YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Yrittäjä Sini Virtanen, Kuvaaja. Jaana Tihtonen
Kauneusalalla menestyminen vaatii jatkuvaa muutoskyvykkyyttä. Uusista trendeistä ja tekniikoista on oltava perillä.
11.11.2022 klo 09:19
Uutinen

Kunnianhimoista kasvua kauneusalalla

Blue Lagoon Beauty Oy:n voisi sanoa kasvaneen teini-ikään: helsinkiläinen kauneusalan yritys täytti syksyllä 16 vuotta. Kauneudenhoitoalalla yrittäjyys on tavallista, mutta Blue Lagoonin kaltainen hoitolaketju on Suomessa poikkeuksellinen. Teini-ikäinen yritys on näiden vuosien aikana kasvanut Suomen mittakaavassa harvinaislaatuisen suureksi.

Blue Lagoonin tarina alkoi vuonna 2006, kun kosmetologiksi opiskellut 19-vuotias Sini Virtanen perusti oman yrityksen.

– Kosmetologien palkat olivat silloin huonot, joten päätin laittaa oman ”putkan” pystyyn, jotta saisin työllistettyä itseni.

Virtanen oli haaveillut tanssijan urasta, mutta koulumenestys ei riittänyt Sibelius-lukioon. Peruskoulun lopussa Virtanen ei tiennyt mihin hakea, joten opinto-ohjaaja ehdotti hänelle kosmetologikoulua. Opinto-ohjaaja oli mahdollisesti kaukaa viisas, sillä 16 vuotta myöhemmin Sinin ”putka” on kasvanut Suomen suurimmaksi kauneushoitolaketjuksi, jonka liikevaihtoennuste vuodelle 2022 on 4,4 miljoonaa euroa.

Yrityksellä on kahdeksan liiketilaa, joista viisi on Helsingissä, kaksi Espoossa ja yksi Turussa. Vuonna 2021 Blue Lagoon käynnisti franchising-toiminnan ja avasi ensimmäisen franchising-liikkeensä Töölöön. Toinen franchising-liike avattiin viime keväänä Espooseen.

Vaikka Sini Virtanen on suuren yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja, hän kuvaa itseään seinäruusuksi.

– Ensimmäisen viiden vuoden aikana en kertonut kenellekään, että omistan yrityksen, jossa työskentelen. Esittelin itseni kynsientekijänä. Halusin pitää matalaa profiilia, Sini nauraa.

Hän teki Blue Lagoonissa asiakastyötä aina vuoteen 2017 asti, kunnes liiketoiminta oli kasvanut niin suureksi, että asiakastyöstä oli irrottauduttava johtamiseen ja hallinnollisiin tehtäviin.

Blue Lagoonin kasvutavoitteet ovat kunnianhimoiset. Omistaja Sini haluaa saavuttaa 10 miljoonan liikevaihdon, tehdä Blue Lagoonista valtakunnallisesti tunnetun brändin ja laajentaa toimintaa ympäri Suomen.

Virtasen kasvuresepti: henkilökunnan koulutus, palvelutarjonnan jatkuva kehitys ja rohkeus

Yrittäjyys on kauneusalalla tavallista, mutta Blue Lagoonin kaltainen hoitolaketju on poikkeuksellinen. Virtanen uskoo, että yksi Blue Lagoonin kasvua edesauttaneista tekijöistä on kauneus- ja hyvinvointikulttuurin muuttuminen. Vuosikymmen sitten kauneushoitolassa asioiminen oli harvinaista. Nykyään kauneudenhoito on arkipäiväistynyt. Kauneuspalveluiden kysyntä kasvaa jatkuvasti, koska kuluttajat haluavat panostaa ja investoida hyvinvointiinsa.

– Alalla menestyminen vaatii jatkuvaa muutoskyvykkyyttä. Uusista trendeistä ja tekniikoista on oltava perillä. Asiakkaat tietävät mikä kauneudenhoidossa on ajankohtaista, koska uudet trendit leviävät sosiaalisessa mediassa nanosekunneissa.

Blue Lagoonin palvelutarjontaa kehitetään jatkuvasti ja palveluiden laadusta pidetään huolta tekijöitä kouluttamalla. Koulutuksella on myös varmistettu, että yritys tarjoaa asiakkaille tasalaatuisen palvelukokemuksen, joka takaa laadukkaan palvelun.

Blue Lagoon työllistää tällä hetkellä 146 kauneusammattilaista. Virtanen pitää vuonna 2017 käynnistettyä Blue Lagoonin trainee-ohjelmaa kasvun kannalta merkittävänä.

– Blue Lagoonin kasvutavoitteiden lähtökohtana on ollut palveluntarjoajien sitouttaminen. Haluan tarjota tekijöille uramahdollisuuksia. Blue Lagoonissa he voivat edetä esimerkiksi myymäläpäälliköiksi, palveluvastaaviksi tai vaikka franchising – yrittäjäksi.

Sinin yrittäjäuran käännekohta oli vuonna 2016 kun Blue Lagoon muutti kauppakeskus Kampin 200 neliöisiin tiloihin. Yritykseen palkattiin lisää henkilökuntaa, jonka myötä esimiestyön rooli kasvoi. Samalla myös myyntitavoitteet ja taloudelliset paineet kasvoivat. Paineen alla Sini pohti hetken jopa yrityksen myymistä. Sini oli yhteydessä yrityskaupan tehneeseen kollegaan ja sopi tapaamisen. Kollegan kanssa käydyn keskustelun myötä Sini kuitenkin ymmärsi, että hänellä oli yhä paloa kehittää Blue Lagoonia ja selkeä visio sen toteuttamiseksi.

– Suurin oivallukseni yrittäjätaipaleellani on ollut ammatillisen itsevarmuuden tärkeyden ymmärtäminen. Itsevarmuuden puuttuminen estää sekä yrittäjää että yritystä kehittymästä. Kun itsevarmuus on kohdillaan, asioita pystyy tarkastelemaan eri näkökulmista ja yrittäjä pystyy ottamaan palautetta vastaan.

Yrittäjyys vaatii Sinin mielestä rohkeutta, joka onkin yksi Blue Lagoonin arvoista. Virtaselle rohkeus tarkoittaa itsensä haastamista ja epävarmuuden sietämistä. Rohkeus onkin osaltaan mahdollistanut Blue Lagoonin menestyksen.

Virtasen tulevaisuuden kasvutavoitteet ovat kunnianhimoiset. Blue Lagoon tavoittelee 10 miljoonan liikevaihtoa seuraavien viiden vuoden aikana. Lisäksi Virtanen haluaa tehdä Blue Lagoonista valtakunnallisesti tunnetun brändin ja laajentaa toimintaa ympäri Suomen.

Sini Virtanen

KUKA: Sini Virtanen, 35, yrittäjä ja toimitusjohtaja, 4-vuotiaan lapsen äiti
YRITYS:  Blue Lagoon Beauty
MUUTA: Asuu Helsingissä ja harrastaa voimaharjoittelua 5-6 kertaa viikossa 

KUVAT: Jaana Tihtonen