Yrittäjä! Tule mukaan omiesi pariin. Liity Yrittäjiin.

Jäsen, oletko jo ladannut Yrittäjät -sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Papu Designin tarina alkoi kymmenisen vuotta sitten lastenvaatteista. (Kuva: Papu Design Oy)

Lapsiperheiden hittimerkki Papu Design luopuu omasta lastenvaatemallistostaan – ”Päätös on haikea, mutta juuri oikea”

Pirkanmaalainen Papu Design luopuu oman lastenvaatemallistonsa kehittämisestä. Päätökseen vaikuttivat lastenvaatteiden kysynnän heikentyminen ja toisaalta naistenvaatteiden liikevaihdon kasvu.

Vastuullisten naisten- ja lastenvaatteiden valmistajana tunnettu pirkanmaalainen Papu Design Oy on tehnyt päätöksen keskittyä jatkossa naistenvaatemallistonsa kehittämiseen.

Yritys tiedottaa, että lastenvaatteita suunnitellaan ja tuotetaan jatkossa uniikkeina mallistoina suoraan isoille jälleenmyyjille.

Päätös keskittyä naisten mallistoon tarkoittaa, että Papu luopuu oman lastenvaatemallistonsa kehittämisestä, josta yhtiön tarina kymmenisen vuotta sitten alkoi. Päätökseen ovat vaikuttaneet lastenvaatteiden kysynnän heikentyminen ja naisten tuotteita heikompi kannattavuus.

Yritys kertoo, että vastaavasti naisten tuotteiden liikevaihto on kasvanut muutamassa vuodessa voimakkaasti, ja on nyt noin 85 prosenttia yhtiön liikevaihdosta.

– Naisten tuotteiden kysyntä on kasvanut myös vaikeina koronavuosina. Siten on varsin luonnollista, että keskitämme osaamisemme ja resurssimme jatkossa naistenmallistomme kehittämiseen ja kansainvälistämiseen. Samalla on luontevaa luopua hiipuvasta lastenvaateliiketoiminnasta, yhtiön toimitusjohtaja Anu Vauhkonen sanoo.

Tyhjennysmyynti alkoi

Jatkossakin yhtiöllä on tarkoitus tuottaa lastenvaatteita yhteistyössä vahvojen jakelijoiden kanssa. Yhtiö on tehnyt yhteistyötä muun muassa keskusliikkeiden kanssa ja tuottanut uniikkia lastenvaatemallistoa ketjuvalikoimaan laadusta ja vastuullisuusideologiastaan tinkimättä.

Omaa lastenvaatemallistoa ei kuitenkaan enää jatkossa ylläpidetä, ja yhtiö on aloittanut varaston tyhjennysmyynnin.

– Päätös lastenvaatteista luopumisesta on Papun historiaa ajatellen haikea, mutta toisaalta tässä tilanteessa juuri oikea. Panostamalla ja keskittymällä naisten vaatemallistoomme voimme varmistaa, että Papun brändi elää, kehittyy ja pysyy kiinnostavana kansainvälisillä markkinoilla myös seuraavat kymmenen vuotta ja siitäkin eteenpäin, yhtiön perustaja Anna Kurkela sanoo.

Yritys kertoo tiedotteessaan, että syksyllä aloitettu yhteistyö Muumien kanssa saa jatkoa, ja että lasten kuvakirjoista tunnettu visuaalinen tarinankertoja Réka Király on ensimmäisenä yhtiön ulkopuolisena suunnittelijana maalannut Papulle uuden kuosin.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus
Toimitus