6.11.2017 klo 12:14
Uutinen

Laitatko eurosi oikeaan markkinointiin? Hakukoneoptimoinnin merkitys kasvaa

Fonectan tuoreen tutkimuksen perusteella yritysten markkinointieurot suunnataan tulevaisuudessa someen, sisältömarkkinointiin ja hakukoneoptimointiin.

Fonecta tutki suomalaisyritysten markkinointipanostuksia kuluneelta vuodelta ja sitä, mihin markkinoinnissa aiotaan panostaa tulevaisuudessa.

Verkkolöydettävyys, kotisivut ja sosiaalinen media ovat olleet pinnalla yritysten markkinoinnissa kuluneena vuonna. Hakusanamainonta ja hakukoneoptimointi ovat myös vallanneet alaa yritysten markkinointipanostuksissa. Tulevaisuudessa suomalaisyrityksissä panostetaan yhä enemmän sosiaalisen mediaan, sisältömarkkinointiin ja hakukoneoptimointiin nousevat tulevaisuuden panostuskohteiksi suomalaisyritysten markkinoinnissa. Lisäksi nousevia markkinointitrendejä ovat analytiikka ja mainonnan tehokas kohdentaminen.

Fonecta tutki lokakuussa 2017 suomalaisyritysten markkinointipanostuksia nyt ja tulevaisuudessa. Tutkimuksessa kysyttiin, mihin yrityksissä markkinoinnin eurot on kuluneen 12 kuukauden aikana suunnattu ja mihin ne aiotaan tulevaisuudessa suunnata. Otantana olivat kaikenkokoiset suomalaisyritykset ja niitä oli yhteensä 2287 kpl, joten tutkimus vastaa hyvin koko markkinaa. Fonecta on toteuttanut vastaavan tutkimuksen myös vuosina 2013 ja 2015.

Löydettävyys verkossa kiinnostaa

Yritysten markkinoinnissa on viimeisen 12 kuukauden aikana panostettu erityisesti verkkolöydettävyyden parantamiseen, johon panostetaan nyt lähes puolet (43 %) enemmän kuin vuosina 2013 (26,8 %) ja 2015 (25,1%).

Omiin kotisivuihin käytettiin myös reippaasti markkinointibudjettia: yli 60 prosenttia yrityksistä kertoo panostaneensa kotisivuihinsa kuluneen vuoden aikana. Yli 40 prosenttia yrityksistä panosti läsnäoloonsa somessa kuluneen vuoden aikana, kun vuonna 2013 someen panostettiin vain kolmasosassa yrityksiä.

Hakukoneoptimointiin markkinoinnissaan panosti yli 40 prosenttia yrityksistä. Hakusanamainonnan suosio on myös kasvanut: kuluneena vuonna hakusanamainontaan panosti kolmasosa yrityksistä, kun vuonna 2013 hakusanamainontaan panosti vain neljäsosa (20,3 %). Analytiikan suosio kasvaa myös: analytiikkaan markkinoinnissaan panosti kolmasosa yrityksistä.

Kotisivut eivät enää riitä

– Yritykset panostavat jälleen omiin verkkosivuihin ja siihen, että ne myös löytyvät – verkkolöydettävyyteen panostaminen on selkeästi kasvussa ja sen merkitykseen on yrityksissä herätty nyt kunnolla. Enää ei riitä, että kotisivut laitetaan kerran kuntoon ja unohdetaan, vaan läsnäolo verkossa ymmärretään jatkuvaksi ja aktiiviseksi tekemiseksi. Asiakkaita pitää pystyä palvelemaan verkossa ostoprosessin eri vaiheissa tiedonhausta alkaen aina ostopäätöksen tekemiseen ja tuotteen tai palvelun toimitukseen asti”, Fonectan asiakkuuksista ja markkinoinnista vastaava johtaja Helena Somero summaa.

Tulevaisuudessa markkinoinnin panostukset kasvavat yrityksissä erityisesti somen, sisältömarkkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin osalta. Lähes 40 prosenttia yrityksistä aikoo panostaa some-näkyvyyteen tulevaisuudessa. Sisältömarkkinoinnin panostuksiaan taas aikoo kasvattaa kolmasosa yrityksistä. Myös hakukoneoptimoinnin suosio jatkaa kasvuaan, panostuksiaan SEO:on aikoo kasvattaa yli 30 prosenttia yrityksistä. Kotisivuihin panostamisen suosio taas alkaa tulevaisuudessa tasoittua: melkein kolmasosa yrityksistä aikoo tulevaisuudessa kasvattaa panostuksiaan omiin verkkosivuihin.

– Somen ja sisältömarkkinoinnin suosion rinnalla mielenkiintoista on nähdä analytiikan ja hakukoneoptimoinnin suosion kasvavan markkinointipanostuksissa. Analytiikan ja hakukoneoptimoinnin panostuksiaan aikoo kasvattaa noin kolmasosa yrityksistä. Markkinoinnilta kaivataan tuloksellisuutta ja panostusten vaikutuksia halutaan mitata ja optimoida paremmin. Tämä näkyy myös display-mainonnan kohdentamisessa, johon aiotaan tulevaisuudessa panostaa neljäsosassa yrityksistä, Somero jatkaa.

Yrittäjäsanomat

toimitus (at) yrittajat.fi