivoo, että muutkin löytäisivät vaihtoehtoisia toimintatapoja.

Helsingin Kalliossa kivijalkakaupassa vintagevaatteita ja -asusteita myyvä Mari Teittinen sulki sunnuntaina Mekkomania-liikkeensä oven ja julkaisi seuraajilleen päivityksen Facebookissa: Haluamme minimoida tartuntariskin.

Hän esitti toiveen, että asiakkaat jatkaisivat yrityksen seuraamista sosiaalisessa mediassa jatkossakin, jotta kauppa olisi pystyssä vielä tilanteen hellitettyä.

Ratkaisuksi yrityksen pyörittämiseen hän loi Facebook-sivustolleen kansion, johon hän lisäilee kotitoimistolta postituksella toimitettavia vaatteita ja asusteita. Myös kivijalan valikoima olisi saatavilla pidemmällä viiveellä.

Asiakkaiden aktiivisuus ja tuki on yllättänyt yrittäjän sekä liikuttanut hänet kyyneliin.

– Yhtä tuotetta lukuun ottamatta kaikki, mitä olen laittanut myyntiin, on mennyt. Se ei ole valtava määrä, mutta hyvin kuitenkin. Ihmiset ymmärsivät heti, miten Facebook-kansio toimii. Some-kanavani on ollut aktiivinen muutenkin, mutta en ikinä osannut odottaa tätä, Teittinen kertoo.

Uusia toimintamalleja jatkoa ajatellen

Teittinen esittelee myytäviä tuotteita mallinuken päällä aktiivisesti normaalistikin Facebook-kansiossa, mutta nyt tiedot kunnosta ja mitoista ovat entistä tarkemmin esillä, jotta ostaminen olisi helpompaa. Lisäksi tiedoissa on mainittu postikulujen osuus.

– Totta kai se vie enemmän aikaa minulta, mutta olen saanut hyvää palautetta ja ehkä tätä systeemiä jatketaan sitten, kun tilanne palaa normaaliksi. Haluan kuitenkin ohjata asiakkaita jatkossa myös kivijalkakauppaan, Teittinen kertoo.

Asiakkaat kyselivät myös lahjakorttien perään ja vaikka sellaista ei valmiina ole, Teittinen kehitti koodin, jonka voi hyödyntää nyt tai sitten, kun kivijalka on taas auki.

Teittinen iloitsee asiakkaidensa tuesta ja toivoo, että muutkin yrittäjät keksivät tavan muokata omaa toimintamalliaan poikkeusaikana.

– Kannattaa miettiä, miten palvelu olisi ihmisille mahdollisimman lähestyttävä. Itse olen tyytyväinen, että olen ollut jo aiemmin sosiaalisessa mediassa aktiivinen. Nyt sitä arvostaa uudella tavalla, Teittinen kertoo.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi

Kuva: Riitta Supperi Photography